"lina"akvaium med gummiduk ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lollo
    Användare
    • november 2002
    • 51

    "lina"akvaium med gummiduk ?

    Hej jag har tänkt byga ett akvarium i vinkel = L-format.Först tänkte jag bygga i marinplyfa men då är ju problemet att man måste skarva i hörnet.Då kom jag att tänka på att man borde kunna lina akvariet med gummiduk avsedd till dammar,det finns duk som är töjbar till 300%.Jag har använt sådan till min trädgårdsdamm , 20 000-liter och tänkte bara höra vad alla som kan mer om akvariebygge än mig tror om idèn.Akvariet är tänkt att bli 2,5 x2,5 m.mvh magnus h

    _____________________________________


    Jag är ateist-men jag tror inte på det heller!


    Mvh Magnus Hässelborg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag tycker att detta låter väldigt intressant. Är det verkligen ingen som har provat? Vad kostar denna gummiduk?

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • lollo
      Användare
      • november 2002
      • 51

      #3
      Hej fredrik. Det är några år sedan jag grävde min damm,men jag tror att gummiduken"firestone" kostar 200-300 kr m2.Om man kan använda vanlig plyfa istället för marinplyfa så borde det gå på ett ut med den fördelen att man kan limma dit en bakgrund mot duken.Det går inte att limma mot marinplyfan om jag har fattat rätt,limmet fäster inte mot den vattenavtötande beläggningen.Jag tänkte bygga ett akvarium i järnprofiler med väggar av plyfa och sedan lina med duk.Duken kan man ju limma i flera lager omlott om man vill ha både hängslen och bälte för säkerhets skull.mvh Magnus H

      _____________________________________


      Jag är ateist-men jag tror inte på det heller!


      Mvh Magnus Hässelborg

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • augusti 2002
        • 330

        #4
        dammduk finns i en del kvaliteer/tjocklekar,den billigaste kostar ca 35kr kvadraten,har själv funderat på att ta denna genväg istället för ytbehandling på tex trä.när man ska ha duk till väldigt stora dammar så "svetsar" man i ihop flera dukar,typ nått lim/vätska,sen har jag för mig jag läst att man använder varmluftspistol för att lättare komma in med duken i vinklar o vrår.

        Kommentar

        Arbetssätt...