Spottning i tygkasse?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    NCS Medlem
    • augusti 2006
    • 157

    Spottning i tygkasse?

    Jag har dåligt med plats för spottkar och har nyligen placerat en tuggande Callochromis Pleurospilus hona i en tygkasse i förhoppning om att det ska kunna fungera. Upptäckte dock att jag har ytterligare en hona som tuggar, kan man låta dem gå tillsammans i en tygkasse?

    Låter jag dem spotta i akvariet så försvinner alla yngel, jag misstänker att Callochromisarna själva festar på sina yngel, eventuellt med hjälp av mina Malasa leptosomor.
    Mvh Janne

    420, 110 , 620, 120 L SA
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Det kan nog gå, om det är en stoor tygkasse. Men hur ska du göra sedan? Pleurospilusyngel växer sakta och livet i en tygkasse är inte att rekomendera.

    Man hittar alltid en plats för ett nytt akvarium.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • janne63
      NCS Medlem
      • augusti 2006
      • 157

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Det kan nog gå, om det är en stoor tygkasse. Men hur ska du göra sedan? Pleurospilusyngel växer sakta och livet i en tygkasse är inte att rekomendera.

      Njaee, speciellt stor är den väl inte. Jag har en Åleds kasse som är rejält stor men på den är tyvärr maskorna så stora att den inte fungerar för mitt ändamål.

      Tanken är att flytta ynglen när de väl vuxit till sig lite till ett litet yngelkar, för tillfället går det lite Malasayngel där men de kan jag nog snart flytta tillbaka till huvudkaret.


      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Man hittar alltid en plats för ett nytt akvarium.
      Jo det stämmer , jag har hittat plats för fyra kar under året. Hustrun är inte lika positiv längre, hon tycker vi ska ha annat än akvarier och artemiaodlingar i huset. Jag hade en ide' om att ha det mitt nya 120 L kar till yngel men så fick jag en impuls att skaffa fjärilsciklider så det är också fullt. Planerna är dock att byta 540 karet mot ett större men det löser inga yngelproblem.
      Mvh Janne

      420, 110 , 620, 120 L SA

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        En välkänd fälla det där att yngelkaren blir bostad till fullvuxen fisk! Been there, done that!

        Kan vi inte instifta en regel som säger att allt vi skaffar under 222 liter är, och ska alltid vara yngelkar?
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Jag har en annan regel. Kan jag inte ta hand om yngel i nån yngelburk, så får det bli naturens gång. Fiskarna leker ju inte bara en gång och har man tur så är det alltid en eller två som klarar sig.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #6
            Bra regel Wilhelm!
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • janne63
              NCS Medlem
              • augusti 2006
              • 157

              #7
              Ursprungligen postat av Per Bjellert
              Kan vi inte instifta en regel som säger att allt vi skaffar under 222 liter är, och ska alltid vara yngelkar?
              Det beror väl på storleken på fisken? 200 liter är hyggligt stort för många arter.
              Mvh Janne

              420, 110 , 620, 120 L SA

              Kommentar

              • robjo
                Användare
                • maj 2005
                • 330

                #8
                En lösning är som jag gjorde nar jag hade två honor som tuggade är att avdela som i mitt fal ett 80 liters akvarium med en glasskiva, en hona på var sida dock utav samma art vet inte om det spelar så stor roll, dom spottade med ca 4 dagars mellanrum och efter ytterligare ett par dagar tog jag bort avdelaren och det har fungerat perfekt.
                http://picasaweb.google.se/sipedon/

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ursprungligen postat av Per Bjellert
                  Kan vi inte instifta en regel som säger att allt vi skaffar under 222 liter är, och ska alltid vara yngelkar?
                  Hmm, ciklidist ut i fingerspetsarna - jag får nog nämna t ex ett gäng killis, amandatetror, smyckestetror och dvärgrasbora för dig... vuxna sådana får utan vidare plats i ett tioliterskar. Fast nu kanske jag var stygg - om du pga min kommentar upptäcker charmen med dessa små firrar finns risken att du snart står där med 20 st tioliterskar!! Rekordet där (hittills) har två killioter jag känner, med drygt 160 burkar i huset.

                  Kan annars bli trångt i tygkassen tror jag. Sandciklider brukar heller inte trivas om de känner sig instängda, så du riskerar att honan deppar ihop. En variant är att verkligen räkna dagarna och spana in strupsäcken - brukar synas rätt bra när spottningen är nära (tumregel tre veckor). Om du då mycket försiktigt fångar in honan så spottar de ofta redan i håven. Flytta sedan ynglen försiktigt till tygkassen (utan att lyfta dem över vattnet om du vill vara verkligt säker). Callochromis hör till dem som spottar en gång för alla, så där har jag inga tveksamheter att använda en sådan metod.

