Genomluftning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Genomluftning

    500 liter burk 2000 l/t pumpar

    Alla säger alltid att det ska va så hög siffra på liter per timme.Vad jag undrar är vart det kommer i från?efter lite tester så har jag kommit fram till att i min burk så mår fiskarna varken sämre eller bättre med 1000 L/T eller 2000 L/T i ett 480L akvarium med 28 Mbunas.

    Den största skillnaden skulle jag vilja säga är att med för mycket pumpar så blir det mindre kvar att simma på eftersom det bildas turbulenta virvalr som fiskarna inte alls trivs i så ca 15% av burken försvinner till osimmbart vatten medans syre mättnaden fortfarande verka ligga på topp.Inget flåsande eller så alls får den delen heller.
    Dom verkar föredra ett vatten som är svagt strömt men ej turbulent vilket det ofta blir med 2 pumpar på 1000 liter i timmen.

    Vet någon om man kan köpa nån form av syremätare till vatten ?

    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #2
    det finns att köpa vanliga dropptester för det , billigt och enkelt

    Kommentar

    • salar
      Användare
      • juni 2002
      • 227

      #3
      Många malawis trivs om vattnet är turbulent som vid strandzonerna där många mbunas lever i deras naturliga miljö.Har man ett bra ytterfilter så kan man komplettera med ett pumphuvud som blåser på med ca. 300/l/t. per hundra liter vatten.Det finns väl inga regler för hur mycket man ska ha. Det är bara erfarenhetsmässiga slutsatser.
      Man kan sätta en timer till pumphuvudet så får de en omväxlande ström vilket de nog gillar.Så kör jag och det funkar bra.


      SALAR
      SALAR

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Många malawis trivs om vattnet är turbulent ..

        __________________________________________________ _________________
        Som jag uppfattat det är det väll mest typ fullebornin som lever i yt skiktet av dom fiskarna som vanligast förekommer hemma hos folk dom flesta andra lever ju en bit ner?????

        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • salar
          Användare
          • juni 2002
          • 227

          #5
          Fuelleborni är en tuffing. Men okej jag vet inte.Jag har fuelleborni och de trivs med yngel osv. Men i alla fall så rör sig vattnet mer oregelbundet ofta i naturen än vad man möjligtvis kan åstadkomma i sitt akvarium.

          SALAR
          SALAR

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Det rör sig mer varierande om man tänker på en fast position,men eftersom en fisk inte är en fast position utan hela tiden rör sig så bli det hela tiden variation iaf för dom.Men vad jag menade va ju dom starka små virvlarna som bildas i akvariet som tar ganska mycket vatten utrymme och mina fiskar simmar väldigt fort bort från dom om dom hamnar i dom och ställer sig oftast där vattnet strömmar lite försiktigt.



            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Jag tror inte att man kan gå efter var fisk verkar föredra att stå. Jag tycker att det är ganska tydligt att en hel del fisk som man kan se i naturen hela tiden försöker komma undan strömmar för att ställa sig på stilla ställen. Detta trots att de är utvecklade under mycket lång tid för att leva under de förhållanden som råder just där.

              Jag tror även att djur som lever i extrem kyla gärna hade sökt sig till en varm plats om denm erbjudits där och då.

              Bara för att det eventuellt förhåller sig på det sätt som jag menar så innebär det ju inte att man måste utsätta sina fiskar för stark ström i fångenskap. Om inte andra förhållanden ändras genom minskad ström så ser jag inte någon anledning till att inte minska den. Ungefär som att det kan vara onödigt att utsätta isbjörnar i fångenskap för simulerade polarvintrar.

              Mät syrehalten och om den är den samma så är det bara att sänka trycket i maskineriet.

              mvh,

              Fredrik H.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Vad jag menade med mitt inlägg Fredrik va att dom sista 5 åren har det blivit en form av hysteri när det gäller pumpar i burkar.Jah har hållit på med malawi i ca 20år och under mina första år så va det normalt att man endast hadde en pump på ca 600 L/T till téx ett 375 liters i dag ska man ha upp mot det dubbla enligt dom flestas rekomendationer.Så det vore ju intressant att veta vad det kommer ifrån för jag menar fiskarna som man ser i burkarna i dag lite överallt ser ju inte direkt ut att vara i bättre kondition än för 15 år sedan utan skulle snarare vilja påstå att kvaliten har sjunkit överlag.Klart det finns fina exemplar lite här o där men inte som förr på tex Akvariexpo som fanns tex eller Akvariecentrum på medborgarplaten.Där fanns exemplar av tex OB zebra och RedTop afra som jag inte ens hittar något i närheten av idag när jag letar.Så därför undrar man ju bla vad all pumphysteri baseras på.

                Det va väll nått sånt jag hadde i baktanke.

                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                Arbetssätt...