Tropheus Ilangi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #31
    Nyanlända troffar kommer till ro snabbare om karet är mörkare. Tror att troffar "hellre" vill ha mörkare/skummare kar att gå i men vänjer sig lätt med det de erbjuds.Många troffar ,särskilt Moorii samt sp Red,färgar bättre (läs:visar mer färger) om dess omgivning är ljusare och skenet starkare. Ljuset reflekterar bättre i ljusa kar och iomd så "visar" den mer färger.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • januari 2005
      • 1042

      #32
      Malawijanne: Så bara för att fiskarna upplevt en viss stress vid fångst så är de totalt bedövade för alla mindre stressfaktorer för all framtid? Jag påstår inte att de upplever någon slags farlig sjukdomsframkallande stress, men säkert en faktor att ta med i deras trivsel då jag kan tycka att de är något lugnare och mer harmoniska med mörk inredning. Vi tycker väl olika helt enkelt. Däremot tycker jag det är tråkigt att flera så erfarna akvarister som du verkar ha inställningen att "dom har alltid överlevt i mina kar så det här är den bästa lösningen". Att inreda ett 720+ med algbeväxta moduler på sidor och botten och ha sand, och sedan slänga i 25-30 av någon troffe. Det är väl självklart att det är närmre en naturlig miljö än att slänga i samma fisk i ett 375 med korallsand och kalksten? Jag har själv ett kritvitt kar med blå bakgrund till troffarna, och tycker det fungerar kanon, men det innebär ju inte att det är den optimala lösningen.

      Sedan håller jag med ozric om nyanländ fisk. Nu har jag bara flyttat (dvs köpt, flyttat, eller bytt kar) tropheus kanske 7-8ggr, och har väl inte så mkt erfarenhet som andra, men alla gånger utom en har fisken farit upp och ner längs rutorna och varit stressad i nån vecka eller två. Undantaget var när jag hade svart bakgrund och moduler i karet. Då satte sig gruppen över en dag. Det kan vara en tillfällighet men jag tror inte det

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #33
        ok...ja har hållit malawi å tangangika i massor av år och därmed fått helt naturligt en del erfarenheter om dessa ciklider, och i denna disskusion ifall hur dom utvecklas i olika miljöer, vad dom rent individuellt trivs och optimerar sin färg! jag tycker nog att ljus gärna vit inredning är det bästa för dessa ciklider med vissa undantag, som malawijanne säger om Rödzebra-en mainstream art som jag (tack gode gud) aldrig har haft så kanske den arten funkar bättre med mörk inredning men som exempel Tropheus Chimba.Moliro,alla sk Black, alla brichardi, de flesta regnbågar, BLIR finare i färgerna med ljus inredning..även substraterna inom lamprologus mfl..malawi tycker jag är svårare..
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #34
          Ursprungligen postat av blackened
          Malawijanne: Så bara för att fiskarna upplevt en viss stress vid fångst så är de totalt bedövade för alla mindre stressfaktorer för all framtid? Jag påstår inte att de upplever någon slags farlig sjukdomsframkallande stress, men säkert en faktor att ta med i deras trivsel då jag kan tycka att de är något lugnare och mer harmoniska med mörk inredning. Vi tycker väl olika helt enkelt. Däremot tycker jag det är tråkigt att flera så erfarna akvarister som du verkar ha inställningen att "dom har alltid överlevt i mina kar så det här är den bästa lösningen". Att inreda ett 720+ med algbeväxta moduler på sidor och botten och ha sand, och sedan slänga i 25-30 av någon troffe. Det är väl självklart att det är närmre en naturlig miljö än att slänga i samma fisk i ett 375 med korallsand och kalksten? Jag har själv ett kritvitt kar med blå bakgrund till troffarna, och tycker det fungerar kanon, men det innebär ju inte att det är den optimala lösningen.

          Sedan håller jag med ozric om nyanländ fisk. Nu har jag bara flyttat (dvs köpt, flyttat, eller bytt kar) tropheus kanske 7-8ggr, och har väl inte så mkt erfarenhet som andra, men alla gånger utom en har fisken farit upp och ner längs rutorna och varit stressad i nån vecka eller två. Undantaget var när jag hade svart bakgrund och moduler i karet. Då satte sig gruppen över en dag. Det kan vara en tillfällighet men jag tror inte det
          ja nu är väl detta ett forum som är till för att man ska förmedla sina erfarenheter och misstag,sedan har jag väl aldrig påstått att mina erfarenheter skall vara den bästa lösningen eller lag för andra. jag har faktiskt alltid trott att om man delar med sig av erfarenheter, så kanske det gör att ni kanske slipper göra samma misstag som jag har gjort, men det kanske är fel, för jag har ju märkt att det är en del har en tendens att granska mina inlägg med lupp för att hitta något fel. bara för att det är jag som har skrivit dom.
          och sedan får jag väl tillägga att om jag hade haft samma tillgång till kunskapsbank när jag började med ciklider, så hade sluppit att göra en massa misstag som jag har gjort genom åren, dyra dessutom. (varför ska man uppfinna hjulet två gånger)mvhjanne

          Kommentar

          • keno
            Användare
            • oktober 2006
            • 119

            #35
            Varför inte göra ett så biotop riktigt kar som möjligt, det borde ju vara det optimala för alla akvariefiskar, eller?

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #36
              Hur skulle ett sånt se ut då? En 375a med stenar i stlk som tennis/handbollar över hela botten? Skulle samla på sig en massa skit å snusk där. EN hane som tar hela burken som sitt. Inte bra.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • robjo
                Användare
                • maj 2005
                • 330

                #37
                I mitt kar 540 har jag blå bakgrund, rådasand och lite brunaktig sten, och mina troffar (Bemba) färgar hur bra som helst. Så jag tror att det hela är väldigt inidividuellt det där med olika färger på sand, stenar, bakrund, moduler ja listan kan göras lång.
                jag har provat korallsand, dock inte till troffar utan Malawi och visst det är en find sand.
                Men för egen del vart den alldeles grön ganska snabbt, så då missar man ju ändå det "fina" med den sanden.
                Så jag tror "alla" har rätt i det som diskuteras i denna tråd angående sand och dyligt, det som fungerar hos mig behöver inte fungera hos dig!!
                Men man kan få en hel del bra tips och uppslag via detta forumet.
                Om det sen är rätt eller fel är upp till den som läser det, kom ihåg smaken är som baken delad
                //Robban
                http://picasaweb.google.se/sipedon/

                Kommentar

                Arbetssätt...