sjuka pseudotropheus saulosi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #31
    Ursprungligen postat av Secret_Alicia
    Nån annan som har någon åsikt?? Medicinera hela akvariet och i så fall ta ur filtermaterial eller ej?
    ja gör mer förslag vi ger dig ju mer tveksam blir du.
    hade jag haft den baljan som du har med dom fiskarna som du har, och bara salusi hade dött.
    så hade jag tagit salusin till en annnan balja, och medicinerat i bara den utan filter, medicinen verkar bättre utan filter plus att jag hade syresatt den bättre.
    men om du vill medicinera i baljan som du har fiskarna så hade jag inte tagit ut filtermaterialet, men jag hade nog ökat dosen lite på medicinen, men då får man samtidigt kolla på om fiskarna börjar andas mer, för dom kan ju även bli förgiftade av medicinen.
    det att bakterierna dör i filtermaterialet det är nog lite överdrivet, bara man inte matar för mycket när man har slutat medicinera så brukar det gå bra mvh janne

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #32
      Ursprungligen postat av malawijanne
      men om du vill medicinera i baljan som du har fiskarna så hade jag inte tagit ut filtermaterialet
      Vissa filtermaterial ackumulerar medicinen vilket innbär att den blir mindre verksam i karet... med tanke på det så kan det vara bra att plocka bort det tycker iaf jag.

      Ursprungligen postat av malawijanne
      det att bakterierna dör i filtermaterialet det är nog lite överdrivet
      Att dom dör är nog inte så överdrivet för det gör dom, skulle som inte göra det så är medicinen dålig eller gammal, den är ju till för att just döda bakterier i i miljöer där det finns syre bla, (esha 2000) Men jag misstänker att du tänkte på effekten av att dom dör... det är ju som sagt bara köra i grejjerna igen och mata försiktigt dom 5första veckorna tills att kvävecykeln är igång igen.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #33
        Ursprungligen postat av deelay
        Vissa filtermaterial ackumulerar medicinen vilket innbär att den blir mindre verksam i karet... med tanke på det så kan det vara bra att plocka bort det tycker iaf jag.



        Att dom dör är nog inte så överdrivet för det gör dom, skulle som inte göra det så är medicinen dålig eller gammal, den är ju till för att just döda bakterier i i miljöer där det finns syre bla, (esha 2000) Men jag misstänker att du tänkte på effekten av att dom dör... det är ju som sagt bara köra i grejjerna igen och mata försiktigt dom 5första veckorna tills att kvävecykeln är igång igen.
        ja ja ja deelay, jag kanske är lite sämre att förklara med skrift, men jag tror att det var nog ungefär det jag skrev fast med ett annat ordval. mvh janne

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • december 2005
          • 658

          #34
          Hallå hemliga Alicia, vänta inte för länge, om fiskarna är sjuka så ökar risken för att fler dör. Medicinera allihopa.


          Ursprungligen postat av deelay
          jag skulle gjort som johan säger... kör en cleansweep och starta om burken, bort med allt filtermaterial och medicinera, det brukar vara det mest effektiva.
          Se till att ha full fart på ytvattnet, rikta dina tomma filter upp mot ytan.
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • Secret_Alicia
            Användare
            • oktober 2006
            • 58

            #35
            så... gjorde så här... plockade ut den aktiva kolen men lät makaronerna och filtermattorna vara kvar. Medicinerade hela karet då jag tyckte att min Aulonocara Eureka hane började bete sig liknande de sjuka saulosi. (åt inte vid matning.. drar sig lite undan)

            enligt bruksanvisningen kunde man låta filtermaterialet vara kvar (dock inte kolen), så nu kör vi på det.

            Tack för all hjälp och ursäkta om jag varit lite velig fram och till baka=)

            Hör av mig om resultatet!

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #36
              Ursprungligen postat av malawijanne
              ja ja ja deelay, jag kanske är lite sämre att förklara med skrift, men jag tror att det var nog ungefär det jag skrev fast med ett annat ordval. mvh janne
              Hehe jo jag börjar förstå hur du menar nu för tiden, tänkte bara göra en förenkling av det du skrev =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #37
                Ursprungligen postat av deelay
                Hehe jo jag börjar förstå hur du menar nu för tiden, tänkte bara göra en förenkling av det du skrev =)
                det är helt okey, jag har också börjat förstå hur du menar. mvh janne

                Kommentar

                Arbetssätt...