Tuggar min hästnos?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklider
    Användare
    • januari 2006
    • 104

    Tuggar min hästnos?

    Hej har sedan några veckor skaffat mig viltfångade hästnosar.. Fick ett par som hittade varandra på en gång... Gjorde sig vackra för varandra och höll ihop... Undrar nu om en av dom blivit sjuk eller helt enkelt tuggar... Den håller sig för sig själv, nafsar bara på maten men tar inte in den i munnen.. Vet inte om den har rom i munnen.. Ena stunden så ser det ut som den tuggar och i nästa stund så ser det ut som den hyperventilerar.. Kan någon hjälpa mig... Är min hästnos sjuk eller ska dom bli föräldrar???
  • ciklider
    Användare
    • januari 2006
    • 104

    #2
    Tänkte bara tillägga att jag har inte sett någon trådliknande avföring efter den så jag tror inte på bukvattensot.. Fast man vet ju aldrig...

    Kommentar

    • ciklider
      Användare
      • januari 2006
      • 104

      #3
      Är det ingen som kan ha någon svar? Eller kan hjälpa mig? Vill inte att min första vf ska dö om så är fallet att den är sjuk...

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Det är inte så lätt att svara efter din beskrivning. Min hästnoshona går undan för sig själv mycket när hon tuggar. Hon kommer fram ganska ofta men bara korta stunder. Hanen gör likadant när han tar över rommen.

        Jag har inte märkt att de "tuggar" speciellt mycket. Det är med andra ord ganska svårt att se om de har rom. Speciellt svårt är det när hanen tagit över eftersom han är större. Det enda jag ser är att honan blir aningen fylligare under hakan (ser ungefär ut som lindrig påssjuka) och att skinnet rodnar där.

        Något som liknar "hyperventilering" har jag aldrig observerat.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • december 2005
          • 658

          #5
          Ursprungligen postat av ciklider
          Hej har sedan några veckor skaffat mig viltfångade hästnosar.. Fick ett par som hittade varandra på en gång... Gjorde sig vackra för varandra och höll ihop... Undrar nu om en av dom blivit sjuk eller helt enkelt tuggar... Den håller sig för sig själv, nafsar bara på maten men tar inte in den i munnen.. Vet inte om den har rom i munnen.. Ena stunden så ser det ut som den tuggar och i nästa stund så ser det ut som den hyperventilerar.. Kan någon hjälpa mig... Är min hästnos sjuk eller ska dom bli föräldrar???
          Råder det mycket aggression mellan paret?
          Jag gör alltid den bedömningen att ifall fiskar inte äter så är de sjuka.
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • ciklider
            Användare
            • januari 2006
            • 104

            #6
            Jag tror nog att min hästnos i detta fallet är sjuk... Har nu flyttat den till ett karantän akvarium och medicinerar.. Får hålla tummarna på att den klarar sig. Pratade med Kent på Nols ciklidhobby där jag köpte paret.. Han hade inte haft dessa hästnosar så länge i sin ägo så han var säker på att det var bukvattensot efter som dom helt enkelt inte vant sig vid akvariematen än.. Tack för svaren.. Håll tummarna för mig att den överlever

            Kommentar

            • ciklider
              Användare
              • januari 2006
              • 104

              #7
              Så var det då det bistra bistra... Har bukvattensot i akvariet och fiskarna dör en efter en.. Ska idag medicinera det stora akvariet.. Har fått fler fiskar med bukvattensot.. Får se hur många som överlever när detta är färdigt.. Så trist så att det inte är sant.. Hjälpte inte att flytta hästnosen till ett karantän akvarium.. Skadan var redan skedd i det stora piss och skit jag blir så sur...

              Kommentar

              • Perikles
                Användare
                • december 2005
                • 658

                #8
                AquaFuran + Flagyl, alternativt Octozin + AquaFuran full dos av bägge.
                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                Cicero (106-43 f.kr)

                Kommentar

                Arbetssätt...