Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    Ursprungligen postat av endymion
    Så då kan jag lägga upp bilden som Tropheus sp. red Kipimbi då eller?

    Föresten Bright red Kalambwe är dens "riktiga" namn Tropheus sp. "red" Kalambwe?
    Jag skulle kört på tropheus sp red chipimbi
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • Lars Andersson
      NCS Medlem
      • oktober 2002
      • 601

      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
      Jag skulle kört på tropheus sp red chipimbi
      Varför uttala sig om man inte vet något om det hela? Chipimbi eller Kipimbi kräver naturligtvis lite efterforskning för att kunna uttala sig om.
      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        Håller med andreas skulle också köra på chipimbi eftersom att det som iregel används. Detta för att inte skapa förviring. Sen om det är rätt eller fel är kan man ju diskutera hur mycket som helst om nu ingen här är helt säker på att det ena är rätt.

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          Ursprungligen postat av Lars Andersson
          Vad som är rätt eller fel när det gäller Afrikanska ortsnamn och namn på platser är inte svart eller vitt. En anpassning till de riktiga lokala namnen försigår hela tiden där de av "vitingar" tidigare missuppfattade namnen byts ut mot de mer riktiga. Har namnen blivit vedertagna och mer kända så blir det felaktiga namnet det som gäller.

          Ett exempel är Taiwan Reef. Egentligen så kallar "de lokala" platsen för Taiwanee. När en vit hörde det en gång i tiden så tyckte han de sa Taiwan. Taiwanee betyder "borttappat barn". Jag tror att det är på Chichewa. Jag tror aldrig att det riktiga namnet kommer att slå igenom.

          Ett annat exempel som jag själv bara hört via Toby Veal är att det lokala namnet på Kashese är Kashesa. Jag vill minnas att han skriver Kachesa i sina fisklistor. Googlar man på Kashese så är det nästan bara Tropheusrelaterade och ciklidrelaterade sökningar som dyker upp. Troligen har någon fiskexportör fattat namnet fel för några årtionden sedan. Det kan också vara så att de vita ägarna av Cape Kachese Lodge namngav sin lodge felaktigt för ännu längre sedan och att det är därifrån fiskexportörerrna fått sitt felaktiga namn.



          Rätt eller fel, svart eller vitt.
          intressant! har läst/uppfattat en del av vad du skriver Trevlig & intressant info
          Senast redigerad av specmats; 26 september 2007, 01:35.
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • RobbanG
            Användare
            • januari 2004
            • 563

            Hur fungerar egentligen förstoppning eller bukvattensot?

            Plockade upp en av de dominerande hanarna av mina Katonga i lördags. Buken var uppsvullen, pingisbollsaktig, och fjällen stod rakt ut. Tänkte att det bara var att avliva den. Men placerade den i en hink med vatten där den blev stående i ett par timmar. När jag skulle ta han om den så var den faktiskt piggare. Tänkte att jag får ge den en chans att repa sig stoppade den i ett litet kar ökade salthalten rejält.
            Igår var den nästan normal, svullnaden hade lagt sig och endast fjällen på ena sidan var resta????
            I kväll tänkte jag pröva om den vill käka lite....
            //Robert

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              Ursprungligen postat av Lars Andersson
              Varför uttala sig om man inte vet något om det hela? Chipimbi eller Kipimbi kräver naturligtvis lite efterforskning för att kunna uttala sig om.
              Jo Lars jag förstår vart du vill komma.... Men om en fisk har haft som handels namn en sak i över 20 år varför då ändra namnet bara för det skiljer ch i stället fö ett K.... Det är ju så lite så vad spelar roll typ. Anv mna det namn alla känner till blir det ingen förvirring och alla vet vad man pratar om.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • RobbanG
                Användare
                • januari 2004
                • 563

                Angående T. Katonga, de är riktigt känsliga för dåligt vatten. För mig blir ofta tråkigt grå/bruna i slutet av veckan när nitrathalten börjar stiga. Tycker också de färgar ut bättre med ph8.5-9 och med mycket salt.

