720-liters Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    720-liters Tanganyika

    Efter att ha haft oturen att mista mina Kiriza av Tropheussjukan så undrar jag om ni har något bra komplement till mitt Tanganyikakar. Jag har för tillfälet N. cylindricus, L. calliurus "magarae" och N. caudopunctatus i det karet. Jag skulle vilja pröva något annat än Tropheus. Jag har ju trots allt redan bärnstenar och dubbar i ett 540-kar.

    Gott nytt år!!!
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Ett gäng på ca 15 ventralis skulle nog inte vara helt fel.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      en snygg ventralis! http://cichlidpress.pair.com/photos/oph-ventralis.jpg
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #4
        Ursprungligen postat av Bright_Blue
        Ett gäng på ca 15 ventralis skulle nog inte vara helt fel.

        Mvh/ BB
        Om man skaffar sig ventralis vilken könsfördelning skall man ha då? Skulle man kunna ha en mindre grupp? Dom är ju inte helt gratis. Skulle kunna tänka mig att skaffa cirka 6 stycken och en grupp sandlekare. Skulle det funka?
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • januari 2005
          • 1042

          #5
          Featherfins kan vara rätt dyra, men försök hitta en lite större grupp av mindre storlek om du vill komma undan lite billigare, privat är väsentligt billigare. Köper du 15 så har du stor chans att sluta med två snygga hanar och 7-8 honor till dom i slutändan. De växer riktigt snabbt dessa fiskar så det är inte alltför jobbigt att vänta på att dom ska bli biffiga heller.

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Jag har nu 3+6 av vntralis "sumbu" dessa köpte jag för 100krst, det var riktigt billigt i Nol. Jag har nu endast 1 hane som dominerar men för tillfället går de i ett 310 L men de ska snart få flytta till ett 540L. Om jag vore du så skulle jag iaf skaffa en grupp om 10 och fördelning kanske 4+6. Sedan köpte jag ett par ventralis "lorango" hos håvmästarna för ca 2 månader sen och de går ihop med 20 tropheus pemba och lite snäcklekare, det funkar men de är nu endast 7-8cm så vi får se vad det blir av det exprimentet.

            Mvh/ BB

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • februari 2004
              • 1127

              #7
              Så här ser i alla fall karet ut nu sen jag har möblerat om lite och gjort ett sammanhängande stenrös.
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #8
                Ventralis behöver mycket bottenyta med sand, så du bör antingen komprimera stenen till mitten eller plocka ut lite. Försök och eftersträva så du får 2 utfärgade hanar i varsitt hörn.

                Mvh/ BB

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  #9
                  Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                  Så här ser i alla fall karet ut nu sen jag har möblerat om lite och gjort ett sammanhängande stenrös.
                  Om du vill ha featherfins typ ventralis eller Foai så tycker jag att du bör ta bort en del av stenen. Ta bort lite i mitten o på kanterna så du får 3 st öppna yter då får du valmöjlighet åt de sandlekare (Featherfins) du bestämmer dig för o köpa.
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • ciklidMartin
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 213

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bright_Blue
                    ... Sedan köpte jag ett par ventralis "lorango" hos håvmästarna för ca 2 månader sen och de går ihop med 20 tropheus pemba och lite snäcklekare, det funkar men de är nu endast 7-8cm så vi får se vad det blir av det exprimentet.

                    Mvh/ BB
                    Det kommer säkert gå bra att ha dem tillsammans även när ventralisarna blir större. Jag hade 1+3 kabimba orange cap tillsammans med 45 tropheus pemba i ett 600 liters kar(2 meter långt). Gick hur bra som helst. Både troffarna och ventralisen färgade och lekte.

                    Hade dock knappt några stenar, bara tre små stenrösen.
                    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                    Kommentar

                    Arbetssätt...