tuggande hästnos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklider
    Användare
    • januari 2006
    • 104

    tuggande hästnos

    Hej nu skriver jag igen..

    Min vf hästnos hona tuggar.. Problemet är att för ca två veckor sedan dog en hästnos hane.. Den som vi trodde honan parbildats med.. För ca 1 vecka sedan kom det in två nya hästnosar också vf.. Vem är det av hästnosarna som hon lekt med? Kan det vara den döda hanen? Vad händer i så fall? Dör hon då? Eftersom hon inte har någon och lämna över larverna till? Eller är det någon av dom nya.. Såg hakpåsen för ett par dagar sedan.. Hon har dock aldrig lekt tidigare.. Kan någon hjälpa mig snälla?
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Har aldig hört nån med det dilemmat förr. Mitt tips blir att hon kommer att börja limma på nån av de nya hanarna. Eller så håller hon sig undan till de är färdiga och släpper dem själv.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • ciklider
      Användare
      • januari 2006
      • 104

      #3
      problemet är att dessa två nya är så små.. Vet därför inte om det är hanar som kommit i eller honor.. Gick inte att se så tydligt. Men det troddes vara en hona en hane..

      Kommentar

      • Mia L
        Användare
        • april 2002
        • 83

        #4
        Det är inga problem för honan att ta hand om hela kullen själv. Jag har haft flera honor som fått ta hand om allt själv eftersom hanen inte har lust. En gång så dog hanen just men hon släppte ut 11 yngel.
        Jag tror att hon har lekt med hanen innan och kommer inte att ta en ny hane innan hon släppt ut ynglen. Det kommer troligen att ta lite tid innan hon skaffar ny "fästman" eftersom de kanske är för små men också är de monogama och vill gärna ha samma partner.

        En "rolig" sak hände mig idag när jag skulle flytta en Erethmodus cynstictus "kigoma". Då spottade han ut 14 halvfärdiga yngel i håven. Han la sig i en grotta i det nya akvariet och var lite sur men sen så sög jag upp ynglen i en liten tunn slang och släppte ner dom alldeles i närheten av honom och då tog han ín dom igen. Så fortsatte jag med ett yngel i taget tills alla var inplockade igen.
        Detta är andra gången som han och jag håller på så här. Jag tycker att det är mycket intressant eftersom det måste någonstans innebära att han litar på sin omgivning dvs mig. : )

        Det är kul med hästnosar. Idag har jag varit till Nol och köpt 4 st av den 4:e sorten av hästnos nämligen Spathodus Marlieri. Det var riktigt kul att få se den i verkliga livet. Dom är jättefina och stora men tyvärr så tycker inte min T. Irsacea om de nya innevånarna. Men jag hoppas att de ska gå bättre efter någon dag men jag håller nogrann koll.

        Lycka till!

        /Mia
        Mia L

        Kommentar

        • ciklider
          Användare
          • januari 2006
          • 104

          #5
          Tack så mycket för tipset... Såg just den jätte hästnosen som du köpt hos Kent... Vi har också köpt våra på Nols ciklidhobby... Så du tror alltså att hon kan ta hand om sina yngel själv? Det var ju skönt att höra för då slipper jag att oroa mig då.. Kul att din hästnoshane litar på dig så ds.

          Kommentar

          • Jeppe
            Användare
            • oktober 2005
            • 409

            #6
            Det finns tre senarion som kan inträffa, hon har kvar dom i munnen tills dom är "färdigruvade", hon spottar ut dom eller att hon sväljer dom. Jag tror mest på alt. 1 eller 2. Eftersom det är första leken så kan det bli så att hon äter upp dom. Men du kan ju ha tur
            540 Troffar, Callochromis ect
            100 sydamerica, dvärgar
            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
            40 tomt

            Qui dormit, non peccat

            Kommentar

            Arbetssätt...