"Under ytan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #16
    Du kan gott ha nigripinnis. I de "låga upp till 60cm" akvarier som är vanligast förekommande hos oss akvarister, så blandar sig fiskarna i alla skikt av akvariet. I mitt kar som är 56 högt så är cypsen överallt från botten upp till ytan, likaså pleurospilusen som brukar böka i botten efter matnyttigt håller till i alla skikt. Nigripinnisen är den enda som oftast är nere vid "botten" men uppehåller sig ofta i det övre skiktet de oxå.
    Jag tror att akvariet måste vara minst nån meter högt för att man ska kunna se nån skillnad.

    Så jag kan rekomendera nigripinnis. Bygg upp inredningen så att de kan simma upp o ner. Du kommer inte att ångra dig.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Nigripinnisen är relativt vek jmf med Lamprologiner, så den kommer inte att konkurrera om bottenutrymmet - helt övertygad. Vill du ha den, så skaffa den. Kommer troligen att liva upp den övre halvan av karet ändå, när bottenutrymmet redan är taget. Fixa ett par hannar och 5-6 honor, ge hannarna varsin hörna av karet där du skuggar det (enkelt att ordna med t ex aluminiumfolie runt lysröret, eller om du har täckglas, med folie på kortsidorna).

      Om jag greppat dig rätt har du inte inredning som strävar på höjden, och av min erfarenhet av ffa Cyps, så älskar dessa firrar lodräta ytor. Kan gå hyfsat enkelt att ordna med ett gäng långsmala skifferskivor. Hannarna kommer rätt säkert att klippa reviren där, och så stå och "dra i" honorna därifrån. Karet är inte heller överdrivet stort, så hannarna lär se varandra och ständigt vara på hugget. Kunde bli en rätt trevlig syn.

      Med Tanganyikakillin behöver du inte trixa mer med inredningen, dem är det full fart på i ljusare kar. Trivs iof också med en del lodräta ytor (leker i smala skrevor i sjön). Relativt svår att få fatt i, och som sagt känsligare än både Cyps och Paracyps.

      Några bilder:

      Verkar vara fotad i sjön, när de leker:


      Lite längre artikel, med många bilder (tyvärr på franska...)


      Lite bleka bilder jmf med hur de är i verkligheten:
      Cena domeny: 9500 PLN (do negocjacji). Oferta sprzedaży znajduje się w serwisie AfterMarket.pl, największej giełdzie domen internetowych w Polsce.


      Två fightande hannar som nästan ger rättvisa åt firren:


      Har man sett ett fett stim Tangayikakillis i god kondis så är det en syn man inte glömmer. Lirar nästan i samma liga som Featherfins i stöten, eller för den delen sandciklider som är riktigt på hugget. Ingen av bilderna ovan ger fiskarna verklig rättvisa.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Pejan
        Användare
        • maj 2005
        • 204

        #18
        Tanganyikakillin var fin måste medges, har aldrig sett den i någon akvarieaffär, svår att få tag på kanske?

        PatrikMalmo, du har fattat mig helt riktigt, har ingen inredning som strävar mot höjden, tänkte att detta akvarium skulle få en "låg profil". Har BTN slimline som bakgrund, kan denna i någon mån ersätta stående klippblock som lekplats för Nigripinnisen måntro? eller bör det ha grottkaraktär?

        undrar Peter

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #19
          Ursprungligen postat av Pejan
          Har BTN slimline som bakgrund, kan denna i någon mån ersätta stående klippblock som lekplats för Nigripinnisen måntro? eller bör det ha grottkaraktär?

          undrar Peter
          Fungerar säkert.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ursprungligen postat av Pejan
            Har BTN slimline som bakgrund, kan denna i någon mån ersätta stående klippblock som lekplats för Nigripinnisen måntro? eller bör det ha grottkaraktär?

            undrar Peter
            Japp, den ersatter. Nar jag skaffade bakgrund sa overgav de lekstenen som jag stallt upp och lekte pa bakgrunden. De lekte aldrig i grottor.

            Jag har fatiskt skrivit en artikel om det slog det mig http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...200301&LOPNR=2
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #21
              Inte helt lätt att få fatt i killin, sant. Fanns någon butik i Norrköping tydligen, som alltid har den men jag minns inte namnet nu. En MYCKET viktig sak med killin: ha ALLTID täckglas på karet, utan minsta glipa. Mycket duktiga hoppare.

              Tror Slimlinen funkar utmärkt, som flera andra är inne på. Se bara till att några partier av den är skuggade ovanfrån, så håller sig nog hannarna där.

              Hilsen,

              P
              Senast redigerad av PatrikMalmo; 14 december 2006, 17:13.
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Pejan
                Användare
                • maj 2005
                • 204

                #22
                Låter kanon (syfte på bakgund som lekplats) får bli ett gäng Nigripinnis efter nyår. Än en gång, Tack för hjälpen!

                Hälsar Peter

                Kommentar

                • svanvik
                  Användare
                  • september 2006
                  • 90

                  #23
                  Vad är det killin är känslig för? Temperaturändringar, stora vattenbyten, för glest mellan bytena eller mottaglig för diverse sjukdommar?

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #24
                    såg T-killis på akv.leasing för ett tag sen, dock var dom ganska små, vet att är riktikt snygga på bilder men har aldrig sett det live-lite märkligt tycker jag..
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #25
                      Ursprungligen postat av svanvik
                      Vad är det killin är känslig för? Temperaturändringar, stora vattenbyten, för glest mellan bytena eller mottaglig för diverse sjukdommar?
                      Transporter är ingen höjdare, verkar som om många faller ifrån där. Allra enklaste sättet att undvika dödsfall är är att transportera dem som rom. De leker liksom många andra killis i lekmoppar, och det är inget problem att samla upp äggen. Kruxet blir ju då att man själv får dra upp ynglen (rätt små).

                      De är även lättstressade vid snabba ljusförändringar och får panik ibland. Kan skada sig mot inredningen då. Löses kanske bäst med att man har en nattlampa som går på en stund innan huvudrampen släcks.

                      Vattenkvaliten är de inte särdeles känsliga för, såvitt jag vet. Har inte pejl på om de likt många andra Tanganyika kan falla ifrån om man byter med mycket kallvatten.

                      De får ju komma upp lite i size innan de färgar, någonstans runt 7 cm minst. Jämför med sandciklider - silversillar till en viss size, men sedan händer det grejer...

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...