"Under ytan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pejan
    Användare
    • maj 2005
    • 204

    "Under ytan"

    Rubriken syftar på att jag önskar hjälp med fiskar som lever relativt när ytzonen i akvariet. Har startat upp ett 400 liters kar, där en multiskoloni samt 3 altolamprologus comp härjar för tillfället. Skulle nu vilja ha några fiskar som lever lite högre upp i akvariet. Har funderat kring leptosoma och nigripinnis och det som gäller för tillfället lutar åt nigrippinis (utifrån artbeskivningen då den ej kräver lika högt akvarium) Mitt är ett rio 400, visserligen 62 högt, men den "verkliga" höjden med vatten i kanske blir 52-53 cm. Är det någon som har något annat förslag förutom de jag nämnt?

    Hälsar Peter
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    en vanlig leptosoma bör inte vara några problem i ditt akvarium, jumbovarianterna är dock surare och större så det skulle jag avråda från.

    Jag tycker att c.leptosoma är lite mer aktiva än p.nigripinnis av vad jag sett.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      P. nigripinnis ar ingen ytfisk.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Pejan
        Användare
        • maj 2005
        • 204

        #4
        Ok, har både "vanlig" och "jumbo" att välja på i akvarieaffärn i Uppsala, men som du säger jonas, verkar jumbon dock bli aningen för stor för min balja.

        Och Ola, trodde att P. nigripinnis var en ytfisk, men hade kanske fel. Du menar att jag skulle bli besviken ifall jag köpte några sådana i syfte att ha en mer ytaktiv firre?

        Hälsar Peter

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Den lever pa djupt vatten i taket pa grottor och langs med bergssidor. Den haller magen mot underlaget. Har man mycket flytvaxter sa simmar den uppochner i ytan. Den ror sig snarast i hela akvariet till skilnad fran de mer bottenorienterade lamprologiinerna sa besviken skulle du kanske inte bli. Daremot sa maste den ha dampad belysning, helst fran sidan, for att komma till sin ratt.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Pejan
            Användare
            • maj 2005
            • 204

            #6
            Nu har jag en relativt "låg" inredning, både gällande växter och stenar. Grottor finns dock. Tror du leptosoma skulle funka bättre utifrån mina önskemål om fiskar som fyller upp akvariet från "mitten" och uppåt?

            Hälsar Peter

            Kommentar

            • Rasmus Pedersen
              Användare
              • september 2006
              • 304

              #7
              Jag har leptosoma "Utinta Fluorecent" i ett 240 ( de lever och mår bra ändå), så nog går den i 400-liters...


              God jul allihopa
              MVH

              Kommentar

              • Pejan
                Användare
                • maj 2005
                • 204

                #8
                Kanske ska våga prova med leptosoma då. Har dragit mig för det efter att ha läst artbeskrivningen där det talas om 60 i höjd på akvariet, men det funkar uppenbarligen ändå

                Hälsar Peter

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1338

                  #9
                  Har du funderat på tanganyikakillin?
                  Tjugofem år med ciklider.
                  http://www.malmoakvarieforening.se
                  Centralamerika 2006
                  Svart kaffe och drömmeri...

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Någon av de mindre leptosoma-varianterna tror jag mycket på. Finns ju även andra Cyps, t ex pavo. Har dock inte haft den själv. Instämmer annars med Daniel - Tanganyikakillin är en frisk fläkt i alla Tanganyika-kar. Visserligen lite känslig, men ändå. Med lite tur och rätt inredning är det inte omöjligt att få fram yngel heller.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Pejan
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 204

                      #11
                      Tanganyikakillin? Måste erkänna att jag ej vet vad det är för firre.

                      Hälsar Peter

                      Kommentar

                      • Niklas Olsson
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 1156

                        #12
                        Ang. P. Nigripinnis som nämndes tidigare kan jag bara bekräfta att de jag har iaf. rör sig i den nedarsta halvan av karet...Om du inte måste ha en ytfisk kan jag starkt rekommendera denna fisk, speciellt om du har möjlighet att ha något skuggat parti i karet.
                        //Niklas

                        www.nofoto.se
                        Nofoto på Facebook
                        ____________________________________

                        Kommentar

                        • Pejan
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 204

                          #13
                          Har ju som varit inne och nästan bestämt mig för P. Nigripinnis, men har ändå börjat tveka då flera forumsanvändare hävdar att det ej är den "ytfisk" som jag tidigare trott. Lite synd då jag har fastnat för den. Men känner hur som att jag ej bör ha några fler fiskar i detta akvarium som konkurrerar om bottenutrymmet, så jag får nog börja tänka om. Med tanke på att akvariet är relativt nystartat är det inte aktuellt att sätta i några fler fiskar detta år (snart slut så det blir något att klura på under julhelgen..

                          Hälsar Peter

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pejan
                            Har ju som varit inne och nästan bestämt mig för P. Nigripinnis, men har ändå börjat tveka då flera forumsanvändare hävdar att det ej är den "ytfisk" som jag tidigare trott. Lite synd då jag har fastnat för den. Men känner hur som att jag ej bör ha några fler fiskar i detta akvarium som konkurrerar om bottenutrymmet, så jag får nog börja tänka om. Med tanke på att akvariet är relativt nystartat är det inte aktuellt att sätta i några fler fiskar detta år (snart slut så det blir något att klura på under julhelgen..

                            Hälsar Peter
                            Eftersom att de inte tar revir pa botten (hanen tar revir pa en lodrat yta vid lek) sa kommer de att halla sig ovanfor botten om andra fiskar har revir. De simmar inte ner och brakar med dem.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Pejan
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 204

                              #15
                              Ok, bra att veta. Fint med detta forum att man kan få lite mer kött på benen innan man springer iväg och gör sina inköp.

                              Tacksam Peter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...