Tropheus Ilangi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • per-uno
    NCS Medlem
    • januari 2007
    • 8

    Tropheus Ilangi

    Hej,
    har efter många års uppehåll börjat med akvarier och tropheus igen. Jag skulle vilja veta vad det är för skillnad på de olika Ilangisorterna(real - yellow). Och om det finns fler sorter än dessa två. Har läst olika artiklar från tidigare CB, men inte fått skillnaden klar för mig. Kan någon hjälpa till? Skulle väldigt gärna vilja komma över några vildfångade exemplar. De är ju så vackra.

    /Per-Uno
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #2
    Ursprungligen postat av per-uno
    Hej,
    har efter många års uppehåll börjat med akvarier och tropheus igen. Jag skulle vilja veta vad det är för skillnad på de olika Ilangisorterna(real - yellow). Och om det finns fler sorter än dessa två. Har läst olika artiklar från tidigare CB, men inte fått skillnaden klar för mig. Kan någon hjälpa till? Skulle väldigt gärna vilja komma över några vildfångade exemplar. De är ju så vackra.

    /Per-Uno
    gällande ilangi och att det skall finnas olika varianter är nog bara en bluff tycker jag iaf.
    Jag har sett yngel efter roger perssons som skulle va kvalite av super och det finaste som fanns då och de ynglena blev inte så himla gula som föräldrarna va. De färgar olika och det är väldigt olika beroende på sitt sinnes tillstånd och en fisk som ena dagen är mörk och kanske inte visar så mycket gult kan nästa dag efter ett vattenbyte eller liknande klassas som en real ilangi yellow o dagen inna som en klass B ilangi. Detta är min uppfattning och hur dina fiskar ska va fina gällande ilangi gäller nog mer att ha ett ljust kar med ett bra ljuse och rent inte med en massa mörka stenar o mörka BTN moduler. Kan skilja oerhört om man har mörkt o algigt i karet eller rent o ljust.
    gällande VF ilangi så är det väldigt svårt att få tag på då den nästan är utfiskad i sjön.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Du får nog räkna med att betala över 1000-lappen per styck för vildfångad Ilangi OM du kommer över några som är garanterat vildfångade.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av Robin
        Du får nog räkna med att betala över 1000-lappen per styck för vildfångad Ilangi OM du kommer över några som är garanterat vildfångade.
        ja nu är dom sorterade vid sjön, vill du ha dom mest gula ilangin så blir det säkert dyrare.
        men om du nöjer med dom som går åt det oranga till så blir det billigarer.
        men det är faktiskt väldigt svårt att se på ilangin hur den kommer att se ut i akvarium, så även om du köper dom dom som är lite oranga, så kan du faktiskt få bra djur ändå,titta på min zoon hur mina vf orange ilangi ser ut, dom är faktiskt väldigt gula,
        så det är som andreas säger lägg dina tropheus mot en vit bakgrund, vit sand och vita stenar ett fåtal, så¨kommer du att se dina ilangi kommer färga underbart,mvh janne

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Ursprungligen postat av malawijanne
          lägg dina tropheus mot en vit bakgrund, vit sand och vita stenar ett fåtal, så kommer du att se dina ilangi kommer färga underbart,mvh janne
          En fisk färgar ju inte mer för att du sätter den i ett vitt akvarium. Färgerna bli bara tydligare. En golfboll blir inte vitare av att ligga på grönt gräs än i snön. Jag tror att en fisk skulle må bättre av ett dunkelt ljus och mörk inredning istället för att ha allt vitt. Fiskar gillar gömställen för att det är mörkt och får dem att verka osynliga.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Na, det håller jag inte med om, Robin.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av Robin
              En fisk färgar ju inte mer för att du sätter den i ett vitt akvarium. Färgerna bli bara tydligare. En golfboll blir inte vitare av att ligga på grönt gräs än i snön. Jag tror att en fisk skulle må bättre av ett dunkelt ljus och mörk inredning istället för att ha allt vitt. Fiskar gillar gömställen för att det är mörkt och får dem att verka osynliga.
              ja nu pratar jag om tropheus den får mycket bättre färg om den går mot ljus bakgrund.
              men tex rödzebra den blir mycket rödare mot mörk bakgrund.
              detta är faktiskt ett ämne som jag har exprimenterat mycket med.
              jag kan säkert räkna upp 20 fiskar till hur dom ska göra sig i bättre ljus eller om dom ska vita eller mörka bakgrunder för att färga bäst.
              men det jag har kommit fram till det om man använder naturligt bruna bakgrunder typ back to the nature, så är det väldigt sällan malawiciklider och tropheus kommer till sin rätt.mvh janne

