hur många Cyprichromis leptosoma "jumbo" till ett 540

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonre723
    Användare
    • oktober 2004
    • 439

    #16
    Varför ett stim troffar, men bara en liten grupp jumbos?
    Och så är det.
    /J

    Kommentar

    • janne63
      NCS Medlem
      • augusti 2006
      • 157

      #17
      Om de bara är 4 cm från början så är jag lite osäker på om du kan se skillnad på hane och hona överhuvudtaget, dvs. hur vet du hur könsfördelningen ska bli?

      Jag kollade mina som ligger mellan 2.5-5 cm och jag kan inte se vilka som skulle vara hanar eller honor. Ett tag trodde jag att hanar hade färgade ryggfenor redan från början men det stämmer nog väldigt dåligt (baserat på mina vanliga Malasa yngel).

      Själv har jag skaffat yngel (c:a 20 st totalt) i två omgångar av Tricolor varianten, trodde de skulle vara tuffare redan från början men än så länge umgås de väl både med varann och med multisar i ett 110. Nästan så att de verkar leva lite grann i symbios med varann, så fort som fara hotar så dyker jumbosarna ned och tar skydd bland multisarna.

      Men de kan nog vara rejält elaka när de blir äldre, han jag köpte mina yngel av hade en del äldre djur som blivit ihjälslagna i gruppen. kanske en fråga om hur mycket annan fisk man har också?
      Mvh Janne

      420, 110 , 620, 120 L SA

      Kommentar

      • robjo
        Användare
        • maj 2005
        • 330

        #18
        Det stämmer det du säger, jag var och tittade på fisken idag, och det var omöjligt att säga kön på dom. Så jag och säljaren kom överens om att dom får gå hos honom ett par månader och växa till sig. jag vill helt enkelt inte chansa med dessa fiskar.
        Känns lite bortkastat att köpa för små fisk bara föra att chansa på att det blir bra i slutändan.
        http://picasaweb.google.se/sipedon/

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Ursprungligen postat av robjo
          Det stämmer det du säger, jag var och tittade på fisken idag, och det var omöjligt att säga kön på dom. Så jag och säljaren kom överens om att dom får gå hos honom ett par månader och växa till sig. jag vill helt enkelt inte chansa med dessa fiskar.
          Känns lite bortkastat att köpa för små fisk bara föra att chansa på att det blir bra i slutändan.
          Mycket sunt val robjo. Alldeles för många chansar vilket alldeles för ofta resulterar i att fiskar dör eller mår dåligt (jag vet för jag har själv gjort det tyvärr). Det är alltid lättare att riskera någon annans liv. Låt vara att det är fiskar, men det är liv det också som man bör respektera. Hoppas att du får det du vill ha till ditt akvarium senare...Lycka till!
          Senast redigerad av StefanL; 03 januari 2007, 11:16.

          Kommentar

          Arbetssätt...