Agressivitet hos liten egyptisk munruvare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mighty mattis
    Användare
    • oktober 2006
    • 34

    Agressivitet hos liten egyptisk munruvare

    På ett flertal artbeskrivningar står det att den egyptiska munruvaren är oföredragsam, vad det nu innebär. Jag tolkar det som att det är en ganska aggressiv fisk men nu är frågan hur aggressiv? Är den i aratus/prinsessan klass eller är den mindre agressiv? Vad skulle kunna vara lämpligt sällskap till den? Skulle den funka med snälla malawi(alunocara,golden etc)? Enligt en del artbeskrivningar finns den i Lake Kyoga, Lake Albert, Lake Nabugabo och Lake Edward och då borde den väl tåla lite hårdare vatten, där finns ju andra arter som en del blandar med malawi. Är det kanske viktoria varianten av multicolor som finns där? Hur som helst är det en fascinerande liten fisk.

    Tacksam för svar!
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Längesedan jag hade den, men såvitt jag minns och sett senare är den inte särdeles aggressiv mot andra firrar, mestadels inbördes. Långt från auratus/pulcher-klass. Borde funka med snällare firrar från sjöarna, men har inte testat. Hade i allafall vågat prova.

    Har inte heller för mig att den är kinkig med vattenvärdena, ska funka i de flesta vatten.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Ulf M.
      Användare
      • december 2006
      • 53

      #3
      Hej!Äntligen är "min art" på forumet,he,he

      Jag har tre egyptiska munruvare (1 hane, 2 honor) i ett 170-liters med platy, neontetra och dvärgpansarmal och det går jättebra. Men, från början köpte jag av misstag 2 hanar och den ena blev snart ihjälbiten. I ett akvarium på över 200 liter med många bra revirgränser, så att hanarna inte alltid är inom synhåll för varandra skulle jag testa med mer än en hane. Det är en väldigt livlig och vacker fisk tycker jag; hanen är ständigt igång med att gräva lekgropar eller med att imponera på honorna.
      Tror inte heller att den är kinkig med vattenvärdena, den lär ju ha ett stort utbredningsområde i Östafrika.

      Mvh Ulf

      Kommentar

      • mighty mattis
        Användare
        • oktober 2006
        • 34

        #4
        Tack för era synpunkter! Det verkar som man skall hålla munruvaren på malawi vis dvs flera honor till en hanne? Jag tror jag satsar på 1+3. De skall få gå i ett 170 liters med 4 alunocara huseri. Inredningen kommer att bestå av sten och lite växter, som valisneria och java ormbunkar. Jag skall försöka hålla ph någonstans mellan 7,5-8. Funkar det inte så får de gå med mbuna i ett annat kar.

        Kommentar

        • Jarnis
          Användare
          • november 2005
          • 415

          #5
          Stoppade ner 1+3 egyptiska munruvare i ett 150L sällskapskar (i barnens rum) med ett femtontal guppy, några botior och ancistrus. Det tog 2-3 dagar sen fanns det inte en guppy kvar. Sanslöst rovdjur som klippte vuxna guppy som om det vore en påse jordnötter. Hanen tog två av honorna av bara farten - har aldrig varit med om något liknande. Det var dock intressant att se hur han stelnade till och spände sig för att i en blixtsnabb attack dyka på sina offer. Ordningen är numera återställd och barnen har åter guppy i sitt akvarium, munruvarna fick simma vidare i någon annans akvarium. Aggressiv, ja men troligtvis höll jag väl upp ett rött skynke framför dom och ett annat val av medinvånare kanske funkar bra!
          Micke

          Kommentar

          Arbetssätt...