                  Misstänker också Callochromisarna själva för att mumsa i sig ynglen i stora karet, de har inga som helst tveksamheter på egna yngel enligt min erfarenhet.

                  Hilsen,

                  P
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 30 december 2006, 09:21.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #10
                    Jodå, jag vet att många fiskar trivs i mindre kar. Problemet är dock att vi skaffar en massa förmodade yngelakvarier som vi sedan inte kan låta bli att köpa vuxen fisk till. Det leder till det problem Janne63 har fått: Var ska ynglen vara nu då?

                    Och lik förbaskat påpekar bland annat du Janne att 200 liter är stort för många arter. Jag försökte bara få oss att ta oss i kragen och begränsa oss om vi nu vill dra upp yngel. Följ Wilhelms regel då.
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • Daniel Hård
                      Användare
                      • oktober 2006
                      • 14

                      #11
                      Sen är det ju det här med sambo, kan du inte ha henne i ett terrarium. Varmt och skönt som i Thailand.

                      Kommentar

                      • janne63
                        NCS Medlem
                        • augusti 2006
                        • 157

                        #12
                        Ursprungligen postat av Per Bjellert
                        Jodå, jag vet att många fiskar trivs i mindre kar. Problemet är dock att vi skaffar en massa förmodade yngelakvarier som vi sedan inte kan låta bli att köpa vuxen fisk till. Det leder till det problem Janne63 har fått: Var ska ynglen vara nu då?

                        Och lik förbaskat påpekar bland annat du Janne att 200 liter är stort för många arter. Jag försökte bara få oss att ta oss i kragen och begränsa oss om vi nu vill dra upp yngel. Följ Wilhelms regel då.
                        Njaee, primärt har jag inte fiskarna för att dra upp yngel. Hittils har jag kört efter Wilhelms princip och det har funkat med de flesta arter, dock ej Callochromis. Så min tanke var bara att om det fanns en enkel metod att rädda några yngel så kunde det vara värt att prova. That's all.

                        Sen kan jag hålla med dig om att man har som målsättning att föda upp yngel bör man så klart se till att man har möjligheter för det, dvs. erforderlig plats för ynglen. Då ska man så klart se till att man inte befolkar yngelkaren med annan fisk.

                        Jag gjorde den övervägningen när jag skaffade mitt nya kar, jag ville helt enkelt prova något nytt (=icke-afrikanska ciklider) hellre än att satsa på att föda upp yngel. Skulle jag velat föda upp alla yngel hade ändå inte ett kar räckt, då hade nog 10 varit lämpligare. Själv hade jag gärna skaffat 10 kar till men jag bor inte ensam i huset......

                        Gott Nytt!
                        Mvh Janne

                        420, 110 , 620, 120 L SA

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Du kan ju försöka o få till ett litet stenröse, inte på höjden utan på längden och bredden. Ett par lager sten i 5 cm:ers klassen. Och lägg dom så att de stora fiskarna inte kommer in i röset utan bara ynglen. Eller en hålsten med en massa hål, där finns det möjligheter för ynglen att gömma sig och bli så stora att de är ointressanta som byte.
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Jeppe
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 409

                            #14
                            Ursprungligen postat av janne63
                            Det beror väl på storleken på fisken? 200 liter är hyggligt stort för många arter.
                            Men dit kan man flytta dom när dom är för stora för det lilla yngelkaret, och för små för det stora. Man kan ha dom där tills dom blir lite större iaf
                            540 Troffar, Callochromis ect
                            100 sydamerica, dvärgar
                            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                            40 tomt

                            Qui dormit, non peccat

                            Kommentar

                            • janne63
                              NCS Medlem
                              • augusti 2006
                              • 157

                              #15
                              Jag förstår vad Per egentligen menade med sitt inlägg, jag tyckte bara att det var lite väl kategoriskt att föreslå att alla kar under 220 L skulle vara yngelkar. Därav mitt inlägg till Per som citeras i föregående inlägg. Patrik har också berört detta och Per har dessutom förklarat vad han menade med sitt förslag så den saken har vi nog rett ut.

                              Gott Nytt!
                              Mvh Janne

                              420, 110 , 620, 120 L SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...