blek Aulonocara "eureka"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Secret_Alicia
    Användare
    • oktober 2006
    • 58

    blek Aulonocara "eureka"

    hallojs,,,
    Jag har ett par Aulonocara "eureka" som är ca 7-8 cm: problemet är att hanen inte alls färgar lika fint som jag förväntat mig. Vad kan det bero på? Sällskapet eller storleken?De går med lite tuffare mbunas, (fuelleborni, hongi, saulosi). Är det så att den helt enkelt är för "vek" för att gå med dessa lite mer agro fiskar eller är det så att han fortfarande är liten eller har jag helt enkelt fått tag på ett dåligt exemplar?
    Han spärrar visserligen upp sig för honan då och då och har fin färg på fenorna och huvudet ,men kroppen är nästintill lika grå som honans.
    Hur är det att hålla dom i grupp? Bra el, dåligt?

    Kan tillägga att jag även har ett par aulonocara röd rubin och den hanen färgar jättebra... han är dock större 13-14 cm.
    Senast redigerad av Secret_Alicia; 03 januari 2007, 11:20.
  • diskus
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 276

    #2
    En Aulonocara tar tid på sig att färga ut..

    ...men vid 7-8 cm borde den vara hyffsat bra färgad.

    Min uppfattning är att en Aulonocara måste känna sig trygg i sitt akvarium och med sina
    akvariekompisar för att färga ut fullt. Om de fiskar som du nämner har varit i akvariet före dina Eureka så känner Eurekan sig underlägsen och det kan ta tid för den att färga.

    Eurekan är dock en ganska tuff Aulonocara så de kan fungera med Mbuna OM burken är tillräckligt stor. Aulonocara är en personlig favorit och jag medvetet undvikit tuffare Mbunas som akvariekompisar då risken finns att Aulonocara inte färgar ut!

    Allt detta är som sagt mina egna "spaningar"

    Björn H
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 4122

      #3
      Det hjälper dessutom riktigt bra att mata dem med färgfoder. Eurekan jag har är riktigt mottaglig för det.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • Secret_Alicia
        Användare
        • oktober 2006
        • 58

        #4
        tycker oxå att den borde färgat bättre... detta är dock mitt första malawikar så jag har inte så mycket att jämföra mer. Akvariet är på 420 liter och eureka paret sattes in först tillsammans med saulosin, och fuellebornin. Vad tror du om att skaffa fler då...dumt eller bra?

        Ursprungligen postat av diskus
        ...men vid 7-8 cm borde den vara hyffsat bra färgad.



        Min uppfattning är att en Aulonocara måste känna sig trygg i sitt akvarium och med sina
        akvariekompisar för att färga ut fullt. Om de fiskar som du nämner har varit i akvariet före dina Eureka så känner Eurekan sig underlägsen och det kan ta tid för den att färga.

        Eurekan är dock en ganska tuff Aulonocara så de kan fungera med Mbuna OM burken är tillräckligt stor. Aulonocara är en personlig favorit och jag medvetet undvikit tuffare Mbunas som akvariekompisar då risken finns att Aulonocara inte färgar ut!

        Allt detta är som sagt mina egna "spaningar"

        Björn H

        Kommentar

        • Secret_Alicia
          Användare
          • oktober 2006
          • 58

          #5
          Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
          Det hjälper dessutom riktigt bra att mata dem med färgfoder. Eurekan jag har är riktigt mottaglig för det.
          Matar med räkmix varannan dag och spirulinaflingor och pellets (aquatic nature) varannan dag

          Kommentar

          • diskus
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 276

            #6
            Fler teorier...

            ....behövs kankse

            - Maten verkar mkt bra. Räkmix med astaxanthin brukar göra susen.
            - En burk om 420 liter är stor nog att husera både Mbuna och Malawi av den lite tuffare varianten typ jacobfreibergi.

            3 hanar av varje sort brukar vara bra för att dels födela aggressionen inom den egna arten samt få en alfa-hanne att färga ut. Men om det hjälper i ditt fall är svårt att säga.

            Mvh Björn H
            Lite diskus, mal & malawi bilder
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

            Kommentar

            • Secret_Alicia
              Användare
              • oktober 2006
              • 58

              #7
              [QUOTE=diskus
              - Maten verkar mkt bra. Räkmix med astaxanthin brukar göra susen.


              Har dock inget astaxanthin i...vad får man tag på sånt?

              Kommentar

              • Micke Lövberg
                Användare
                • februari 2004
                • 349

                #8
                375L Malawi
                112L Tanganyika
                90L Tanganyikayngel
                45L Tanganyika

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Det viktigaste med Aulonocaror är att de får vara "herre i sitt hem", alltså känna sig mäktiga och dominanta i sitt akvarium. Om de inte får göra detta så visar de inte sina riktiga färger...
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    Det viktigaste med Aulonocaror är att de får vara "herre i sitt hem", alltså känna sig mäktiga och dominanta i sitt akvarium. Om de inte får göra detta så visar de inte sina riktiga färger...
                    Jag håller verkligen med dig här Victor. Aulonocara är grymt snygg art om de får leva i ett kar där deras behov ses först och främst. Aulonocaras kan snabbt blomma ut, men lika snabbt vissna om förhållanden ändras och de inte längre är "herre" i karet. Att ha Aulonocaras med hårdare mbunas är lika med att be om gråa Aulonocara i karet. En enda art som jag haft av Aulonocara har lyckats hålla färg och vara tuff nog för de lite mildare mbunas och det är Aulonocara jacobfreibergi, Otter Point.

                    De arter du har dom att gå med tycker jag själv är alldeles för tuffa...för Aulonocara. Jag hade "Otter Point" med Röd Zebra och Golden. De är lite mildare, framförallt Golden.

                    Kommentar

                    • Secret_Alicia
                      Användare
                      • oktober 2006
                      • 58

                      #11
                      ok...men då borde ju inte min röda rubin heller färga och han är jättefin! Eurekan är väl urvalsodlad från jacobfreibergin förresten....

                      Men om så är fallet så får jag väl försöka ge bort/sälja dom.

                      Kommentar

                      • Secret_Alicia
                        Användare
                        • oktober 2006
                        • 58

                        #12
                        tänkte bara säga att jag flyttat paret till ett 100 liters och nu färgar han bra mycket bättre!

                        De går själva där men 100 liters är väl ändå lite lite? lite trist med ett akvarium med bara 2 fiskar i oxå...

                        Kommentar

                        • Thomas R.

                          #13
                          Eurekakillen hade nog, tids nog, färgat ut även i stora burken. Det är klart att konkurrensen från den nästan dubbelt så stora "röd rubin"-killen håller tillbaka färgerna.
                          Planerar du att hålla paret en längre tid i 100-L burken är risken väldigt stor att hanen gör processen kort med honan.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...