Korsningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Korsningar

    Sitter och funder lite på malawikorsningar det är ju tabu och särskillt om det står att det är en rasfisk.
    Men kan man inte göra så som man har gjort med firefish att man döper varje kosrning till ett namn så säljs även kosrningarna.
    Eller vad är skillnaden på att det är okej att sälja kosrningar bara för dom har ett namn firefish,iceberg etc
    Lite nyfiken av mig, det vore roligt att höra andras synpunkter
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Kan det vara så att man önskar sig stabila korsningar som ger avkomma som liknar föräldrarna?
    Tony Englund

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      Ja det kan ju vara en möjlighet.
      Men då godta man korsningar bara dom ger stabila avkommor.
      Men titta man på firefish strewberry och allt vad dom heter dom är ju långt ifrån stabila men ändå är det okej.

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Det beror väl på vem du frågar? Min egen åsikt är att korsningar är bannlysta, men det hjälper ju knappast någon
        Tony Englund

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Disneyland i ditt akvarium?

          Det värsta med korsningar och andra avelsvarianter som innebär avsteg från naturformen är att de riskerar att blandas med 'rena' akvariepopulationer och på så sätt förorena dem.

          Om de marknadsförs som korsningar och inte blandas med rena populationer så tycker jag det är svårt att ha några moraliska synpunkter på det så länge fiskarna är livskraftiga.

          Det är upp till varje akvarist om man vill försöka skapa en illusion av en bit natur eller vill ha ett disneyland i sitt akvarium. Jag vet vad jag föredrar.

          /Daniel, vildformsfascist
          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 08 januari 2007, 13:55.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 4122

            #6
            Viktigast är väl att korsningar inte kommer ut i naturen.

            Kan tänka mig att det är problem i tropiska områden om man ledsnar på fisken och släpper ut den.
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • april 2002
              • 897

              #7
              Ursprungligen postat av bmwpower
              Sitter och funder lite på malawikorsningar det är ju tabu och särskillt om det står att det är en rasfisk.
              Men kan man inte göra så som man har gjort med firefish att man döper varje kosrning till ett namn så säljs även kosrningarna.
              Eller vad är skillnaden på att det är okej att sälja kosrningar bara för dom har ett namn firefish,iceberg etc
              Lite nyfiken av mig, det vore roligt att höra andras synpunkter
              Fast iceberg är väl inte en korsning? Den har väl uppkommit genom urvalsodling?
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av bmwpower
                Sitter och funder lite på malawikorsningar det är ju tabu och särskillt om det står att det är en rasfisk.
                Men kan man inte göra så som man har gjort med firefish att man döper varje kosrning till ett namn så säljs även kosrningarna.
                Eller vad är skillnaden på att det är okej att sälja kosrningar bara för dom har ett namn firefish,iceberg etc
                Lite nyfiken av mig, det vore roligt att höra andras synpunkter
                Ja nu har vi haft firefishen något år och dom flesta säger nog att firefishen är en korsning. Och det trodde jag också innan, men det tror jag inte nu.
                Nej, jag tror att det är 100% auloncara och det är bara en sorts auloncara vilken vet jag inte men Röd rubin ligger nog närmast.
                Och det grundar jag på att jag har fått bruna yngel och dom ser ut precis som rödrubin. Det kommer också fram albino yngel ibland.
                Och så här tror jag att dom har gjort, dom har fått fram albino yngel eller yngel utan den bruna färgen, alltså en beige färg och kanske något yngel till och med hade lite rött i sig, sedan har dom inavlat och urvalsodlat på dom ynglen som har haft lite rött i sig.
                Och om dom nu hade blandat med som dom flesta säger med en mbuna, då hade det väl kommit fram något yngel som liknar mbunas, och det har det väl inte gjort? Eller har det gjort det, berätta gärna här på tråden, om era erfarenheter om firefishen

