Ps.Elongatus Chewere

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena*
    Användare
    • november 2006
    • 72

    Ps.Elongatus Chewere

    Har införskaffat nya firrar i mitt 450-liters, bla Ps.Elongatus Chewere, som jag uppfattade skulle var mörkblå med ljusblå fläckar - men mina är helt enkelt brunaktiga med lodräta ränder. Hur sjutton ska det bli blått med ljusa fläckar? Eller har jag inte fått rätt fisk? Dom är ca 8-10 cm.
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    brunaktiga med lodräta ränder...!? Du har förmodligen fått en annan art-här en bild på en utfärgad hanne http://www.cichlids-reflex.info/gall...us-chewere.jpg
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Lena*
      Användare
      • november 2006
      • 72

      #3
      Men vad sjutton?! Hur menar du annan art? Att det inte alls är ps. elongatus chewere utan ngt helt annat?? Jag tänkte i min enfald att dom helt enkelt inte färgat ut ännu! Det var ju precis såna på bilden som jag tänkte mig ha. *surar*

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        dom är ju typ 1 decimeter så dom bör vara fullvuxna och ha sina "rätta" färg, påminnner dom om den här ? http://club2a.free.fr/site/IMG/jpg/83_flavus_m.jpg
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Lena*
          Användare
          • november 2006
          • 72

          #5
          Ja, påminner om den, men i brunt då. Inte tillstymmelse till andra färger. Men det är kanske så att dom är för små ännu, iallafall...?

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            nej dom är inte för små, vf chewere blir inte större än dina
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Lena*
              Användare
              • november 2006
              • 72

              #7
              Mhm, så då kan jag anta att jag fått fel fisk helt enkelt? Den borde ha _färg_? Annan färg än brunt alltså.

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Hur länge har du haft dem?? Kan det va så att de inte hunnit färga ut? (Borde de ha gjort i den sizen men de kanske inte mår bra!?)
                Eller fick du bara honor månne?
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Lena*
                  Användare
                  • november 2006
                  • 72

                  #9
                  Enl säljare ska det vara 1+2, alla är lika bruna. Fick dem för ca 1 vecka sedan. Så honorna är bruna, inte blå?

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Honorna är gråbruna,ja,med kanske lite blålila i. Dåligt mående hanar torde också få denna färg kanske....
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av ozric
                      Honorna är gråbruna,ja,med kanske lite blålila i. Dåligt mående hanar torde också få denna färg kanske....
                      ja vi kan spekulera in i döden vad det är för fisk, men kan du skicka ett kort så kanske vi kan göra ett försök att säga vad det är för fisk, men vis av tidigare erfarenhet att identiefera fiskar på nätet så är det väldigt svårt.mvhjanne

                      Kommentar

                      • Lena*
                        Användare
                        • november 2006
                        • 72

                        #12
                        Ja, har försökt få in en bild, men oteknisk som jag är så...*hrmpf* Tyvärr. Kanske jag lyckas framöver.

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Du måste vara medlem för att kunna ladda upp en bild. Annars så får du lägga upp bilden på nån hemsida och länka till den.
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #14
                            på artbeskrivningarna finns det en blid på en hane. honan har samma kroppsform men är brun med ränder och en del svarta markeringar. Har du bara haft fisken 1.5 vecka skulle jag avvakta och se. Har du andra fiskar kan hanen bli lite undertryckt tills han blivit hemmastadd i karet, sen tar han sin plats. Jag har haft ps. elongatus chewere i 1+2 innan och det slutade inte sådär jättelyckligt. Det är en aggressiv fisk som jagar sina artfränder hårt. Elongatus chewere är väldigt snabb med att ändra färg beroende på humör, från grå till fullt utfärgad på några sekunder.

                            I mitt 540 går det nu ca 15st Ps. elongatus chewere, varav minst 5 är hanar. Detta gör att inte en fisk blir utvald till mobboffer och alla fiskar överlever. Har just nu två hanar som färgar bra. Tillsammans med elongatusen har jag ca 10-15 golden.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              jovisst kan den arten ändra färg liksom de flesta mbunas men ja har ALDRIG sett bruna chewere..? har du?
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...