Behöver hjälp att identifiera sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hanna
    Användare
    • april 2002
    • 118

    Behöver hjälp att identifiera sjukdom

    Jag har fått in något otäckt i mitt akvarium, och jag skulle gärna vilja ha hjälp med att få veta vad det är för något. Jag är inte särskilt påläst om olika sjukdomar, får väl skylla det på att jag har haft turen att inte drabbas så ofta, så inga förslag är för dumma. Jag har förresten för mig att någon här lade upp en länk till en jättebra sida med info om sjukdomar, men jag hittar den inte igen, så jag är tacksam om någon har den länken också.

    Nåväl, det som händer i mitt akvarium är att mina fiskar dör en efter en cirka en om dagen. De som drabbas är (hittills) halvvuxna Aulonocara maulana och det går fort. Ser de det minsta sjuka ut på kvällen är de döda på morgonen. Det börjar med att de helt enkelt står på botten och ser "hängiga" ut (inga prickar, trasiga fenor, avmagring eller något). Fiskar som ser friska ut verkar äta också (om de inte bara luras) och jag har inte sett någon onormal avföring. Sedan när de är döda har de ovanligt utspärrade gälar och ofta en vit fläck, inte sårigt eller svamplikt utan som om de tappat färgen, bakom gälarna bak mot buken. På en fisk har denna fläck uppträtt innan den dog.

    Vattenvärdena i mitt akvarium är som de brukar (25 grader, pH 7,5-7,8, ingen nitrit, hårdhet ok osv). Jag har gjort två 75% vattenbyten med 4 dagars mellanrum och har haft i salt, och det verkar sakta ner förloppet lite men fiskarna fortsätter att dö. Jag har ingen chans att isolera fiskar eftersom det går så fort. Någon som har något tips?
    Mvh Hanna
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Om vattnet är som det ska så har du ju fått nått som angriper fisken.
    Aquafuran tillsammans med Octozin, standard i sånna lägen iaf för mig.
    Kör gärna lite salt sammtidigt som du medicinerar, av någon anledning brukar det fungera bättre i sammband med medicinering för symptomen du beskriver. Har du otur har du fått nån elak skum parasit som du inte kan få död på... det kommer du märka =)
    Har du några vildfångade fiskar i den burken eller har du haft dom med vildfångade tidigare?
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      kan det vara den berömda buksoten?

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av johan_lindgren
        kan det vara den berömda buksoten?
        Det är endast en symptom och ingen sjukdom =)
        Det finns så många orsaker till "bukvattensot" så att det är nästan omöjligt att ställa diagnos om man inte är väldigt kunnig inom sjukdomar hos fisk och även har en kniv och microskop.
        Just av den anledning väljer man ofta att ta livet av alla tänkbara bakterier som kan tänkas vara upphov till problemet, blandningen av Aquafuran(Nifurpirinol) och Octozin(nitroimidazol) gör just det jobbet väldigt bra.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • hanna
          Användare
          • april 2002
          • 118

          #5
          Ja, jag får väl köra allmän bakeriedödning som nästa steg. Det är ju svårt att ge en bra beskrivning av symptom när de nästan saknas, så man kanske får hoppa över att hitta exakt vad det är som angripit dem. Och nej, de har inte haft kontakt med några vildfångade fiskar.
          Mvh Hanna

          Kommentar

          Arbetssätt...