Förslag till 720L mbuna kar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Tjena Ozric. Jodå jag är tillbaka, men i ett betydligt lugnare format om man nu kan säga så...*asg*. Har haft en grymt tung period med skilsmässa och att jag själv "gått i väggen". Jag är fortfarande sjukskriven pga det och det är också anledningen till att jag inte hämtat karet. Nu känner jag mig dock bättre och har fått tillbaka intresset för hobbyn och forumet.

    Deelay...du får väldigt gärna återkomma...eller rättare sagt...jag förväntar mig det! Och kom gärna med foton också.

    Kommentar

    • robjo
      Användare
      • maj 2005
      • 330

      #17
      Katalen är en grymt fin fisk, jag hade 1 + 2 stora gåendes i mitt 720 dom gick tillsammans med.

      1 par baenchi
      1 par rödrubin
      1 par afra jalo
      3 elongatus ornatus "likoma"
      8 OB zebra
      1 par kandango "red fin"

      Men Katalen var "hård" och jagade allt och alla dock mest sina egna honor,så till den milda grad att honorna stod och tryckte uppe i ett hörn, men det var ett jäkla hallå i burken, så det hela slutade med att jag ansåg mig vara tvungen att sälja bort honom hur snygg han än var. Jag vet faktiskt inte varför det blev så här kanske var det OB zebrorna som ställde till det. Eller så var han helt enkelt för stor, han var bra mycket större en dom andra. Men KUNG det var han.
      Jag kommer nog att försöka igen nån gång.

      /Robban
      http://picasaweb.google.se/sipedon/

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • december 2005
        • 909

        #18
        Ursprungligen postat av Malawe
        De arter jag själv sneglat lite på är:

        Labeotropheus fuelleborni "Katale"
        Cyrtocara moori / Copadichromis azureus
        Metriaclima zebra "Big Blotch", Masinje
        Lethrinops sp. "Red Cap", Itungi / Placidochromis electra, Likoma
        Pseudotropheus sp. "Msobo Magunga"
        Protomelas virgatus, Gome
        Tropheops sp.
        Melanochromis Joanjohnsoni
        Pseudotropheus sp. Polit


        Tack för alla idéer och tips hittills...
        Ser bra ut stefan! Rätt så lik min egen uppsättning. Snygga firrar det där!
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Ursprungligen postat av eraserx
          Ser bra ut stefan! Rätt så lik min egen uppsättning. Snygga firrar det där!
          Har ju inspirerats en del av din entusiasm och dina idéer...

          Får se när jag kommer igång men då blir det resor framöver till Örebro och Nol.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #20
            Ta en funderare till på Lethrinops i det gänget... kan bli en lite miss eftersom dom är ganska veka. Trist med en firre som kanske alldrig kommer färga plus att blir dom stressade lethrinops så får dom väldigt lätt magproblem vilket kan ge problem för andra i burken med.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #21
              Tja stefan.

              när jag hade mina katale så hade jag affror, tropheops, lombardoi och pearlmutt i samma kar.

              ursäkta kvallen på bilden........
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • december 2005
                • 909

                #22
                Ligger mkt i det du säger deelay, för fuelleborni o framförallt polit kan stressa övriga invånare i ett kar. Fick själv flytta över mina Copadichromis Trewavasae Lupingo till ett annat kar då dom ständigt blev sjuka av stress!
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Ursprungligen postat av deelay
                  Ta en funderare till på Lethrinops i det gänget... kan bli en lite miss eftersom dom är ganska veka. Trist med en firre som kanske alldrig kommer färga plus att blir dom stressade lethrinops så får dom väldigt lätt magproblem vilket kan ge problem för andra i burken med.
                  Jo jag vet det, men å andra sidan så var den art jag hade tidigare, Tramitichromis intermedius (tidigare Lethrinops), en lugn art som inte brydde sig alls om allt surr omkring dem. Hanen färgade riktigt fint trots att de hade sämsta utrymmet av de arter jag hade då. Men visst...det kan bli helt omkastat då det ibland är individstyrt...

                  Jag tänker inte fylla karet med ett gäng "huliganer" utan ska försöka att finna en balans...vilket är svårt...men om karet enbart fylls med "huliganer" så tror jag att man får ett riktigt kaos. Har man däremot en del arter som pallar med t ex jagande....som delfinciklider...så kan det verka avtrubbande för aggressiva arter. Det har jag märkt genom de arter jag haft.

                  Den svagaste arten jag haft och som det blir svårt att ta in igen är faktiskt Aulonocara. Mycket tråkigt då de är oerhört snygga när de färgar ut och mår bra, men som snabbt kan vissna som en blomma om de inte får rätt förutsättningar.

                  Cichlids4fun: Trots "kvallen" på fotot så ser man att L. fuelleborni är en exceptionellt vacker art. Den lyser upp fotot medans de andra ser mer bleka ut...(kanske rädda för Labben?)

                  Eraserx: Av de arter jag räknade upp där så kommer jag max att ha 4-5 arter av dom i karet. Labeotropheus fuelleborni, Katale känns som "the main attraction" och kommer då att vara den definitivt största gruppen i karet.

                  deelay: I all tankeverksamhet så missade jag en given art i mitt kar, som du också har, och det är Metriaclima zebra, Nakantenga. De bilder du visat mig och som du lagt upp här på forumet är något av de snyggaste jag sett av den arten...och andra också för den delen. Hur fungerar Zebran med Labbar? Har du ungdjur/yngel på dina?
                  Senast redigerad av StefanL; 01 januari 2007, 15:04.

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #24
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Jo jag vet det, men å andra sidan så var den art jag hade tidigare, Tramitichromis intermedius (tidigare Lethrinops), en lugn art som inte brydde sig alls om allt surr omkring dem. Hanen färgade riktigt fint trots att de hade sämsta utrymmet av de arter jag hade då. Men visst...det kan bli helt omkastat då det ibland är individstyrt...
                    Just den är lite tuffare än dom flesta andra av sandisarna

                    Ursprungligen postat av Malawe
                    I all tankeverksamhet så missade jag en given art i mitt kar, som du också har, och det är Metriaclima zebra, Nakantenga. De bilder du visat mig och som du lagt upp här på forumet är något av de snyggaste jag sett av den arten...och andra också för den delen. Hur fungerar Zebran med Labbar? Har du ungdjur/yngel på dina?
                    De funkar väldigt bra tillsammans, iaf gjorde mina det men det finns säkert någon med andra erfarenheter.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...