Nanochromis transvestitus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svanvik
    Användare
    • september 2006
    • 90

    Nanochromis transvestitus

    Är det någon av er som har eller har haft N. transvestitus? Har för mig att den vill ha ganska surt vatten och vårt Göteborgsvatten antar jag är ganska neutralt. (Någon som har uppgifter om Göteborgsvattnet för gärna dela med sig av det). Hur gör ni för att bäst sänka pH värde? Har alltid gjort det motsatta men vill nu flytta väster ut på kontinenten.

    Tacksam för svar och gärna några stalltipps om arten om någon sitter på något de vil dela med sig av.
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    #2
    Kanske kan artbeskrivning i artregister ge något: http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?id=454
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • svanvik
      Användare
      • september 2006
      • 90

      #3
      Tackar, det bekrftade mitt minna angående vattnet. Nu till frågan om den praktiska vattenberedningen. Kan det räcka att med Gbg vatten stoppa torv i filtret eller skall det andra övningar till?

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Har polare som har haft den, och den har även diskuterats en del här på forumet. Verkar finnas en hel del olika erfarenheter med den.

        Min polare odlade den i mycket surt vatten, nedåt 4,5 i pH. Föräldrarna var rätt aggro och ynglen likaså - gick inte att dra upp dem i samma kar särdeles länge. Här på forumet finns dock personer som odlat den i kranvatten och vars firrar inte verkar ha varit särdeles mer aggro än många andra dvärgciklider. Funderingarna gick kring att det kan finnas olika fångstplatser/stammar som är olika i beteende/krav.

        Mitt tips är att du startar med att torvfiltrera vattnet och håller koll på pH så att det inte störtdyker. Torv är av rätt olika kvalisort, så det går inte att förutsäga hur effektiv den är. Sköt sedan bara vattenbyten/matning och se vad som händer. Om de leker men kläckningen är dålig så får du sänka pH ännu mer än vad torv brukar åstadkomma. Hur man gör det och får ett stabilt vatten kan vara trixigt, så därför tycker jag du ska vänta med sådant.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Daniel Hård
          Användare
          • oktober 2006
          • 14

          #5
          Den får man ju skaffa med tanke på namnet eller hur? Den borde ha ett intressant betende,eller hur?!?

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Ursprungligen postat av Daniel Hård
            Den borde ha ett intressant betende,eller hur?!?
            Nja, snarare utseende. Se artbeskrivningen: http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?id=454
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Den paminner en hel del om palettciklider i beteende men hanen ar annu mer ointresserad och honan annu mer "pa".
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...