Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    Nu så tycker jag dock att en regnbåge är bland det finaste som finns . Ja efter Kiriza då dvs.
    Senast redigerad av Falköping Andreas; 10 oktober 2007, 22:34.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      Jag förstår vad du menar Andreas, det är lättare att sälja färg till icke fantaster, odiskuterbart.
      Personligen har jag lessnat lite på sånt man sett i 20år vart man än vänt sig vilket även det är ganska vanligt förekommande.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        Ja men det är ju kul och se skillnader i hur folk ser på en fisks utseende osv. Vissa anser en fisk är suuuuuper fin andra hatar den. Det är ju det som gör att akvarie hybbyn blir så rolig.
        Ett tag kan man tycka malawi är skit o man vill ha troffar o kanske hatar en viss sort. Ett tag senare efter man kanske vart hon en kille som har jusst super fantastiska ex av en sort man aldrig gillat tidigare gör att man helt plötsligt ser den som gudomlig.
        Jag personligen anser kirizan som du inte verkar vara så förtjust i är kanoners då iaf på mina är Hanen orange och honan knall gul. Kontrasten som uppvisas när de går sida vid sida gör den som en solklar troffe favorit för mig. Vilken annan troffe har detta..... Nää jag tror ingen har det mer än kiriza.
        Nu är det iaf beställt 40st Kambwimba så de får tilläggas på min favo lista
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • Robbe
          Användare
          • februari 2003
          • 527

          Håller med om att N´konden är läckrare än vad Musangan är speciellt när man sett båda live.
          Hade varit kul att se ett gruppfoto på både Musangan och N´konden
          Det verkar för tillfälligt som om det är enklare att fixa Musanga än N´konde
          Hoppas ni fattar,jag har groggat lite

          Ajöö

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            inget fel att gilla Röd zebra eller en praktfull vildfångad Auratus hanne med ett spikrakt elfensbensvit/marmorerat band i kontrast mot blå-svart nästan lila bakgrund,inget fel alls..
            (folk tycker mest om röd zebra (på andra plats, Auratus honan)l
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • stiffe
              Användare
              • april 2002
              • 953

              Här har ni ett N´konde foto på nästan alla honorna i min N´konde grupp,ett på ett Nkonde ungdjur och sist ett på en ensam hane
              mvh Stefan

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                Ursprungligen postat av stiffe
                Här har ni ett N´konde foto på nästan alla honorna i min N´konde grupp,ett på ett Nkonde ungdjur och sist ett på en ensam hane
                God Damn!


                Mats; jag håller med! Om du syftar på mitt inlägg tidigare ber jag om ursäkt för att jag var en gnutta otydlig!
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  Ursprungligen postat av specmats
                  inget fel att gilla Röd zebra eller en praktfull vildfångad Auratus hanne med ett spikrakt elfensbensvit/marmorerat band i kontrast mot blå-svart nästan lila bakgrund,inget fel alls..
                  (folk tycker mest om röd zebra (på andra plats, Auratus honan)l
                  Skillnaden är ju att auratusen har ju lite mer än bara en stark färg. Beskriv rödzebran med samma innlevelse som du beskrev auratusen =)
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    Ursprungligen postat av deelay
                    Skillnaden är ju att auratusen har ju lite mer än bara en stark färg. Beskriv rödzebran med samma innlevelse som du beskrev auratusen =)
                    Ah...nu dissar du Röd Zebran lite oförtjänt deelay. Det är en mycket fin mbuna, men den är uttjatad och till vissa delar sönderavlad och det är väl kanske det som förstör lite för arten för de som är "gamla" i gamet. För relativt nystartade akvarister är Röd Zebran en kanonfin art och dess röda färg ger en härlig kontrast i karet. Jag har alltid uppskattat Röd Zebran om det varit fina exemplar med en fin naturlig orange-röd ton med blå hanar. Det är Röd Zebra för mig. Gillar för övrigt astaxanthin matade Röd Zebra mer än fisrosa och blekgula som avlats ned till låg standard.

                    För mig blir det lite krystat när man dissar Röd Zebran men samtidigt vill ha Aulonocara "firefish" bara för att den är vackert...hm..röd.

                    Om man pratar eleganta Tropheus så finns det många arter som kanske inte är direkt färgstarka men som har det där lilla extra. Jag gillade verkligen Tropheus brichardi, Mpimbwe när jag hade den arten samt att jag alltid småsneglat en hel del på Tropheus moori, Murago. Hade ju som bekant Tropheus moori, Chaitika VF förut och de var snygga...trots sina ganska dunkla färger.

                    De vackraste troffarna jag haft är i turordning:

                    Tropheus moori, Kachese
                    Tropheus moori, Kasanga
                    Tropheus moori, Pemba
                    Tropheus moori, "duboisi"
                    Tropheus brichardi, Mpimbwe
                    Tropheus moori, Ikola

                    Stiffes Nkonde är ju hur snygga som helst!
                    Senast redigerad av StefanL; 11 oktober 2007, 10:44.

                    Kommentar

                    • RobbanG
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 563

                      Ursprungligen postat av stiffe
                      Här har ni ett N´konde foto på nästan alla honorna i min N´konde grupp,ett på ett Nkonde ungdjur och sist ett på en ensam hane
                      Slut!!! Habegäret kan snart inte motstås.
                      //Robert

                      Kommentar

                      • THORLEIF
                        Användare
                        • april 2007
                        • 406

                        Ursprungligen postat av stiffe
                        Här har ni ett N´konde foto på nästan alla honorna i min N´konde grupp,ett på ett Nkonde ungdjur och sist ett på en ensam hane
                        det er fine fisk du har der stiffe....

                        mvh
                        Carsten.
                        Dansk Tanganyika Forum:
                        http://www.tago.dk/forum/
                        Lake Tanganyika på Facebook:
                        http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
                        Video fra Tanganyika-søen
                        http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          Ursprungligen postat av ozric
                          God Damn!


                          Mats; jag håller med! Om du syftar på mitt inlägg tidigare ber jag om ursäkt för att jag var en gnutta otydlig!
                          ja pladdrade mest iväg tror jag..hehe, angående Nkonde, vart tog gruppen som fanns på ak.leasing vägen?
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            Ursprungligen postat av deelay
                            Skillnaden är ju att auratusen har ju lite mer än bara en stark färg. Beskriv rödzebran med samma innlevelse som du beskrev auratusen =)
                            Det var ungefär det jag menade,var kanske lite otydlig!?, att arter som är "omedelbara" i sin färg alltid är mer populära rent generellt så att säga
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • Falköping Andreas
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1214

                              Hanen på sista kortet är ju grymmes snygg stiffe! Den absolut finaste nkonde jag sett får jag säga.
                              http://www.skovdeaf.se/

                              Kommentar

                              • Oden70
                                Användare
                                • januari 2007
                                • 869

                                Tropheus "kiku" (Lunangwa)

                                E det någon som har koll på "kiku" ??? E det samma firre som Lunangwa eller det e fel? Hur e den trophen när den kommigt upp i size?? Menar färgen och dess estetiska tilltalning. E intresserad av allmäna bedömningar av denna art då jag eventuelt skall införskaffa denna troffe i min samling! Om någon har schysta foto på den så lägg upp en länk så jag kan kolla!
                                Petrochromis is da shit8)8)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...