Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephan E
    Användare
    • februari 2005
    • 307

    Nu har man fått hem en grupp VF Chilanga red och en mindre grupp Red Belly.
    Imorgon är det dags att hämta den större gruppen med Red Belly samt en grupp Golden Kushangaza (F1).

    Var ett tag inne på Katongan som är en av de snyggare troffarna men burkarna räcker inte till trots utbyggnad.
    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      Katonga är verkligen snygga, hade en vf grupp för 2 år sen som ja tyvärr inte har kvar, dock några enstaka yngel blev det
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        Ursprungligen postat av Cutekid
        På lördag blir det till att hämta ett gäng troffar till, 40 st f1 tropheus sp. Katonga och ca 45-50 st f1 tropheus moorii Kasakalawe som ska gå i lokalen. Ska bli kul med Katongan, har sneglat länge på den.

        Såg även att mina canary cheek hade lekt.
        Nice cutten. Vad var det för size på katongan då? de är ju så jäkla fina om de färgar på som de kan göra.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          Ursprungligen postat av tezz
          Nu får du ju visa en bild på hela karet
          är nu 13st honor i karet och fler blir det allt eftersom.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • Stephan E
            Användare
            • februari 2005
            • 307

            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
            är nu 13st honor i karet och fler blir det allt eftersom.
            Riktigt snygg burk må jag säga!
            Kan nog bli en mäktig syn med en stor grupp Kiriza.
            Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

            Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

            Kommentar

            • kattsta
              Användare
              • december 2012
              • 171

              Rödregnbåge

              Skickar inn lite nytagna bilder på mina röda regnbågar ungdjur
              Tomas

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                Nice cutten. Vad var det för size på katongan då? de är ju så jäkla fina om de färgar på som de kan göra.
                Katongan är ca 4 cm.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • maltandis
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 1567

                  Ursprungligen postat av kattsta
                  Skickar inn lite nytagna bilder på mina röda regnbågar ungdjur
                  Tomas
                  Tjena Tomas!
                  Vilken fångstplats kommer dina regnbågar (eller föräldrarna till dom) ifrån ?
                  Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                    är nu 13st honor i karet och fler blir det allt eftersom.
                    Jag hade tagit bort växten o lagt nåra stora kalk sten där i stället annars

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1214

                      Jo jag har en 22 kilos hål sten som jag funderar på o lägga i med.
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1214

                        Ursprungligen postat av maltandis
                        Tjena Tomas!
                        Vilken fångstplats kommer dina regnbågar (eller föräldrarna till dom) ifrån ?
                        Jag gissar på Kambwimba. Redigt fina är de iaf vilken fångstplatts det än må vara.
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • maltandis
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 1567

                          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                          Jag gissar på Kambwimba. Redigt fina är de iaf vilken fångstplatts det än må vara.

                          Du gissade rätt Andreas, jag har snackat med Tomas :-)
                          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                          Kommentar

                          • endymion

                            Tropheus sp. red "Chipimbi"

                            Har sett i artregistret att det finns en fångstplats som heter Kipimbi antar att det är samma, vilket namn är det rätta? Har sett på den klassiska troffeplanschen att det står Cape Chipimbi

                            Kommentar

                            • Lars Andersson
                              NCS Medlem
                              • oktober 2002
                              • 601

                              Ursprungligen postat av endymion
                              Tropheus sp. red "Chipimbi"

                              Har sett i artregistret att det finns en fångstplats som heter Kipimbi antar att det är samma, vilket namn är det rätta? Har sett på den klassiska troffeplanschen att det står Cape Chipimbi
                              Vad som är rätt eller fel när det gäller Afrikanska ortsnamn och namn på platser är inte svart eller vitt. En anpassning till de riktiga lokala namnen försigår hela tiden där de av "vitingar" tidigare missuppfattade namnen byts ut mot de mer riktiga. Har namnen blivit vedertagna och mer kända så blir det felaktiga namnet det som gäller.

                              Ett exempel är Taiwan Reef. Egentligen så kallar "de lokala" platsen för Taiwanee. När en vit hörde det en gång i tiden så tyckte han de sa Taiwan. Taiwanee betyder "borttappat barn". Jag tror att det är på Chichewa. Jag tror aldrig att det riktiga namnet kommer att slå igenom.

                              Ett annat exempel som jag själv bara hört via Toby Veal är att det lokala namnet på Kashese är Kashesa. Jag vill minnas att han skriver Kachesa i sina fisklistor. Googlar man på Kashese så är det nästan bara Tropheusrelaterade och ciklidrelaterade sökningar som dyker upp. Troligen har någon fiskexportör fattat namnet fel för några årtionden sedan. Det kan också vara så att de vita ägarna av Cape Kachese Lodge namngav sin lodge felaktigt för ännu längre sedan och att det är därifrån fiskexportörerrna fått sitt felaktiga namn.



                              Rätt eller fel, svart eller vitt.
                              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                              Kommentar

                              • endymion

                                Ursprungligen postat av Lars Andersson
                                Vad som är rätt eller fel när det gäller Afrikanska ortsnamn och namn på platser är inte svart eller vitt. En anpassning till de riktiga lokala namnen försigår hela tiden där de av "vitingar" tidigare missuppfattade namnen byts ut mot de mer riktiga. Har namnen blivit vedertagna och mer kända så blir det felaktiga namnet det som gäller.

                                Ett exempel är Taiwan Reef. Egentligen så kallar "de lokala" platsen för Taiwanee. När en vit hörde det en gång i tiden så tyckte han de sa Taiwan. Taiwanee betyder "borttappat barn". Jag tror att det är på Chichewa. Jag tror aldrig att det riktiga namnet kommer att slå igenom.

                                Ett annat exempel som jag själv bara hört via Toby Veal är att det lokala namnet på Kashese är Kashesa. Jag vill minnas att han skriver Kachesa i sina fisklistor. Googlar man på Kashese så är det nästan bara Tropheusrelaterade och ciklidrelaterade sökningar som dyker upp. Troligen har någon fiskexportör fattat namnet fel för några årtionden sedan. Det kan också vara så att de vita ägarna av Cape Kachese Lodge namngav sin lodge felaktigt för ännu längre sedan och att det är därifrån fiskexportörerrna fått sitt felaktiga namn.



                                Rätt eller fel, svart eller vitt.
                                Så då kan jag lägga upp bilden som Tropheus sp. red Kipimbi då eller?

                                Föresten Bright red Kalambwe är dens "riktiga" namn Tropheus sp. "red" Kalambwe?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...