sjuka pseudotropheus saulosi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Secret_Alicia
    Användare
    • oktober 2006
    • 58

    sjuka pseudotropheus saulosi

    Nu har två till av mina saulosi blivit sjuka! Har dött 4st innan. Trodde då att det berodde på nitriter men tydligen inte. För nu har jag fått bort alla nitriter men för 2-3 dagar sedan insjuknade två till. Det börjar med att de drar sig undan, inte äter och blir magrare. Sedan igår har den ena (honan) i princip bara legat still på botten. Det ser ut som om hon "välter" åt sidan ibland. Hanen som är större (ca 8cm),( honan är bara ca 4cm), står bakom en sten.. jagar iofs bort de som kommer för nära men äter ingenting..

    De förra som dog visade liknande symtom och dog efter ca 4 dagar.

    Nån som vet vad det kan vara? Det är inga av de andra som är sjuka utan det är hur pigga som helst. (Labeotropheus fuelleborni, Labidochromis sp. hongi, Aulonocara eureka, och Aulonocara röd rubin.)
    Senast redigerad av Secret_Alicia; 11 december 2006, 12:01.
  • Lars-Peter
    Användare
    • oktober 2005
    • 199

    #2
    Ursprungligen postat av Secret_Alicia
    Nu har två till av mina saulosi blivit sjuka! Har dörr 4st innan. Trodde då att det berodde på nitriter men tydligen inte. För nu har jag fått bort alla nitriter men för 2-3 dagar sedan insjuknade två till. Det börjar med att de drar sig undan, inte äter och blir magrare. Sedan igår har den ena (honan) i princip bara legat still på botten. Det ser ut som om hon "välter" åt sidan ibland. Hanen som är större (ca 8cm),( honan är bara ca 4cm), står bakom en sten.. jagar iofs bort de som kommer för nära men äter ingenting..

    De förra som dog visade liknande symtom och dog efter ca 4 dagar.

    Nån som vet vad det kan vara? Det är inga av de andra som är sjuka utan det är hur pigga som helst. (Labeotropheus fuelleborni, Labidochromis sp. hongi, Aulonocara eureka, och Aulonocara röd rubin.)
    Hur länge har du haft dessa fiskar som nu dör för dig?
    Tropheus moorii longola sunspots
    Tropheus moorii kasanga red rainbow
    Tropheus sp. Black Kiriza
    Tropheus moorii murago tanzania
    Tropheus brichardi katonga

    Kommentar

    • Secret_Alicia
      Användare
      • oktober 2006
      • 58

      #3
      Ursprungligen postat av Lars-Peter
      Hur länge har du haft dessa fiskar som nu dör för dig?

      Har köpt de i två omgångar ...de första fyra som dog hade jag haft i ca 1½ månad. Av de som är sjuka nu har jag haft honan i två månader och hanen i ca 3 veckor. Har ytterligare 6 st som verkar friska... än så länge =).

      Kan tillägga att hanen som dog tidigare blev väldigt mörk i färgerna (jättefin). Lika med den här hanen som är sjuk nu...ser ut som den är fullt utfärgad.
      Senast redigerad av Secret_Alicia; 11 december 2006, 12:04.

      Kommentar

      • Lars-Peter
        Användare
        • oktober 2005
        • 199

        #4
        Ursprungligen postat av Secret_Alicia
        Har köpt de i två omgångar ...de första fyra som dog hade jag haft i ca 1½ månad. Av de som är sjuka nu har jag haft honan i två månader och hanen i ca 3 veckor. Har ytterligare 6 st som verkar friska... än så länge =).
        Ja då är det inte som jag trodde att det var någon sjuka som dom hade med sig för den bord ha brutit ut tidigare förhoppningsvis, vad har du för vattenvärden och temp. Är dessa fiskar dom sist inköpta som du har problem med?
        Tropheus moorii longola sunspots
        Tropheus moorii kasanga red rainbow
        Tropheus sp. Black Kiriza
        Tropheus moorii murago tanzania
        Tropheus brichardi katonga

        Kommentar

        • Secret_Alicia
          Användare
          • oktober 2006
          • 58

          #5
          Ursprungligen postat av Lars-Peter
          Ja då är det inte som jag trodde att det var någon sjuka som dom hade med sig för den bord ha brutit ut tidigare förhoppningsvis, vad har du för vattenvärden och temp. Är dessa fiskar dom sist inköpta som du har problem med?
          Det fyra som dött var de första jag köpte. av dem som nu är sjuka är honan från samma grupp som de första och hanen från den sist inköpta gruppen.

