Kompisar till mina Metriaclima lombardoi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens_K
    Användare
    • januari 2007
    • 36

    Kompisar till mina Metriaclima lombardoi?

    Har precis startat upp ett nytt akvarium 540l och har införskaffat mig 10 Metriaclima lombardoi som är runt 3 cm och jag tänkte skaffa några fler arter innan de blir stora.

    Vilka arter kan passa bra ihop med dessa? Har läst att dom är ganska aggresiva av sig...

    Ska man ha andra aggresiva Mbunas typ Ps. Tropheops Chilumba?

    Eller typ L.trewavase? Eller nån Aulonocara?
    540 l Malawi och 70 l yngelkar
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    #2
    Välkommen till forumet! :-)
    Det går alltid en senare buss.

    Kommentar

    • Daniel Lindholm
      Användare
      • mars 2006
      • 92

      #3
      Hej,

      Jag har haft Lombardoi under en lång tid men vet inte riktigt vad du ska ha mer i akvariet.
      I Mitt 720L så huserade en Lombardoi hanne och hade lite över hälften av akvariet som revir.
      Ca 30 Malawis fick dela på resten. Så elak blev den med tiden.
      En lugn Goldengrupp gick alltid bra att ha tillsammans med Lombardoi och Aulonocara. Problemet med dem Aulonocraarter som jag körde med var att de aldrig fick ro till att leka när Lombardoihanen var i farten. Dock så färgade de fint trots detta.

      Vad du kombinerar med beror lite på inredningen också, om det finns mycket grottor eller annat att skydda sig i.
      -------------------------
      Hälsningar

      Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

      720L Malawi

      60L Malawismåttingar

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Skulle kanske köra på C. moori och venustus då lombardoi är riktigt tuffa. En hane sabbar ofta ett helt akvarium med sin attityd så fiskarna ovan borde det inte vara några problem med föruttsatt att du inte köper för stor fisk till dina lombardoi då det finns risk att de blir mat i 3cm storleken. Trewavasae kan nog också funka.

        Mvh/ BB

        Kommentar

        • Thomas R.

          #5
          Det finns ganska många arter som skulle passa alldeles utmärkt med M. lombardoi. En art som jag fastnat lite extra för är Astatotilapia calliptera.
          I övrigt finns det många fina Ps. elongatus-varianter alt. Cyn. afra-varianter, mm, som skulle stå sig fint.

          Kommentar

          • Jens_K
            Användare
            • januari 2007
            • 36

            #6
            Tack för svaren!

            Man ska alltså ha några andra tuffa arter tillsammans med dom... alltså inte rödzebra eller liknande ?
            540 l Malawi och 70 l yngelkar

            Kommentar

            • Rhodebaert
              Användare
              • februari 2006
              • 557

              #7
              Ursprungligen postat av Jens_K
              Tack för svaren!

              Man ska alltså ha några andra tuffa arter tillsammans med dom... alltså inte rödzebra eller liknande ?
              Jag skulle vilja hävda att det går bra ur ren aggressionssynvinkel. Mina rödzebror spöar min lombardoihane men det finns en viss korsningsrisk vilket inte gör att det är den bästa kombinationen. Jag har inte sett dem visa intresse för varandra men det är ju ingen garanti.
              Senast redigerad av Rhodebaert; 05 januari 2007, 14:35.
              Det går alltid en senare buss.

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                eller så kan det var lycket med en tuffare art som "står upp" mot dina Lombardoi, det finns ett gäng att välja på som Tropheops, nån Melanochromis mfl..
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                Arbetssätt...