Förslag till 720L mbuna kar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Förslag till 720L mbuna kar...

    Jag har införskaffat mig ett 720L akvarium, men inte hämtat det än. Jag planerar att fixa med karet en del (BTN moduler) samt planera vilka fiskar jag ska ha i karet.

    Den senaste tiden har jag (återigen) blivit mycket intresserad av mbunas och nu även av Labeotropheus fuelleborni "Katale". Troligen kommer jag att vilja ha denna art som bas i karet och tänker sedan bygga arter runt den som passar in i den miljö som kommer bli med den här tuffa arten.

    En del vet jag har, eller har haft den här arten, så därför vill jag nu få reda på vilka arter inom mbunas som man kan ha tillsammans med "Katalen"...

    Fungerar det även med icke mbunas? Isåfall vilka?

    Vore kul att veta hur ni skulle gjort om ni varit i mitt läge? Tips mottages gärna på alla idéer, inte enbart runt fiskval utan även andra tips som ni vill dela med er av.
    Senast redigerad av StefanL; 28 december 2006, 20:52.
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    #2
    Jag skulle ha satsat på tre fyra grupper av mbunas. Du kan ha cirka 50 mbunas i ettt 720-literskar. Under förutsättning att du har bra filtrering ha cirka 8-10 ggr akvarievolymen. Om det var mitt kar skulle jag absolut ha Ps ornatus med. En pigg liten rackare Och varör inte en Sebra också tillsamman med Hongi skulle bli i mona ögon en bra blandning.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • januari 2005
      • 1042

      #3
      Fuellebornin är en så jäkla snygg och häftig fisk att jag hade köpt kanske 25-40st, lutat mig tillbaka och bara njutit. Jag hade försökt hitta XL och ha som ensam art i karet. Kör hårt hur du än gör. 720 med moduler och fuelleborni katale kan bara bli rätt
      Senast redigerad av blackened; 28 december 2006, 21:39.

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        ifall jag skulle ha fuelliborni som bas så skulle ja nog satsa på antingen ganska tuffa medinvånare som exempelvis nån Tropheops och/eller kanske Melanochromis Chipokae..eller klart underlägsna mbunas som arter som Golden mfl..
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          en riktigt snygg Tropheops! http://www.tan-mal.pl/images/PICT0599.jpg
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Grattis Stefan! Äntligen ett kar som inte sätter några egentliga gränser!

            Eftersom katalen är såpass stor som den är hade jag kört dem med något annat med coolt "mönster". Nimbochromis livingstoni eller venustus är ju två goa firrar som säkert fungerar utmärkt. Den obligatoriska Sciaenochromis fryeri passar förmodligen också som handen i handsken.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Björn
              Användare
              • april 2002
              • 787

              #7
              Jag har själv ett 720 med runt 60st Melanochromis auratus och 8st Cyrtocara moorii. Måste bara säga att jag inte ångrar ett dugg att jag valde att ha en så stor grupp av samma art. Dessutom tror jag att fullebornin gör sej ÄNNU bättre i stor grupp än vad mina gör. Så mitt förslag är att köra bara fulleborni, eventuellt komplettera med en mindre grupp av nån helt annan fisk (tex C. moorii).

              Kan du får tag på en stor grupp fulleborni (40-60 djur) så tveka inte!

              Mvh
              Björn
              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

              Kommentar

              • Qumarr

                #8
                Någon p.eleongatus kanske?

                Kommentar

                • Niclas Larsson
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 546

                  #9
                  Stefan du har ju en lång historia med Malawi ta en titt på CA delen av forumet nu när du äntligen har ett kar av storlek.
                  Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av Niclas Larsson
                    Stefan du har ju en lång historia med Malawi ta en titt på CA delen av forumet nu när du äntligen har ett kar av storlek.
                    Jo jag har en lång historia med Malawi...och jag är fast besluten om att fortsätta på det spåret tills jag har ett extra kar där jag kan sprida intresset lite mer...som t ex till CA. Det finns många arter inom CA som jag absolut skulle kunna tänka mig framöver, men Malawi ligger steget före...och Tropheus.

