tropheus pemba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #16
    Ursprungligen postat av Danne_K
    är väll ganska många som har troffar med en massa sten och får det att funka bra.
    finns även folk som inte har sten å som inte får det att funka alls.
    Jag visst stämmer det.. sorry men har maginfluensa o va inte på topp humör när jag skrev det men det är så som jag upplevt i mitt fall o vet många som tycker det samma att lite inredning ger mindre gruff o en mer problemfri troffe grupp. Det är så jag ser det.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #17
      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
      Ja du har ju sådan jätte erfarenhet (inte) av troffar så du vet ju. Jag bara menade att visst ha inredning med en massa sten men jag kan lova att det kommer dö ett flertal fiskar och även en del kommer att bli honor. Vill men kompletera upp sin grupp ett par ggr / år för att bibehålla sin grupp så visst ha en massa inrednign men det är definitivt inget roligt. Nu så finns det ju alltid undantag där det funkar kanon med en massa inredning. hade en grupp ilangi som gick i kar med ca 150kg faxekalk o det funka ganske smärtfritt.
      Har du flyttat till bromma nyss föresten?
      Nej jag har ingen större (1 år) erfarenhet av att hålla troffar personligen, men vad jag har är ett intresse för dem, vilket har lett mig till personer som haft mycket mycket mer erfarenhet och därigenom lärt mig ganska mycket. Jag återger det som funkade för mig samt hur Jag blivit upplärd.
      Jag påstår inte att dina erfarenheter Andreas är felaktiga utan att det går att göra på andra sätt än det du beskriver. Typ som att det idag går att spika i en spik med en hammare eller använda sig av en spikpistol.

      Japp, flyttade till Bromma och flickvännen 1 sep. Trivs som fisken i vattnet.
      Senast redigerad av Robin; 20 december 2006, 21:33.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        #18
        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
        Jag visst stämmer det.. sorry men har maginfluensa o va inte på topp humör när jag skrev det men det är så som jag upplevt i mitt fall o vet många som tycker det samma att lite inredning ger mindre gruff o en mer problemfri troffe grupp. Det är så jag ser det.

        det är lugnt. jag tror att du har rätt i det att det är lättare att få ett troffe kar att funka om du skipar inrednigen. men personligen så föredrar jag nog att ösa på med lite sten. men skulle jag odla så är jag lite kluven hur jag skulle göra om jag skulle "tömma" honorna skulle jag nog skippa inredningen. skulle dom få gå tiden ut så skulle jag nog ösa på med sten.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #19
          Får man det att funka med lagom mkt sten (stora men få) så är väl det att föredra, om man gillar det. För mkt sten drar på sig bara en massa skit med allt det innebär (noggrannare/oftare städning, svårare att fånga tuggande honor etc...)
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #20
            Ursprungligen postat av ozric
            Får man det att funka med lagom mkt sten (stora men få) så är väl det att föredra, om man gillar det. För mkt sten drar på sig bara en massa skit med allt det innebär (noggrannare/oftare städning, svårare att fånga tuggande honor etc...)
            Asså, är det svårare att få tuggande honor om karet har lite skit på botten? Jag trodde det var vattenkvaliteten.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #21
              ...skojade han till det.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • popetoteror
                Användare
                • februari 2007
                • 111

                #22
                Intressant diskussion det här med inredning med stenrösen och grottsystem eller mer kalt med inga eller ett fåtal stenar.
                Åsikterna verkar gå isär om vilket som funkar bäst när det gäller att begränsa aggressionerna hos fiskarna, eller så har båda skolorna rätt!
                När det gäller yngel så inser jag att det är lättare att fånga och tömma honor om jag har dem i ett kalt akvarium. Om jag inte vill tömma dem utan låta dem gå kvar och ändå få se att både de tuggande honorna och en del yngel klarar sig - är det kört med "kal" inredning då?

                Kommentar

                • Patric
                  Användare
                  • juli 2007
                  • 189

                  #23
                  Ursprungligen postat av popetoteror
                  Intressant diskussion det här med inredning med stenrösen och grottsystem eller mer kalt med inga eller ett fåtal stenar.
                  Åsikterna verkar gå isär om vilket som funkar bäst när det gäller att begränsa aggressionerna hos fiskarna, eller så har båda skolorna rätt!
                  När det gäller yngel så inser jag att det är lättare att fånga och tömma honor om jag har dem i ett kalt akvarium. Om jag inte vill tömma dem utan låta dem gå kvar och ändå få se att både de tuggande honorna och en del yngel klarar sig - är det kört med "kal" inredning då?
                  tjena, vill du ha yngel som klarar sig i karet så behöver dom ha gömställen att komma undan till, det blir klappjakt på dom direkt dom släpps i karet (iallafall här) ,fast jag har mycke sten så är det så,men nån/nåra brukar klara sig och växa upp till säker storlek så dom kan vara med i gänget.vad det gäller tuggande honor så brukar dom klara sig bra ,om man har stor grupp.så hanarna får lite andra att dunka på

                  Kommentar

                  Arbetssätt...