Tropheus duboisi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • david2006
    Användare
    • december 2006
    • 13

    Tropheus duboisi

    hej det e så att jag läste en bok om fiskar o där står det att Tropheus duboisi honan är svart med vita prickar ???
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Det stämmer delvis. Alla duboisi är svarta med vita prickar som ungdjur (se NCS logga).
    När de sen blir vuxna/könsmogna "byter" de färg till mörk och beroende på lokalitet, gult eller vitt band samt blåaktigt huvud.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • david2006
      Användare
      • december 2006
      • 13

      #3
      hej Robin

      men kan honan se ut som hanen då hon e vuxen eller alltså med en rand

      och jag undrar kan man blanda exp en tropeus med gul rand med en hona av dem tropeus som har en annan färg på randen exp vit eller röd,
      tack iförhand

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Ursprungligen postat av david2006
        men kan honan se ut som hanen då hon e vuxen eller alltså med en rand

        och jag undrar kan man blanda exp en tropeus med gul rand med en hona av dem tropeus som har en annan färg på randen exp vit eller röd,
        tack iförhand
        Du kan blanda troffar som inte ser lika ut och inte är av samma art. Honan ser precis ut som hanen när det gäller troffar, rent generellt. Bara småsaker som tex huvudform skiljer könen åt.

        Fördelen med duboisi är att du kan bland dem med andra tropheus-arter. Korsningsrisken är mer överhängande om du blandar tex black- och redvarianter.

        Om du har troffarna för att få yngel som du sedan ämnar att sälja av så skulle jag rekommendera att du bara hade en art/variant troffar i karet. Det är säkrare för dig och den som köper ungdjuren.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • RobbanG
          Användare
          • januari 2004
          • 563

          #5
          Det fins flera olika geografiska varianter av Tropheus duboisi, de med gult band, med vitt band. Det är ingen skillnad mellan könen i färgsättning på vuxna djur.

          De Tropheus med röda band är med största sannolikhet Tropheus black Bemba eller Orange. Korsningsrisken mellan Duboisi och Black-varianter är relativt liten, så du kan blanda dessa.
          //Robert

          Kommentar

          Arbetssätt...