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Ja nu har vi haft firefishen något år och dom flesta säger nog att firefishen är en korsning. Och det trodde jag också innan, men det tror jag inte nu.
                  Nej, jag tror att det är 100% auloncara och det är bara en sorts auloncara vilken vet jag inte men Röd rubin ligger nog närmast.
                  Och det grundar jag på att jag har fått bruna yngel och dom ser ut precis som rödrubin. Det kommer också fram albino yngel ibland.
                  Och så här tror jag att dom har gjort, dom har fått fram albino yngel eller yngel utan den bruna färgen, alltså en beige färg och kanske något yngel till och med hade lite rött i sig, sedan har dom inavlat och urvalsodlat på dom ynglen som har haft lite rött i sig.
                  Och om dom nu hade blandat med som dom flesta säger med en mbuna, då hade det väl kommit fram något yngel som liknar mbunas, och det har det väl inte gjort? Eller har det gjort det, berätta gärna här på tråden, om era erfarenheter om firefishen
                  Jag lyfter denna tråden.
                  Och lägger ut en bild på en av mina hannar av firefishen.
                  Och undrar är det ingen annan som har erfarenhet av att odla firefishen.
                  Och som kan lägga till lite mer erfarenheter om firefishen är en bastard eller en urvalsodlad albino utav röd rubin. Som jag tror att det är.Janne

                  Kommentar

                  • Jarnis
                    Användare
                    • november 2005
                    • 415

                    #10
                    Malawijanne, jag har inte så mycket att bidra med vad gäller odling av firefish annat än att jag fått en del bruna yngelhonor som mycket väl liknar röd rubin-honor. Inga tendenser att färga i rosarött som firefish-honorna.

                    Vad tror du om OB Aulonocara? Urval eller korsningar?
                    Micke

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Christian hade fått yngel av firefish och någon VF Aulonocara. Hälften av yngeln var ljusa! Får man någonsin mörka yngel från två firefish?
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Christian hade fått yngel av firefish och någon VF Aulonocara. Hälften av yngeln var ljusa! Får man någonsin mörka yngel från två firefish?
                        Ja Ola, det är det var det jag fick, och det var från en firefish hanne och en rosa hona, men dom flesta var rosa, det var 3 bruna och ca 20 rosa och det var väl en av orsakerna att jag tror att det inte är inblandat någon mbuna i den.
                        sedan så kan det ju självklart vara inblandning utav någon annan auloncara.
                        Men dom bruna är kopier av mina röd rubin yngel, som jag odlar på i en annan balja.Janne
                        Senast redigerad av malawijanne; 24 januari 2008, 10:51.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja Ola, det är det var det jag fick, och det var från en firefish hanne och en rosa hona, men dom flesta var rosa, det var 3 bruna och ca 20 rosa och det var väl en av orsakerna att jag tror att det inte är inblandat någon mbuna i den.
                          sedan så kan det ju självklart vara inblandning utav någon annan auloncara.
                          Men dom bruna är kopier av mina röd rubin yngel, som jag odlar på i en annan balja.Janne
                          Fasiken! Det låter ju som om firefish är en DOMINANT mutation! Christian fick 50% när han korsade med VF och du fick ca 25%. Skulle alltså gissa att Christians firefish hade ett anlag för ljus och ett för mörk och att din ena har två anlag för ljus och den andra har ett för ljus och ett för mörk. Dominante mutationer är ovanliga i naturen då de alltid "syns" och det naturliga urvalet sållar bort dem.
                          Senast redigerad av Ola Svensson; 24 januari 2008, 11:51.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Fasiken! Det låter ju som om firefish är en DOMINANT mutation! Christina fick 50% när han korsade med VF och du fick ca 25%. Skulle alltså gissa att Christinas firefish hade ett anlag för ljus och ett för mörk och att din ena har två anlag för ljus och den andra har ett för ljus och ett för mörk. Dominante mutationer är ovanliga i naturen då de alltid "syns" och det naturliga urvalet sållar bort dem.
                            ja sedan kan man lägga till att man får även albino yngel på firefishen, men det har inte jag fått ännu.Janne

                            Kommentar

                            Arbetssätt...