Köpa tropheus ikola i omgångar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • faltaren
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 341

    Köpa tropheus ikola i omgångar?

    Jag undrar om det funkar att köpa tropheus ikola i olika omgångar? Funkar det att tillföra nya så länge de fortfarande inte är så stora?

    Och finns det något sätt att "lura" dem annars?
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • september 2006
    • 304

    #2
    Man kan ändra om inredningen totalt om man släpper i fler troffar. Det gjorde iaf jag när jag försökte mig på troffar.
    MVH

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      man kan göra det. Men i de fall jag provat har det bara lett till katastrof med död fisk som resultat. Inte att rekommendera. Köp hela gruppen med direkten är mitt råd.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #4
        Handlar det om mindre troffar så hade jag inte tvekat. Det är betydligt större chans att det lyckas än att det blir katastrof så det är nog inget att vara rädd för.

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          det problemet jag hade var inte aggressioner, det var de olika bakteriekulturerna som möttes och sjukdom som följde på grund av detta.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • janne
            Användare
            • april 2002
            • 20

            #6
            Jag har tänkt blanda två sorter, dubbar och ngn annan 15+15. tror ni det funkar att köpa dessa grupper vid olika tidpunkter?

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • januari 2005
              • 1042

              #7
              Jonas; Det som hände dig tror jag lika gärna kunde hänt med någon annan fisk än just troffar. Jag har aldrig hört talas om några katastrofer hos troffar som har med bakteriekultur att göra förutom det som hände hos dig och hos joel här på forumet. Andra kan blanda hejvilt utan att det händer något alls, så jag tror det krävs en hel del otur för att det ska bli något problem. När det handlar om att blanda vf/so med odlad fisk så är det en annan femma då de kommer från en helt annan världsdel med diverse bakterier i bagaget, mn svenskodlad fisk hade iaf jag vågat mig på att blanda vartefter.

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Det här kan man ju diskutera fram och tillbaka hur länge man vill, men som akvarist finns ju mängder av variabler (eller risker om man så vill) man kan försöka undvika så mycket man kan för att öka chansen så mycket man kan för att genomföra ett lyckat akvarieprojekt. Det är alltid en fördel att köpa hela grupper av en art i samma storlek och låta dem växa upp ihop. Att tillföra samma art vid olika tillfällen kan ju föra med sig mängder av problem. Aggressioner, bakterier, parasiter, stress, sjukdomar etc.

                Alla frågor som finns inom akvaristiken får alltid ett svar från någon och det är "Det funkade för mig" och visst är det så... Dock är det ju alltid optimalt att minimera alla risker till så nära noll som möjligt.

                Mitt svar på din fråga är därmet ganska tydlig.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zaphi
                  Det här kan man ju diskutera fram och tillbaka hur länge man vill, men som akvarist finns ju mängder av variabler (eller risker om man så vill) man kan försöka undvika så mycket man kan för att öka chansen så mycket man kan för att genomföra ett lyckat akvarieprojekt. Det är alltid en fördel att köpa hela grupper av en art i samma storlek och låta dem växa upp ihop. Att tillföra samma art vid olika tillfällen kan ju föra med sig mängder av problem. Aggressioner, bakterier, parasiter, stress, sjukdomar etc.

                  Alla frågor som finns inom akvaristiken får alltid ett svar från någon och det är "Det funkade för mig" och visst är det så... Dock är det ju alltid optimalt att minimera alla risker till så nära noll som möjligt.

                  Mitt svar på din fråga är därmet ganska tydlig.
                  ja jag håller helt med dig viktor, men en annan sak som är minst lika viktig. har du haft tropheus innan och vet ungefär hur dom uppför sig, plús att om man är erfaren så ser man nästan direkt när en tropheus är sjuk, så man kan medicinera i tid, då kan jag rekommendera den personen att blanda tropheus.
                  men om man inte har den erfarenheten då är det mest turen som avgör om det kan gå bra.mvh janne

                  Kommentar

                  • blackened
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 1042

                    #10
                    Håller med Janne.

                    Kommentar

                    • wenger
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 233

                      #11
                      Chansa om du vill men det är ju några kronor det handlar om, för mig gick det bra en gång den andra gick det som det gick för Jonas E. Blev chockad över hur fort det gick, men fram tills dess hade jag aldrig haft några problem med dom. Jag skulle nog ha dom i olika kar ganska länge så man ser hur dom mår och hur dom går ihop med ditt vatten dvs om jag nånsin skaffar troffar igen.

                      Kommentar

                      • Perikles
                        Användare
                        • december 2005
                        • 658

                        #12
                        Ursprungligen postat av janne
                        Jag har tänkt blanda två sorter, dubbar och ngn annan 15+15. tror ni det funkar att köpa dessa grupper vid olika tidpunkter?
                        I ett akvarium över 375 liter så kan det funka. Fördel om du köper dubbarna först, och stukar om inredningen när nästa grupp landar.
                        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                        Cicero (106-43 f.kr)

                        Kommentar

                        • faltaren
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 341

                          #13
                          OKaj då är det bäst att köpa alla samtidigt alltså. Jag ska sätta upp en akvarium med måtten 160x60x55 cm (L,H,D). HUr många ikola är lagom för ett sånt kar? Fördelning på hannar och honor? tex 25 honor och 5 hanar?

                          Går det att se könskillnad när de är små eller jag får chansa?

                          Kommentar

                          • blackened
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 1042

                            #14
                            Könsskillnad står det alltid så mycket om på nätet och i litteratur men den blir oftast bra när du köper en stor grupp. I ett 530 hade jag kört på drygt 35 ikola. Det blir en maffig grupp i slutändan och det blir ingen risk för dödlig mobbing. Kör hårt!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...