Min Kilesa tuggar!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia L
    Användare
    • april 2002
    • 83

    Min Kilesa tuggar!!!

    Min Kilesa tuggar och jag är mycket glad men nu börjar oroa mig för hur länge dom går och tuggar innan de vill spotta ut ynglen.
    Finns det någon som vet om man kan flytta honan till ett annat akvarium för spottning. Jag vill gärna att de ska få spotta naturligt så att ungarna lär sig det och dessutom så får hon äta upp sig lite innan hon kommer tillbaka till hanen.
    Hon har tuggat i 10 dgr idag.

    /Mia
    Mia L
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    jag tror att det är lämpligt att ta ut honan efter ca 18 dagar. I naturen samlas honorna i stora stim som efter att ynglena är färdigutvecklade simmar upp mot grunt vatten och släpper ut dem, sen simmar honan iväg och ser inte ynglena. Helt enkelt om hon spottar i håven ta och släpp tillbaks honan. Annars var djävulskt försiktig och töm henne. Jag tror inte att din hona pallar med att sitta i ett spottakvarium.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • ciklidMartin
      Användare
      • februari 2004
      • 213

      #3
      Kilesaynglen kan vara känsliga för vattenkvaliteten och kan därför vara svåra att få att överleva. För att få större chans kan man fylla på spottkaret med vatten från "originalkaret".
      För att få riktigt bra tipps så ring Micke. Antar att det är hans yngel som nu ger yngel?
      www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

      Kommentar

      • Mia L
        Användare
        • april 2002
        • 83

        #4
        Det stämmer det är Mickes kilesor + några från Nol. Kan tyvärr inte säga vem som är vem : )

        Jag ska i alla fall vänta tills det har gått 17 dagar och se om hon spottar i håven annars får jag problem. Få se om det fungerar med vattnet i ett annat akvarium men de brukar vara samma vatten.

        /Mia
        Mia L

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          #5
          Ursprungligen postat av Mia L
          Det stämmer det är Mickes kilesor + några från Nol. Kan tyvärr inte säga vem som är vem : )

          Jag ska i alla fall vänta tills det har gått 17 dagar och se om hon spottar i håven annars får jag problem. Få se om det fungerar med vattnet i ett annat akvarium men de brukar vara samma vatten.

          /Mia
          Tjennare Mia!
          Ta inte upp honan på 17 dagar då spottar hon ut yngel med gulsäck och du kommer garanterat få ett högre antal som dör. Vänta 20dagar iaf eller 21 dar då är de helt färdigutväcklade och honan kommer mer än villigt spotta ut dom så fort hon plockas upp ur karet och läggs i en spott burk. det är iaf vad mina gör. Det du prata om sitt naturliga beteende ja du det är inga troffar du har som spottar och tar in igen utan Kilesa spottar and thats it! Du får gjärna ringa och prata lite om du vill ha råd på 0515-59507.
          Mvh Andreas.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            ja just de 18-21 dagar....beroende på temp i akvariet. antar att det är bättre att ta dem dag 20 då. Var ett tag sen jag snackade kilesa sist.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Mia L
              Användare
              • april 2002
              • 83

              #7
              Idag hade det gått 21 dgr så jag tog upp honan med hjälp av min dotter som är duktig med fiskar. La henne i en liten bunke och tog sen upp henne i en lite håv och höll den ovanför vattenytan. Efter en liten stund spottade hon ut ca 10 st yngel som simmade helt galna ut åt alla håll : ) Efter ytterligare en stund så släppte hon ut resten som var 5 till. Sammanlagt fick jag 15 st yngel. De hade inte någon tillstymmelse till gulesäck så det måste ha varit precis rätt tid. Det är helt otroligt!!!! Andreas du hade rätt som trodde att det skulle vara ca 12 st. Jag trodde snarare 3-4 men där ser man. Honan är bara 6 cm stor!

              Nu går de i ett 50 liters akvarium med syresten. Jag har givit dom skalad artemia och det verkade de äta efter en timmes vilande. Jag hoppas nu att att detta ska gå bra. Mitt enda problem är värmen i akvariet. Jag har inte någon bra doppvärmare så jag hoppas att värmen i rummet på ca 26 grader ska räcka annars får jag använda en ramp kanske eller inhandla en liten doppvärmare på måndag.

              Jag är i alla fall mycket stolt innehavare av 15 st söta 14 mm stora kilesayngel !!!!!!!!!

              Glada fiskhälsningar : )
              Mia
              Mia L

              Kommentar

              • -Anton-
                Användare
                • januari 2003
                • 66

                #8
                Ursprungligen postat av Mia L
                Idag hade det gått 21 dgr så jag tog upp honan med hjälp av min dotter som är duktig med fiskar. La henne i en liten bunke och tog sen upp henne i en lite håv och höll den ovanför vattenytan. Efter en liten stund spottade hon ut ca 10 st yngel som simmade helt galna ut åt alla håll : ) Efter ytterligare en stund så släppte hon ut resten som var 5 till. Sammanlagt fick jag 15 st yngel. De hade inte någon tillstymmelse till gulesäck så det måste ha varit precis rätt tid. Det är helt otroligt!!!! Andreas du hade rätt som trodde att det skulle vara ca 12 st. Jag trodde snarare 3-4 men där ser man. Honan är bara 6 cm stor!

                Nu går de i ett 50 liters akvarium med syresten. Jag har givit dom skalad artemia och det verkade de äta efter en timmes vilande. Jag hoppas nu att att detta ska gå bra. Mitt enda problem är värmen i akvariet. Jag har inte någon bra doppvärmare så jag hoppas att värmen i rummet på ca 26 grader ska räcka annars får jag använda en ramp kanske eller inhandla en liten doppvärmare på måndag.

                Jag är i alla fall mycket stolt innehavare av 15 st söta 14 mm stora kilesayngel !!!!!!!!!

                Glada fiskhälsningar : )
                Mia
                Fy skäms! Göra sådana inlägg utan att lägga upp bilder
                Grattis förresten!

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  #9
                  Grattis till de små synåls tunna ynglena som är så söta.
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...