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • februari 2004
                • 1127

                #8
                För någon månad sen såg jag ett inlägg i Cichlid forum om att Ilangin skulle vara helt utfiskad i Tanganyikasjön.
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                  För någon månad sen såg jag ett inlägg i Cichlid forum om att Ilangin skulle vara helt utfiskad i Tanganyikasjön.
                  ja jag beställde faktist 28 ilangi för ett och ett halvt år sen, jag fick bara 27, men det tror jag inte beror på att den är utfiskad , men det finns säkert mindre av den.
                  och det tycker jag faktiskt är ett skäl att vi ska ta vara på dom finns,'
                  . plus att vi ska se till att ha en bra stam här i sverige, och gärna dom som har dom riktigt gula ska plocka ut dom gulaste.,och odla på dom, snacka om vilka fiskar det kan bli om vi körde ren inavel på dom.mvhjanne

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    ja nu pratar jag om tropheus den får mycket bättre färg om den går mot ljus bakgrund.
                    men tex rödzebra den blir mycket rödare mot mörk bakgrund.
                    detta är faktiskt ett ämne som jag har exprimenterat mycket med.
                    jag kan säkert räkna upp 20 fiskar till hur dom ska göra sig i bättre ljus eller om dom ska vita eller mörka bakgrunder för att färga bäst.
                    men det jag har kommit fram till det om man använder naturligt bruna bakgrunder typ back to the nature, så är det väldigt sällan malawiciklider och tropheus kommer till sin rätt.mvh janne
                    Jag tror ändå inte att själva fisken får finare färger utan att det är omgivningen gör fisken. Vit omgivning så syns en mörk fisk bättre. Svart omgivning så syns en ljus fisk bättre.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av Robin
                      Jag tror ändå inte att själva fisken får finare färger utan att det är omgivningen gör fisken. Vit omgivning så syns en mörk fisk bättre. Svart omgivning så syns en ljus fisk bättre.
                      ja ja robin ta en moliro mot en vit bakgrund kontra en moliro mot en mörk bakgrund så får du se elller om du tar en röd zebra mot en mörk bakgrund mvh janne
                      Senast redigerad av malawijanne; 09 januari 2007, 09:37.

                      Kommentar

                      • Gabbi
                        Användare
                        • april 2002
                        • 897

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        ja jag beställde faktist 28 ilangi för ett och ett halvt år sen, jag fick bara 27,
                        De tog väl slut där.
                        www.akvarielagret.se/akvarieboken

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #13
                          Menar du att Moliron blir bättre utfärgad med vitbakgrund??

                          En gul fisk gör sig säkert bäst mot en blå bakgrund men det betyder inte att den blir gulare utan att kontrasten mellan dom gör att den ser ut att vara gulare. Hoppas du förstår vad jag menar.
                          Senast redigerad av Robin; 09 januari 2007, 01:25.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av Robin
                            Menar du att Moliron blir bättre utfärgad med vitbakgrund??

                            En gul fisk gör sig säkert bäst mot en blå bakgrund men det betyder inte att den blir gulare utan att kontrasten mellan dom gör att den ser ut att vara gulare. Hoppas du förstår vad jag menar.
                            jo .

                            jag förstår hur du menar
                            men om du tex drar upp lelupi med en ljus sand kontra mörk sand så kommer du att se att dom lelupin som är uppdragna mot ljus sand dom är mycket renare gula än dom som har dragits upp mot mörk bakgrund.
                            kontra rödzebra så är det tvärtom dom blir rödare mot en mörk bakgrund.
                            sen har vi salusi om du kör dom mot en vit bakgrund så blir dom mycket gulare, dom får inte det smutsgiula utseendet, och som dom flesta troffar får fram mycket bättre färg mot en ljus bakgrund.
                            och sen för att få bättre färger så ska man ha rätt rör på sina ramper. plus sist men inte minst mata med räkmix spetsat med astaxanthin, så lär åtminstone dina gula och dom röda fiskarna få bättre färg, och jag är väldigt glad att dela med av mina erfarenheter.mvhjanne

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              #15
                              har inte exprimenterat med detta med bakgrunder och sten så mycket. har iofs haft lite olika sten men inte märkt av någon större skilnad. men det kan ju kanske vara så att dom blir ljusare med ljus inredning pga att dom inte känner sig trygga. och på så vis uplevs färgerna som tyderligare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...