Ang. Pseudocrenilabrus nicolsi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Ang. Pseudocrenilabrus nicolsi

    Hej!
    Har köpt mig två par P. nicolsi. Dom går i ett 130 literskar. Honan tuggar sedan 10-12 dagar sedan.

    Någon som vet hur länge dom ruvar?
    Någon som känner till mat som dom gillar?
    Något bra tips kring hållningen av dessa finfina firrar tas också emot tacksamt
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #2
    Har hållt och fått ungar på denna art i allt från 60 till 720 liters akvarium.

    Det är en lättodlad art, ger man den bara hyffsade villkor och bra mat så leker de. De kan vara rätt stöddiga, i mitt 720 dominerar nicholsihanen över andra ciklider i samma storlek. Dock har jag inte upplevt dem som agressiva på så sätt att de tar död på andra fiskar, varken mindre hanar, tuggande honor eller andra arter.

    I mitt 60 liters akvarium gick en hane och två honor tillsammans med fyra thomasciklider tillfälligt. Båda honorna lektes av och thomascikliderna var lite hunsade men inte så att de fick några skador.

    Ett par bekanta tog över några yngel och höll dem framgångsrikt i ett mbuna-akvarium. Själv har jag dem nu tillsammans med angolabarb, kongotetra, tilapia snyderae, öronål och fjärilsfisk i 720 liter.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Strålande daniel!
      Har precis för fem minuter sedan dragit igång ett 54 liters så nu går den tuggande honan i lugn och ro.
      Käkar ynglen "vanligt" foder eller behöver dom extravagant kost??
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Ursprungligen postat av LN
        Hej!
        Har köpt mig två par P. nicolsi. Dom går i ett 130 literskar. Honan tuggar sedan 10-12 dagar sedan.

        Någon som vet hur länge dom ruvar?
        Någon som känner till mat som dom gillar?
        Något bra tips kring hållningen av dessa finfina firrar tas också emot tacksamt
        Hej! vad kul att nån mer har dessa vackra fiskar - har haft mina sedan jag återvände till akvariehobbyn för sisådär 2 år sedan. De Är lättlekta, åtminstone mina och jag har brytt mig om att dra upp tre kullas - en fjärde på gång just nu. Ynglen har funkat bra att ge micromask och smulat flingfoder till en början, men ganska snart har jag gett räkmix i kombination med "vanligt" torrfoder. Inte särskilt kräsna - men växer heller inte särskilt snabbt, åtminstone inte hos mig.

        Jag har för mig att de ruvar i sisådär 20 dagar - och min erfarenhet av kullarna är stora (ca.50-60 yngel), låtit honan gå med i 1-2 veckor utan problem och sedan...tja, då är det bara att vänta och se. Tycker faktiskt det är något särskilt häftigt med en hel svärm yngel - jo, jag vet att det heter stim, men när de är små är de mer en svärm!

        Har just nu alltså 50-60 yngel (små ca. 1.5-2cm) i ett separat kar. Föräldragruppen är just nu 2 stora honor och 1 "chefs"hane samt en lite hunsad yngre, dessa går tillsammans med ett palettpar, ett Lejonhuvudpar (S. casuarius), 3 Ancistrus (som leker hela tiden) och 6 stycken Kongotetror. Detta funkar bra.

        Många säjer att Nicholsin är aggressiv, men jag skulle nog mer hålla med Daniel och säga kaxig, mycket väsen men inte så värst mycket mer. Den enda som får lite extra smisk är lillhanen, men ingen fara på taket.

        Matmässigt så tycker jag räkmix funkar till dessa, med lite olika variationer av pellets och flinfoder. Hanarna är verkligen en färgklick i akvariet.

        Lycka till med dina.
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Tackar för ditt uttömmande svar Joe

          Återkommer med bilder för att bosshannen är vekligen värd att fotas.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          Arbetssätt...