RÖD Zebra MC

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • unger
    Användare
    • februari 2005
    • 216

    RÖD Zebra MC

    En stilla fråga finns MC hanar av Röd Zebra vid Minos reef. Har nu fått olika svar på den frågan......Jag har en VFgrupp OB samt Röda honor och 1 blå hane och 1 O Hane men skulle vilja ha en MC hane. Men finns dom???
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Också hört olika bud om detta. En jag pratade mde sa att de VF MC-hanarna som kom från Minos Reef INTE var Röd-zebra-hanar!! Kan ha varit orsak till att varken jag eller han som hade denna grupp efter mig fick någon lek på dessa (hanen var totalt ointresserad av både o & ob-honor) . Men förr fanns det ju iaf odlade MC-hanar i handeln,har jag för mig.
    Tror också Ad hade en artikel i CB på 90-talet om Minon Reef-zebror (orkar inte kolla upp det nu bara... )
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Jag skrev en artikel om de olika färgformerna hos rödzebran i Ciklidbladet häromåret.



      Den bör dyka upp i artikelarkivet snart då det är två års fördröjning innan dom läggs ut där.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • robjo
        Användare
        • maj 2005
        • 330

        #4
        Bifogar ett par bilder på mina OB/MC zebror, jag tror att hanen går som MC, vad tror ni??
        Detta är några utav mina favoriter.
        Jag vet dock inte fångstplats på dessa. Inte dom bästa bilderna med det är vad jag har?

        /Robban
        http://picasaweb.google.se/sipedon/

        Kommentar

        • unger
          Användare
          • februari 2005
          • 216

          #5
          Jag har själv VF OB-honor, fantastiska.....och hade en tid en F1 MC hane som dock gick under i konkurrens med en stor blå VF hane. Men nu har två handlare som anses vara seriösa....inköpare av fisk från Malawi, sagt att MC inte finns i sjön....bara blå och i sällsynta fall även O hane men alltså inte MC. Rörigt.

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            I Malawisjön finns det normalfärgade (beigegrå), O och OB honor samt blå och MC hanar. Om O-färgade hanar sa Ad Konings vid Ciklidstämman i Linköping för några år sedan att han aldrig sem i naturen, men det behöver inte innebära att dom inte finns eftersom det kan vara svårt att skilja dem från honor.
            De blå honor som ibland omtalas är troligen korsningar med Metriaclima sp. "blue reef".
            Jag rekommenderar artikeln i Ciklidbladet 4/2004 där det finns mer information.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Det är skillnad på Metriaclima zebra och Metriaclima estherae (Röd Zebra). Kanske är det just det här som förvillar? Tycker mig kunna utläsa av det som skrivits...eller så har jag missuppfattat det hela.

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Jag har svarat på ursprungsinlägget som handlar om rödzebra (Metriaclima estherae) vid Minos Reef.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag syftade mer på robjo´s och Unger´s inlägg...

                  Kommentar

                  • robjo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 330

                    #10
                    Efter som det råder lika olika meningar, olika zebror. Vad skulle ni kalla min variant för?
                    Jag räknar hanen som en MC, är det rätt.

                    Som sagt jag vet inte fångstplats för min VF grupp jag hade, numera såld. Så fisken på bilden är F1. Jag har ett överskott på hanar om det är någon som intresserad.
                    Då mina foton verkligen är dåliga så gör sig inte hanen rättvisa på bilden han har betydligt mer rött i sig än vad som syns på bilden. Och honorna är riktigt röda

                    /Robban
                    Senast redigerad av robjo; 03 januari 2007, 17:48.
                    http://picasaweb.google.se/sipedon/

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Din hane är en MC...det stämmer. Men sedan är frågan om det är en M.estherae MC eller om det är en M.zebra MC. Kan hanen ha fått de där färgerna genom avel av vanlig M.estherae hane samt hona av OB korall eller vad de nu kallas för? Vore intressant att veta...

                      Angående O,OB och MC kan man läsa om det här:

                      Senast redigerad av StefanL; 03 januari 2007, 17:51.

                      Kommentar

                      • robjo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 330

                        #12
                        Tack för det svaret. mina är dock inte odlade, eller rättare sagt dessa fiskar är min första kull så detta är F1 utifrån min VF grupp.
                        Köpte dock den VF gruppen utan en privat person så "helt" säker kan jag ju inte var, men jag liter dock på människor. Dom är köpte som M.estherae OB/MC. När jag köpte dom var dom inte allt för vanliga i handeln, även om det börjar dyka upp en del nu.
                        Men det vore som du säger kul att få veta vad det är.

                        /Robban
                        Senast redigerad av robjo; 03 januari 2007, 18:22.
                        http://picasaweb.google.se/sipedon/

                        Kommentar

                        • unger
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 216

                          #13
                          jag avser förstås röd zebra. Och kämnner väl till problematiken med de två arterna kring minos reef efter som när jag på 70 talet själva arbetade i zoo affär som tog in malawi fick in allsköns olika hanar till de röda honorna.....men just MC hane är det som jag frågade om....och om det inte finns O hane så undrar jag varför en importör just nu erbjuder mig en VF O hane.....komplicerat.....har AD Koenig hemsida med möjlighet att kontakta honom....funderar på att ringa Stuart Grant...han borde ju veta.....

                          Kommentar

                          • Pimme
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 25

                            #14
                            I en artikel om Stuart Grant i ciklidbladet för några år sedan är det en bild på en inomhusdamm hemma hos honom och i den går det enligt texten vildfångade rödzebror med två MC hanar. Det borde väl allafall enligt mig avgöra saken. För jag tror ju inte Stuart "fuskar" med sina hanar.

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pimme
                              I en artikel om Stuart Grant i ciklidbladet för några år sedan är det en bild på en inomhusdamm hemma hos honom och i den går det enligt texten vildfångade rödzebror med två MC hanar. Det borde väl allafall enligt mig avgöra saken. För jag tror ju inte Stuart "fuskar" med sina hanar.
                              Det var i min artikel som jag tog upp tidigare. Här är bilden:
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...