Algätande fiskar till malawiakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #31
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Kan man inte lära snäckan att bara äta alger på glaset , bakgrunden vill jag ha alger på!
    Ge det ett försök så testar jag senare, om du lyckas...

    En del algätande malar kan gnaga sönder bakgrunder. Jag hade undvikit Ancistrus, Plecos och många L-malar. Siamesisk algätare borde vara rätt skonsam mot bakgrunden tycker jag, de har inte samma "tandgarnityr" som de första. Tror faktiskt att många snäckor är relativt skonsamma också, handlar om att de har rätt små munnar. Gillar man inte snäckor så går de ju bort iaf - med posthornssnäckor behövs det ett duktigt gäng för att hålla ett helt kar rent. Sista alternativet jag kommer på som borde vara skonsamt mot bakgrunden är ungfödare. En del av dem är rackarns bra på att beta alger och de skrapar inte heller för mycket på underlaget. Bye, bye biotopkar där, men i allafall.

    Själv föredrar jag alger på bakgrunden och skrapar rutorna med jämna mellanrum i stället. Absolut enklast och snyggast tycker jag. Har faktiskt haft i nitrat i en del Tanganyikakar (utan växter) för att få snygga grönalger.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • matek
      Användare
      • december 2004
      • 32

      #32
      Tack för tipset. Jag börjar utan algbekämpande fisk så får vi se hur det utvecklas.

      Kommentar

      • wracker
        Användare
        • juni 2006
        • 295

        #33
        låt det byggas en fet algmatta innan du slänger i ancistrus.. gärna lite extra mat och tätare vatten byten.. jag väntade 1½ månad innan jag slängde i en gibbi, l177(goldennyggetvariant) och en L256 och vips. allt grön/brunt i hela akvariet var borta efter en dag

        Ursprungligen postat av matek
        Tack för tipset. Jag börjar utan algbekämpande fisk så får vi se hur det utvecklas.

        Kommentar

        Arbetssätt...