aulonocara

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • unger
    Användare
    • februari 2005
    • 216

    aulonocara

    Har ett 370 liters hörnakvarium som jag tänkte ha till auloncara och eventuella andra gäster. Är inne på golden blaze....en grupp på 3+4 VF och vad går att köra ihop med den???
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Hmm, vilken är det?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • unger
      Användare
      • februari 2005
      • 216

      #3
      det är en auloncara maylandi med gul bläs som jag hade en gång i tiden för länge sedan. säkert 20 år sen när Stig Jansson i Syundbyberg fortfarande var i gång.....mycket fin fisk. kolsvart med gul bläs....

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Jag har inte haft den, men den fungerar väl med snällare mbunas och haplisar, exempelvis vissa mindre copadichromis eller så. Det är ju mycket olika hur dominant en aulonocara känner sig i ett kar har jag märkt. Man måste ju få den att känna sig dominant för att den skall bli riktigt snygg.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Zzzit
          Användare
          • januari 2006
          • 253

          #5
          Slåpper du i maylandin först så den får finna sig till rätta så kan du släppa i vad som helst sedan! Men det är ju som alltid olika för varje individ, det som funkar i ett kar behöver inte funka i ett annat!
          Jag har mina maylandi ihop med C. trewavasae, O. sp silver torpedo och T. nigriventer!
          Men jag skulle undvika mbuna!
          Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

          Kommentar

          • unger
            Användare
            • februari 2005
            • 216

            #6
            ok. går den att kombinera med ytterligare en auloncara sort. Jag vill inte ha korsningar. Och hur många är lämligt i gruppen 3+ 4 är min tanke.

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Det är inte speciellt lämpligt nej... Bättre att titta på andra släkten.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • diskus
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 276

                #8
                Varför inte kombinera med....

                ..lite andra "snälla" haplis alternativt Golden.

                Två sorters Aulonocara KAN gå men risken för korsningar finns alltid vilket inte är så kul.
                Det finns ju en en hel del Copadochromis som skulle kunna fungera, Ahli eller Prot. Taiwan Red.

                Lycka till

                Björn H
                Lite diskus, mal & malawi bilder
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  kör bara på den aulonocaran du vill ha. Sen kanske några protomelas taiwan red och några golden så har du ett kanonakvarium.
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av diskus
                    ..lite andra "snälla" haplis alternativt Golden.

                    Två sorters Aulonocara KAN gå men risken för korsningar finns alltid vilket inte är så kul.
                    Det finns ju en en hel del Copadochromis som skulle kunna fungera, Ahli eller Prot. Taiwan Red.

                    Lycka till

                    Björn H
                    börja du ligga av dig viktor.
                    jag tror faktiskt att du kan ha flera auloncarasorter, varför inte testa med en eureka, deras honor är ju långt från golden blaze, för golden blaze är ju mest silverfärgade medan eurekan är helt olika, så testa .det ena akvariet är inte det andra likt.mvh janne

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av unger
                      när Stig Jansson i Syundbyberg fortfarande var i gångbläs....
                      Måste ha varit innan han började jaga ut kunderna med kniv =)

                      Baenchi och maylandi funkar ganska bra att hålla tillsammans, vissa andra aulonocarer är alldeles för tuffa vilket resulterar i grådassiga maylandi vilken inte är skoj... men dom 2 tillsammans funkar kanon.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • unger
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 216

                        #12
                        Vad tror ni om en Jakob freibergi?? har även tänkt på en MLoto eller varför inte Fire Blue??

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Ursprungligen postat av unger
                          Vad tror ni om en Jakob freibergi?? har även tänkt på en MLoto eller varför inte Fire Blue??
                          Mloto isf om du nu menar C. trewavasae chisumulu(den med vit rygg), dom kallades väl för mloto förr men jag tror inte att det är dagens mloto du menar. Dom andra 2 tycker iaf jag är lite för tuffa, finns risk att maylandin inte färgar som den ska.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • unger
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 216

                            #14
                            har du haft maylandi?? Är den så känslig.....jag hde den med Mbunas en gång i tiden men den färgade ok.....jag skulle gärna vilja ha två sorters aulonocara!! Fire blue är kanske något för Mbunas akvariet?

                            Kommentar

                            • Jarnis
                              Användare
                              • november 2005
                              • 415

                              #15
                              Jag kör ett 450L Aulonocara kar med lite blandade varianter.
                              1+1 Jacobfreibergi
                              1+1 "Röd Rubin"
                              2+3 Maulana
                              3+7 Koningsi
                              Dessa går tillsammans med ett antal Synodontis Petricola malar. Det är en fantastisk syn att se Aulonocarorna spänna upp sig inför varandra och det hela funkar bra trots att det är vuxna individer. Om man tar redan utfärgade hanar och släpper ner dom samtidigt i karet så upplever jag att dom behåller färgerna bättre än om man drar upp ett gäng yngel tillsammans. Då brukar det bara vara en hane som är riktigt fin. Det är lite gambling att föra samman vuxna hanar och det är bäst att hålla ett öga på utvecklingen så att det inte går överstyr. Lite strider och trasiga fenor får man räkna med. Det hela brukar lugna ner sig när dom hittat hackordningen annars får man avbryta och omfördela...
                              Korsningsrisk, ja det är klart, men varken jag eller Petricolorna är intresserade av några lyckade lekar . Om något yngel skulle klara sig i klippskrevorna så må det vara hänt men puritanerna kan vara lugna, jag sprider dom inte... Om jag inte skulle lyckas para ihop en Aulonocara med en Röd Zebra förstås. Jordgubbar och Fire Red och allt vad dom kallas verkar det finnas pengar i!
                              Micke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...