                    De arter jag själv sneglat lite på är:

                    Labeotropheus fuelleborni "Katale"
                    Cyrtocara moori / Copadichromis azureus
                    Metriaclima zebra "Big Blotch", Masinje
                    Lethrinops sp. "Red Cap", Itungi / Placidochromis electra, Likoma
                    Pseudotropheus sp. "Msobo Magunga"
                    Protomelas virgatus, Gome
                    Tropheops sp.
                    Melanochromis Joanjohnsoni
                    Pseudotropheus sp. Polit

                    Jag blev mycket sugen på att dominera karet med en stor grupp Labeotropheus fuelleborni samt sedan eventuellt komplettera med en eller två tåliga arter.

                    Tack för alla idéer och tips hittills...

                    Kommentar

                    • Niclas Larsson
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 546

                      #11
                      Jag har faktiskt kvar ett 720 Malawi trots att ökande CA intresse, och just Labeotropheus fuelleborni "Katale" är en av huvud bygg stenarna i detta kar, som för övrigt består av 1 stor grupp Golden en stor grupp Delfiner XL samt en Grupp Virgatus men just "katalen" har alltid varit en favorit så jag förstår dig.
                      Jag har dock haft problem av att ha dom i grupp då den hane som blir dominant, blir "extra" dominat och jagar allt och alla hela tiden har dock inte provat en större grupp än 8 st (3+5) så kanske en större grupp är lösningen ?
                      Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Det kan kanske vara lösningen. De hårda stora mbunas är kanske inte så långt ifrån Tropheus i revirbeteende? Där är ju t ex ganska ofta en överdominant hane det stora problemet med gruppen och att den stressar ihjäl sina konkurrenter och honor.

                        Delfiner är underbara så de lär jag skaffa igen. De har ett skönt lugn. Golden är ok, men de är lite mer färg än beteende så där tror jag att jag hellre satsar på någon mbuna art med gula honor...t ex Msobo Magunga.
                        Protomelas virgatus är snygga...särskilt de jag hade förut men som är ybersvåra att få tag på igen. Då passar Gome in fint tror jag...

                        Jag vet inte än om jag ska satsa 100% på VF, men det lockar att göra det. Tyvärr så tuggar det ur plånboken en del så här får jag ta mig en funderare.

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #13
                          Tjena Tricella! Yuo`re Back!?
                          Hade jag varit du så hade jag följt rådet med MÅNGA Fuelleborni Katale och även en stor grupp Pseudotropheus sp. "Msobo Magunga",säg 6+ 16 . Tror det blir röjigt men utan skador och mobbing och med ett brett färgspektra i burken! Tar`u tre arter blir det genast "soppa" är jag rädd iom att du redan har 4 olika färger med detta alternativ...
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            min erfarenhet av stora grupper med mbunas är arterna M.Auratus och M.Parallelus och måste säga att det har fungerat klockrent, båda dessa arter tillhör ju de mer aggressiva inom mbunas men i grupp är dom faktiskt riktigt lungna, visst är det fighting emellanåt men inget som orsakar nått egenligt problem, som jämförelse så fungerar gruppdynamiken betydligt bättre än motsvarande de tropheus grupper jag har haft genom åren.
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Tjo

                              Som du kanske vet är jag ett katalefreak med... =) Jag kör dom i en 450L burk i lokalen just nu, i burken simmar det följande...

                              5 st stora C.moori
                              8st VF M. callainos Nkatha bay
                              5 st L fuelleborni katale

                              Att blanda dom med andra fiskar som har mycket orange är inget att rekomendra eftersom att katalen kommer då inte att sticka ut, att blanda dom med helblå fisk är super elegant men kanske lite trist i längden. Dom funkar bra i blandburkar helt klart, jag hade dom hemma förut i ett 860L med följande fiskar i
                              1 par azureus
                              8 st msosbo
                              4 st M. mbenji Mc/OB
                              3 st trewavasae redtop thumbi west
                              1 par placodon
                              6 st phenochilus tanzania (den fläckiga)
                              4 st rödrubin
                              3 st baenchi

                              På nått sätt blev det e bra blandning som funkade asbra, alla utfärgade och massa action utan en massa onödigt jagande. Kanon irl men rörigt på pappret men det är viktigt att inte stirra sig blind på att ha en fin lista som sedan kanske ger en trist burk... hänt mig många gånger.

                              En ball firre som trivs i samma miljö är ju Ps williamsi det finns en helblå variant som kunde vara ett bra val till fuelleborni om man kan hitta den, makdonde varianten är ju orange den med så dom tar nog bara ut varandra.

                              Återkommer med mer tankar senare =)=)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...