Strul i tanganyika-burken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Strul i tanganyika-burken

    Jag har fått lite problem i min tanganyikaburk på 375 liter.

    Det började strax efter jul med att en julle mest låg och hängde på botten. Han käkade, men spottade ut maten. Bukvattensot, tänkte jag och spenderade några timmar med att fånga upp honom och stoppa honom i ett litet karantänakvarium.

    Åkte bort över nyår och när jag kom tillbaka så såg jag att en av mina P. nigripinnis-hanar dels bara hänger i ena hörnet, och dels har en stor rund fläck som ser ut som mögel (jag gissar på svampinfektion) mitt på ena sidan av kroppen. Diametern är en knapp centimeter! Rätt stort alltså. Mina nigripinnisar får ibland enstaka vita prickar som bara är typ ett fjäll stora (nån knapp mm), men det läker fort av sig självt. Men inte denna gång.

    Inga andra fiskar visar några symptom (ännu).

    Vad är detta? Vad ska jag göra? Jag bytte 50% vatten och tillsatte 2 dl salt efter att jag upptäckte att jullen var dålig (han lever fortfarande i karantänakvariet). Jag har nån idé om att medicinera, men vet inte riktigt med vad. Octozin (metronidazole) mot bukvattensot? Eller kanske nåt som innehåller nifurpirinol mot bakterier? Eller ska jag medicinera mot svamp? Hela burken eller ska jag fånga upp nigripinnis-hanen också och bara medicinera i karantänakvariet?

    Tacksam för bra tips.
    Daniel Andréasson
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    #2
    Tja!

    Här hemma har vi haft 2 arter som regelbundet blir sjuka. Dessa har jag lyckas hålla vid liv genom att medicinera med en kur av både octozin och nifurpirinol.

    Det verkar som chanserna ökar för att dom ska överleva om man kombinerar dessa 2 mediciner. Sen vet jag inte i ditt fall, men jag tror denna mix är lite allaround vill ja inbilla mig. Så får du inte bukt med det kan du ju testa.

    m.v.h
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • dinajel
      Användare
      • november 2004
      • 569

      #3
      Tackar för svaret.

      Jag har höjt salthalten ytterligare genom att pytsa i 4 dl till, dvs. totalt 6 dl i 375 liter vatten. Den krassliga nigripinnisen äter utan att spotta ut maten (hävdar sambon som matade dom). Misstänker att den hänger i hörnet pga den rysliga svampinfektionen.

      Jullen lever fortfarande, så det är kanske inte soten ändå. Jag avvaktar tills vidare och ser vad som händer. Blir det värre, eller om fler blir krassliga så blir det nog en kombo av Octozin och nifurpirinol... Håll tummarna.
      Daniel Andréasson

      Kommentar

      • Redbullen
        Användare
        • februari 2005
        • 734

        #4
        Kan inte hjälpa dej på något sätt mer än att önska dej lycka till med din burk, hoppas de fixar sej

        //Peter
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #5
          En liten uppdatering kommer här, om det skulle vara av intresse. Jullen lever fortfarande, så det är möjligt att den bara var lite svag. Fina färger, men alla tre jag köpte verkar lite klena och har lite vinkelhaketendens redan... En av dom mobbades ut och dog innan jag hann få upp den. En sitter i karantän och en är kvar i burken. Lite trist...

          Vad gäller nigripinnis-hanen så är min teori att dom andra två hanarna pucklade på den, så att den blev stressad och fick ett sår som utvecklade svampinfektion. Den hittades död i förrgår. Nigripinnis-hanarna har verkligen mopsat upp sig mot varandra på sistone, vilket på sätt och vis är kul för det är kul att se på och dom färgar ut nåt enormt (mörkröda med toksvart analfena och det blåa på dom är verkligen superblått). Men trist om dom dänger på varandra så att dom dör...

          Jag gjorde iallafall ett stort (60%) vattenbyte efter att ha fiskat upp döingen och de övriga fiskarna ser fortfarande helt okej ut. Så det blir till att hålla tummarna att inget mer händer.
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #6
            Bra att det verkar ordna sig. Se upp när du stoppar tillbaka jullen från karantänen bara, det är ena rackarns fiskar att döda varandra snabbt. Men ser de ut som vinkelhakar kanske det inte gör så mycket?

            Vad jag förstått är det en fördel om Nigripinnis-hanarna slipper se varandra hela tiden. Det kanske går att lösa med ett rejält överhäng eller ett par höga stenar. Eller varför inte en växtridå i mitten på karet? Vad vet jag, bara en tanke...
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • dinajel
              Användare
              • november 2004
              • 569

              #7
              Ursprungligen postat av Per Bjellert
              Bra att det verkar ordna sig. Se upp när du stoppar tillbaka jullen från karantänen bara, det är ena rackarns fiskar att döda varandra snabbt. Men ser de ut som vinkelhakar kanske det inte gör så mycket?
              Ja, jag kommer nog vänta ett bra tag innan han får komma tillbaka från karantänen. Vill inte riskera nåt. De två jullar som var kvar (en som nu går själv i 375:an och den som nu går i karantän) kom bra överens efter att dom dödat den tredje. Men som sagt, lite vinkelhakar tyvärr...

              Vad jag förstått är det en fördel om Nigripinnis-hanarna slipper se varandra hela tiden. Det kanske går att lösa med ett rejält överhäng eller ett par höga stenar. Eller varför inte en växtridå i mitten på karet? Vad vet jag, bara en tanke...
              Ja, jag har en BTN Rocky som bakgrund och den har ett bra överhäng i mitten, plus rejäla stenrösen och det har funkat bra. Hanarna har haft varsitt revir. En till höger, en till vänster och en vid "BTN-rocky-överhänget" i mitten. Men på senare tid har dom ofta samlats till vänster för att "göra upp", typ. Lite lustigt. Nåväl. Nu är det bara två kvar.
              Daniel Andréasson

              Kommentar

              Arbetssätt...