                Samtidigt ändrar de kroppsfärg detso äldre och större de blir, från grå/lila med ljusgrå/vita band till allt mer homgent grålila. detta gäller dock inte spelande hanar som får en vitgrå bas med lila/grå ränder. Då är kantongan helt fantastisk.

                En dominerande hane, ej spelande, ca 9 cm.
                //Robert

                Kommentar

                • RobbanG
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 563

                  En annan hane ca 10 cm i relativt blåttsken. Tycker personligen att de är snyggare med en blandning av blått och rött, då de blir firrarna blir mer lila.
                  //Robert

                  Kommentar

                  • kattsta
                    Användare
                    • december 2012
                    • 171

                    Murago

                    Sänder in några ny tagna bilder på mina Murago och Kejsare ungdjr
                    Lite skugga från avfuktarn på sista biden
                    Hälsningar Tomas

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1214

                      Ursprungligen postat av RobbanG
                      Angående T. Katonga, de är riktigt känsliga för dåligt vatten. För mig blir ofta tråkigt grå/bruna i slutet av veckan när nitrathalten börjar stiga. Tycker också de färgar ut bättre med ph8.5-9 och med mycket salt.

                      Samtidigt ändrar de kroppsfärg detso äldre och större de blir, från grå/lila med ljusgrå/vita band till allt mer homgent grålila. detta gäller dock inte spelande hanar som får en vitgrå bas med lila/grå ränder. Då är kantongan helt fantastisk.

                      En dominerande hane, ej spelande, ca 9 cm.
                      Fina katonga robban! En trevlig fisk det där.
                      Jag stoppade i en sten på höger sida där växten förut satt. Blev det bättre eller!?
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                        Fina katonga robban! En trevlig fisk det där.
                        Jag stoppade i en sten på höger sida där växten förut satt. Blev det bättre eller!?
                        Jag tycker att hålsten i kombo med dina moduler ser smått absurt ut, även den klena växten. Ut med båda och stoppa i ett kraftigare block(typ en slät sten av benämningen akvarieberg) som smälter in bättre, synd att förstöra känslan som modulerna bygger =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • maltandis
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 1567

                          Är villig att hålla med Deelay, eller borra lite hål i modulerna så smälter nog den vita hålstenen in om du inte har det som ett projekt å väntar på att både modulerna och hålstenen blivit gröna och fina :-)
                          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                          Kommentar

                          • aldo
                            Användare
                            • december 2006
                            • 175

                            Hej.
                            Satte ihop en ilangihona f1 med en Vf hane för två månader sedan.
                            Dom går i ett 400l kar tillsammans med 12 st regnbåge Kambwimba ungfiskar.
                            Idag när jag slängde i lite mat såg jag att honan har ägg och dom är tydligen inte klara ännu.

                            Funderar på när det är lämpligast att plocka över henne till ett spottkar.
                            Det blir i varje fall ingen mer mat i det karet innan honan är flyttad.

                            Bifogar en nytagen bild med blixt.

                            Jimmy

                            Kommentar

                            • Falköping Andreas
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1214

                              Det var vad jag tyckte med... det passar inte alls ihop.... fasen vad svårt det ska va o få det perfekt som man vill ha det. Men mina hästnosar älskar den stenen så för tillfället så får den va kvar tills jag kommer på en bättre lösning.
                              http://www.skovdeaf.se/

                              Kommentar

                              • maltandis
                                Användare
                                • oktober 2003
                                • 1567

                                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                                Det var vad jag tyckte med... det passar inte alls ihop.... fasen vad svårt det ska va o få det perfekt som man vill ha det. Men mina hästnosar älskar den stenen så för tillfället så får den va kvar tills jag kommer på en bättre lösning.
                                Jag tycker det är skitsnyggt som det är utan blomma och hålsten, påminner lite om Jannes kar. Fast ditt é större :-)
                                Keep up the good work!!
                                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...