En tugganade hona, va bör ja göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sebbe91
    Användare
    • november 2006
    • 40

    En tugganade hona, va bör ja göra?

    Hej Hej ja har en tuggande metriaclima zebra, den har ingen hane eftersom ja köpte den så tuggade den, var hanen är inte med henne, så va bör ja göra?, har altenativ att lägga henne i 30L & 100L , då 100L kan bli svårt att lägga henne i då de ligger på vinden, kan ja lägga henne i 30L? eller är de förtok , för litet? hoppas ni har haft en bra jul , MVH / Sebbe
  • MalawiMannen
    Användare
    • mars 2005
    • 207

    #2
    Du kan läga henne där till o börja med
    Men starta upp ditt 100L så kan du flytta ynglen dit sen
    www.very-important.se
    Aquarizt Zentrum

    Nu ombyggd o fin
    Kika in vet jag

    Kommentar

    • sebbe91
      Användare
      • november 2006
      • 40

      #3
      Okej Okej behövs det någon inredning i 30L? sant osv?. Kan annars lägga in lite större sten MVH / Sebbz!

      Kommentar

      • B-mark
        Användare
        • oktober 2005
        • 95

        #4
        Lägg i ett PVC rör som honan kan söka skydd i. Låt genomströmningen vara mycket låg, annars kan ynglen dö. (Mycket energi går åt att motverka vattenrörelser i akvariet). Använd gärna en syresten som stoppas in i en blåfiltermattebit (ca b100*d100*h150). Funkar perfekt för mig i yngelkar. Dr Basslers finkornigaste granulat gör att ynglen växer bra.
        / Stefan

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • februari 2006
          • 777

          #5
          Ursprungligen postat av sebbe91
          Hej Hej ja har en tuggande metriaclima zebra, den har ingen hane eftersom ja köpte den så tuggade den, var hanen är inte med henne, så va bör ja göra?, har altenativ att lägga henne i 30L & 100L , då 100L kan bli svårt att lägga henne i då de ligger på vinden, kan ja lägga henne i 30L? eller är de förtok , för litet? hoppas ni har haft en bra jul , MVH / Sebbe

          om du har mycket sten i akvariet så brukar väldigt hög % klara sig (beroende på vad du har mer i akvariet förstås)

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av sebbe91
            Hej Hej ja har en tuggande metriaclima zebra, den har ingen hane eftersom ja köpte den så tuggade den, var hanen är inte med henne, så va bör ja göra?, har altenativ att lägga henne i 30L & 100L , då 100L kan bli svårt att lägga henne i då de ligger på vinden, kan ja lägga henne i 30L? eller är de förtok , för litet? hoppas ni har haft en bra jul , MVH / Sebbe
            ja sebbe nu tror jag inte att du är så gammal, och jag tror faktiskt att du är ganska ny inom akvaristiken, men om du köper en hona av någon sort i någon affär som tuggar, hur vet du att det är rätt hanne som har lekt av din hona.
            det tar ju en del månader att dra upp ynglen, innan man vet svaret och det är ju en del jobb att dra upp ynglen, så om jag inte hade varit 100 procent säker att det är gatukorsning så hade i alla fall jag inte brytt mig om att dra upp ynglen. mvh janne

            Kommentar

            • sebbe91
              Användare
              • november 2006
              • 40

              #7
              #5 Malawijanne du mistförst mig nog lr ja som skrev dåligt?, ja menar att ja köpte av en privatperson , 6 zebra , varv av att en hona tuggade , de var 1+5 så de ja menade,


              OT: rätt ny inom malawi branchen;P MVH / Sebbz!

              Kommentar

              • choffe
                Användare
                • november 2005
                • 841

                #8
                Ursprungligen postat av malawijanne
                ja sebbe nu tror jag inte att du är så gammal, och jag tror faktiskt att du är ganska ny inom akvaristiken, men om du köper en hona av någon sort i någon affär som tuggar, hur vet du att det är rätt hanne som har lekt av din hona.
                det tar ju en del månader att dra upp ynglen, innan man vet svaret och det är ju en del jobb att dra upp ynglen, så om jag inte hade varit 100 procent säker att det är gatukorsning så hade i alla fall jag inte brytt mig om att dra upp ynglen. mvh janne
                jag kan säga att det är omöjligt att dom har korsat sig, det var en zebra hane med fem honor som gick tillsammans med 5 centemeters hongi, så korsnining är det inte

                lycka till sebbe!

                mvh christoffer
                Christoffer Lundholm

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  [QUOTE=malawijanne]
                  Ursprungligen postat av choffe
                  jag kan säga att det är omöjligt att dom har korsat sig, det var en zebra hane med fem honor som gick tillsammans med 5 centemeters hongi, så korsnining är det inte

                  lycka till sebbe!

                  mvh christoffer[/QUOTEo
                  jomen det var ju jätterbra, lycka till sebbe.mvh janne

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ursprungligen postat av B-mark
                    Låt genomströmningen vara mycket låg, annars kan ynglen dö. (Mycket energi går åt att motverka vattenrörelser i akvariet). Använd gärna en syresten som stoppas in i en blåfiltermattebit (ca b100*d100*h150). Funkar perfekt för mig i yngelkar.
                    Möjligen en naiv fråga: Räcker verkligen syresättningen till med endast en syresten?
                    Jag har för mig att det har talats i en del trådar på Ciklid/Zoopet om att syrestenen i själva verket "sänker syrehalten"? i vattnet?

                    Eller?

                    Kommentar

                    • Tulle89
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 239

                      #11
                      Ingen expert på ämnet direkt men när det gäller syrestenar så är det väll koldioxiden den luftar ur? De stora bubblorna drar med sig co2 ur vattnet vilket är mindre bra för växterna men att en syresten skulle dra ner syrenivån tvivlar jag på.
                      Men sen om en syresten är bästa sättet att öka syret låter jag vara osagt...


                      //MVH Tulle
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tulle89
                        Ingen expert på ämnet direkt men när det gäller syrestenar så är det väll koldioxiden den luftar ur? De stora bubblorna drar med sig co2 ur vattnet vilket är mindre bra för växterna men att en syresten skulle dra ner syrenivån tvivlar jag på.
                        Men sen om en syresten är bästa sättet att öka syret låter jag vara osagt...


                        //MVH Tulle
                        Jag tror dig på ditt ord.
                        Vid närmare eftertanke så var det var nog Co2-trådar jag tänkte på!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...