Cyprichromislek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Cyprichromislek

    Idag var det första gången jag såg en blåstjärtad lekte av en hona. Naturligtvis hade jag inte kameran till hands, men efter en stund så sprang jag o hämta kameran och fick några sunkiga bilder som vanligt. De lekte 5-10 cm under ytan. Jag filmade oxå med kameran , men har inget vettigt program att konvertera från .mov (50MB) till nåt format som kan slängas upp till tuben.
    Men några bilder på händelsen i alla fall.
    Nedersta bilden, några gulstjärtar som inte fick vara med.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Tufft att du fick leken bå bild, om än suddiga - själv vet jag inte hur många lekar/kullar jag har haft, men bara sett själva lekakten en enda gång. Går ju blixtsnabbt, mer än fem minuter kan det omöjligen ta...

    Hoppas de blir blåstjärtar av det, har satt en blå hanne för sig själv med ett gäng honor - men ingen lek ännu. Alla andra yngel jag fått har blivit gulstjärtar, så jag hoppas lite på de blå. Verkar vara lite vekare än gulstjärtarna.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Verkar vara lite vekare än gulstjärtarna.
      Det har jag oxå trott och skrivit, men jag tar nog tillbaka det, då mina blåstjärtar försvarar sina revir med "näbbar och klor"
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Det har jag oxå trott och skrivit, men jag tar nog tillbaka det, då mina blåstjärtar försvarar sina revir med "näbbar och klor"
        Jo, visst har även mina blåstjärtar försvarat sitt revir med näbbar och klor, men de får alltid de "kassaste" och minsta reviren hos mig. Inte hos dig?

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Jag vet inte om de får de kassaste reviren. Tydligen inte då de tydligen kan locka till sig en hona. Denna lek var ungefär 20cm höger om mitten på akvariet. Reviren är ganska små, då det går minst ett 40-tal cyps i burken på drygt 350 liter.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • jonre723
            Användare
            • oktober 2004
            • 439

            #6
            Äntligen en person som har vett att hålla cyps på rätt sätt.

            Jag har också uppfattningen att de helblåa Utinta-hanarna är mesigare och, framförallt, ovanligare. Första omgången jag köpte var på 30 st utan blå hanar. Andra omgången var det 30 djur till varav 3 var helblåa. Senast köpte jag 100st som också innehöll tre blåa. Jag vet inte hur fördelningen ser ut i sjön, men på de bilder jag sett syns iaf fler gulstjärtade.
            Och så är det.
            /J

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Jag har 4 vuxna samt några halvstora blåstjärtar. Under själva leken så är de lika tuffa som de gulstjärtade, men sen är de inte lika tuffa längre när de är som vanliga.
              Jag har suttit sammanlagt ungefär 2 timmar idag för att kolla hur de beter sig.

              Har även slängt upp en filmsnutt på leken (en liten del av den)



              titta o njut. synd bara att det blev suddigt och för lite ljus. Får väl göra det bättre nästa gång.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              Arbetssätt...