Lamprologus ocellatus i ett 45 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qumarr

    #16
    här finns ett litet tips om hur du kan få snäcklekare att "få plats" i ett litet kar:


    Funkar kanon för mig, 2st hannar har bosatt sig på det övre planet.

    Kommentar

    • robjo
      Användare
      • maj 2005
      • 330

      #17
      Jag ska ta en tur till Leasing och lagret i mellandagarna och se vad dom har inne, har dom denna fisk och är "säkra" på på könen så slår jag nog till. Det är ju alltid en liten chansning det här med inköp utav fisk, men som sagt man vill ju att dom ska överleva. Men för en del fungerar det tydligen även i små kar så det är väl bara att hålla tummarna och hoppas. Men Brevisen är ju vacker även den, lite utav besluts ångest där. Återkommer med var det blev för fisk.

      God Jul

      Robban
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Köper du ocellatusarna hos någon verkligt duktig så kan de plocka ut ett par åt dig. Greppar helt klart att "du vill", men det är samtidigt trist om firrarna bara dänger ihjäl varandra när man väl slagit till. Rekommenderar tveklöst brevis till den sizen på kar i vilket fall.

      Hilsen,

      P
      http://picasaweb.google.se/sipedon/

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Ursprungligen postat av Qumarr
        här finns ett litet tips om hur du kan få snäcklekare att "få plats" i ett litet kar:


        Funkar kanon för mig, 2st hannar har bosatt sig på det övre planet.
        Slug idé och bra genomfört. Min enda lilla "invändning" är det där med lite sand. Vet inte hur just multisarna är på den punkten, men många andra snäckskalslekare gillar skarpt att gräva ner hela snäckan i sanden så att bara toppen syns. Fast de kan ibland göra det även i kar med lite mindre sand i - de skyfflar helt sonika ihop den sand som finns och gömmer snäckan ändå. Otrolig energi i dessa små firrar!!

        Har även sett multisar som grävt en krater som var ca 30 cm djup och 40 cm i diameter. Undrar om man kan ge dessa firrar för mycket sand? *s*

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Qumarr

          #19
          Patrikmalmo:
          Som du var inne på så har multisarna fixat det där med sanden själva.
          En del har skyfflats ur modulen på bakrutan.
          Så multisarna ser allmänt nöjda ut nu + att de har flyttat runt sanden en hel del på botten så att man ser slimlinen lite här och där.

          Kommentar

          • robjo
            Användare
            • maj 2005
            • 330

            #20
            Jag kunnde inte motstå dessa små skönheter (Lamprologus ocellatus "Gold") idag när jag besökte Tony på Akvarieleasing, Så han fick plocka ut 3 stycken, han brukar vara duktigt på att könsbestämma, så nästan säkert har jag 1 par. Dom får gå i ett 54 liters tillsammans med 5 st 2 cm Demasoni yngel. Demasonin var inte allt för glada åt sina nya "kompisar", men dom löser nog detta.

            /Robban
            http://picasaweb.google.se/sipedon/

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #21
              Har du tre stycken kan jag nästan garantera att du inte har ett par utan en trio! :-P

              För övrigt har alla mina hanar haft en gulröd kant på ryggfenan medan honorna har haft en vit så könsbestämning är nog inte så svårt att göra. Lycka till!
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • robjo
                Användare
                • maj 2005
                • 330

                #22
                Haha, ja du har helt rätt i din komentar :-)
                Ursprungligen postat av Per Bjellert
                Har du tre stycken kan jag nästan garantera att du inte har ett par utan en trio! :-P

                För övrigt har alla mina hanar haft en gulröd kant på ryggfenan medan honorna har haft en vit så könsbestämning är nog inte så svårt att göra. Lycka till!
                http://picasaweb.google.se/sipedon/

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #23
                  Mm, de är himla granna just den varianten. Får hoppas trion finner sig tillrätta på bästa sätt - med lite tur får du en hona i varsin kant på karet, och så hannen i mitten som "domare". Mina yngel av stappersi har börjat bli könsmogna, och de har delat upp sig just så. Skoj att kika på även detta beteende, honorna kan ryka ihop rätt bra, men hannen står i mitten och "säger ifrån" om det verkar gå för tufft till.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 734

                    #24
                    Jag kör själv 4st ocellatus i ett 94 liters akvarium och det funkar ganska bra faktist.
                    Visst en av två hanar är väldigt dominant, men den andra hanen har börjar tuffa till sej nu och hittat en hörna.

                    Grymt roliga fiskar hugger mot allt och alla, händer håvar vattenslangar vid vattenbyte, till och med stenar får sej ett hugg ibland.....

                    Leker gör dom snabbt också.....efter 2 veckor fick jag min första kull med yngel, råkade dock göra bort mej

                    Hade sett att en hona varit vid en snäcka mycket och simmat ut och in, någon dag senare ser jag henens stjärtfena inne i snäckan, men hon vägrar att komma ut..

                    Dagen efter rör jag på snäckan och ska tvinga ut henne, efter en stund kommer hon ut och en hel hög med yngel.....

                    Så jag vet inte hur många som klarade sej.....men jag vet iallafall att jag har två hanar och två honor

                    //Peter
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                    Kommentar

                    Arbetssätt...