brevis eller compressiceps "sumbu"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    brevis eller compressiceps "sumbu"?

    tycker att båda arterna är snygga, men vilken är roligast beteendemässigt?

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm
  • ciklidMartin
    Användare
    • februari 2004
    • 213

    #2
    Har Sumbu och Ocellatus gold tillsammans i ett stort kar. De bråkar en del och det är rätt intressant att titta på. När Sumbun attackerar ställer den sig först i en "båge" för att sedan snabbare än ögat attackera ocellatusen över ryggen.
    Vet inte om jag riktigt svarar på din fråga men jag tycker att Sumbun är en tuff liten rackare som är väl värd att ha i sitt kar.
    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

    Kommentar

    • Redbullen
      Användare
      • februari 2005
      • 734

      #3
      Ursprungligen postat av ciklidMartin
      Har Sumbu och Ocellatus gold tillsammans i ett stort kar. De bråkar en del och det är rätt intressant att titta på. När Sumbun attackerar ställer den sig först i en "båge" för att sedan snabbare än ögat attackera ocellatusen över ryggen.
      Vet inte om jag riktigt svarar på din fråga men jag tycker att Sumbun är en tuff liten rackare som är väl värd att ha i sitt kar.
      Har både Sumbu och ocellatur fast i skilda kar
      Tycker båda två är hemskt roliga att titta på, fast min sumbu hane är lite halvseg och mest feg tycker jag
      Innan när hans kumpan levde härjade dom en del tillsammans, men nu när han är själv med sina hona är han lugn..

      Ska renovera mitt 157liters för 3e gången nu prg mögel i silikon, och tänkte sen köra Ocellatus och Sumbu och multisar i samma kar, jag tror det blir full fart eller funkar de fint..

      Svårt att säga vilken som är roligast, båda är kul på sitt sätt, sumbun som en mer slugger som inte gör för mycket, ocellatusen som är mycket pigg och hugger mot de mesta (händer som håvar)..

      Så varför inte köra båda i ett kar med mycket sten som avgränsar revir och dyligt, tror det skylle bli en rolig upplevelse..

      Kani nte ge dej bätter svar änså choffe

      //Peter
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

      Kommentar

      • haze

        #4
        Tja!

        Jag har haft Multisar som jag senare bytte ut mot Brevis vilket jag ångrade i efterhand. Mina brevis visade inga av de karaktärsdrag som de tuffa Multisarna hade. De grävde knappt något, gruffades aldrig och stod mest utanför sina snäckor och fick lite yngel då och då. Med multisarna fick man passa nävarna när man grejade i burken

        Jag har aldrig haft "sumbun" men den verkar tuff. Jag skulle gärna ha den tillsammans med ett gäng multisar i samma kar.

        Det kan ju iofs vara så att Brevis blir kaxigare om det finns en art till i akvariet, någon som vet kanske kan berätta.
        MVH
        Hz

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • februari 2006
          • 777

          #5
          Ursprungligen postat av haze
          Tja!

          Jag har haft Multisar som jag senare bytte ut mot Brevis vilket jag ångrade i efterhand. Mina brevis visade inga av de karaktärsdrag som de tuffa Multisarna hade. De grävde knappt något, gruffades aldrig och stod mest utanför sina snäckor och fick lite yngel då och då. Med multisarna fick man passa nävarna när man grejade i burken

          Jag har aldrig haft "sumbun" men den verkar tuff. Jag skulle gärna ha den tillsammans med ett gäng multisar i samma kar.

          Det kan ju iofs vara så att Brevis blir kaxigare om det finns en art till i akvariet, någon som vet kanske kan berätta.
          MVH
          Hz
          konstiga brevis du fick tag på.. testa sätt ner handen i mitt akvarium när jag hade dom med malawi så spöade en upp en bright blue hane på 12-13cm. å nu ger dom tropharna en match. och när det gäller grävandet så gör dom även där ett ganska bra jobb..

          Kommentar

          • choffe
            Användare
            • november 2005
            • 841

            #6
            okej , tack för svaren!!!

            men att ha två olika snäckleksarter blir nog lite väl mycket, har tänkt att i mitt 222 liters ha:
            * leptosoma
            * hästnos
            * marlieri
            * flavipinnis
            * någon snäcklekare

            så det blir ngo lite körigt med bottenyta....men är det ingen som har haft båda arterna och kan säga vilken som är snyggast, mest fart på mm? eller är det så att tex occelatus är Ännu mer fart på?

            tack för era ord!

            mvh christoffer
            Christoffer Lundholm

            Kommentar

            • choffe
              Användare
              • november 2005
              • 841

              #7
              det får bli brevis pga av erbjudande

              tack för alla tips endå! fortsätt gärna!

              mvh christoffer
              Senast redigerad av choffe; 03 januari 2007, 20:15.
              Christoffer Lundholm

              Kommentar

              Arbetssätt...