yngelätande fisk i litet akvarium? finns det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    Användare
    • september 2006
    • 94

    yngelätande fisk i litet akvarium? finns det?

    Hej!

    har nu startat upp ett kar på 72 liter som jag ska ha 6 st Multisar + en till fisk som jag hade tänkt ska hålla yngelbeståndet nere. Är så att jag bor på ett ställe där det inte finns så många akvarie intresserade så det blir väldans svårt att bli av med alla yngel och tycker det är tråktråk att ta död på alla!
    frågan lyder: finns det nån (tanganyika) fisk som jag kan ha i det lilla karet och som äter yngel? fick tipset innan att jag kan ha en Dvärgcompressiceps i det, men i senare eftertanke så måste dom vara minst 5 st så dom kan bilda par och det har jag inte plats med!
  • Qumarr

    #2
    har 6st multisar + 2 dvärgcomressiceps (sumbu) i mitt 70 literskar.
    Funkat kanon hittills, jag köpte bara 2st sumbu när jag köpte mina, en hona och en hane.
    Det där med att bilda par vet jag inget om men de jag har verkar tollerera varandra helt ok, hanen kan ju sura till lite ibland men han lugnar ner sig fort igen (+ att multisarna vaknar till ifall sumbuhanen gör för mye väsen av sig).

    Kommentar

    • Vic
      Användare
      • september 2006
      • 94

      #3
      perfekt! just det svaret jag var ute efter
      men är det så lätt att se könsskillnad på sumbusarna?
      hur gör du för att hindra blodsslagsmål mellan de olika arterna? har du grottor till dina sumbusar eller två olika ställen i karet med snäckor?

      Kommentar

      • Qumarr

        #4
        kent i nol drog fram luppen och kollade på ett gäng sumbu innan han hade två stycken som han i stort sett var säker på att de var av olika kön. Annars gäller det väl att hanar är/blir större än honor.

        comp. Sumbu verkar palla ganska mycket stryk av multisarna, de har en försvarteknik som verkar funka bra, de ställer sig på högkant och vrider sig så att multisarna bara kommer åt fjällen på sidan. Multisarna brukar ge sig ganska fort, de markerar väl bara "hit men inte längre" eller något.

        Mina sumbu är ganska mesiga, håller sig lite för sig själva i ena hörnet, var iväg och köpte mer snäckor idag, hjälper inte det får jag slänga i lite mer stenar. Men jag tror sumbu överlag är en ganska försiktig, lite halvblyg art.
        Men det blir ganska bra fart på dem vid matdags!

        Kommentar

        Arbetssätt...