          Vattenvärdena är bra, ph 8,2, kh 8, nitrit 0mg/l, nitrat 20mg/l. Temp:26 grader
          Senast redigerad av Secret_Alicia; 11 december 2006, 12:34.

          Kommentar

          • Lars-Peter
            Användare
            • oktober 2005
            • 199

            #6
            Ja det är mycket svårt att säga vad det kan vara tänkte lite på bukvattensot men då borde du se på mer än dom! Ser du tomma avföringstrådar från dom som är sjuka? Har du köpt fiskarna på samma ställen alltså dom som nu är sjuka ? Har du haft karet igång en längre tid eller? Har du pratat med den (butik eller privat) som du har köpt fiskarna ifrån?
            Tropheus moorii longola sunspots
            Tropheus moorii kasanga red rainbow
            Tropheus sp. Black Kiriza
            Tropheus moorii murago tanzania
            Tropheus brichardi katonga

            Kommentar

            • Secret_Alicia
              Användare
              • oktober 2006
              • 58

              #7
              Ursprungligen postat av Lars-Peter
              Ja det är mycket svårt att säga vad det kan vara tänkte lite på bukvattensot men då borde du se på mer än dom! Ser du tomma avföringstrådar från dom som är sjuka? Har du köpt fiskarna på samma ställen alltså dom som nu är sjuka ? Har du haft karet igång en längre tid eller? Har du pratat med den (butik eller privat) som du har köpt fiskarna ifrån?
              Nej jag har inte sett tomma avföringstrådar. De är inköpta från två olika butiker... i olika städer. Har inte pratat med någon av butikerna. Men svullnar de inte upp vid bukvattenssot?

              Kommentar

              • Lars-Peter
                Användare
                • oktober 2005
                • 199

                #8
                Ursprungligen postat av Secret_Alicia
                Nej jag har inte sett tomma avföringstrådar. De är inköpta från två olika butiker... i olika städer. Har inte pratat med någon av butikerna. Men svullnar de inte upp vid bukvattenssot?
                Jo visst gör dom det, men det var bara en tanke! Nej jag kan nog inte hjälpa dig så vi får hoppas på någon experthjälp härifrån så du kan rädda dina fiskar! Hoppas att det ska fixa sig!
                Tropheus moorii longola sunspots
                Tropheus moorii kasanga red rainbow
                Tropheus sp. Black Kiriza
                Tropheus moorii murago tanzania
                Tropheus brichardi katonga

                Kommentar

                • Secret_Alicia
                  Användare
                  • oktober 2006
                  • 58

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lars-Peter
                  Jo visst gör dom det, men det var bara en tanke! Nej jag kan nog inte hjälpa dig så vi får hoppas på någon experthjälp härifrån så du kan rädda dina fiskar! Hoppas att det ska fixa sig!
                  Tack ändå för visat intresse=)

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Just det du beskriver har jag sett i flera olika kar sista veckorna... har en hemma hos mig som beteer sig på samma sätt, jag har ingen aning om vad det är tyvärr men december månad har ju en del presenter med sig... och tyvärr är dom mjuka.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av Secret_Alicia
                      Har köpt de i två omgångar ...de första fyra som dog hade jag haft i ca 1½ månad. Av de som är sjuka nu har jag haft honan i två månader och hanen i ca 3 veckor. Har ytterligare 6 st som verkar friska... än så länge =).

                      Kan tillägga att hanen som dog tidigare blev väldigt mörk i färgerna (jättefin). Lika med den här hanen som är sjuk nu...ser ut som den är fullt utfärgad.
                      är dom fenbitna eller jagade dom som dör, ett annat sätt att se om dom har någon sjukdom är om dom andas mycket häftigare än dom andra fiskarna.
                      dom kan också stanna upp i andningen och hosta till, fiskarna som får buken, det är inte alltid dom svullnar upp. mvh janne

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        fiskarna som får buken
                        Jag trodde alla fiskar föddes med buk? vart ska dom annars sammla ihop maten någonstans =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av deelay
                          Jag trodde alla fiskar föddes med buk? vart ska dom annars sammla ihop maten någonstans =)
                          ja ja ja väldigt roligt, det är bara lånat. mvh janne

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            #14
                            Ursprungligen postat av Secret_Alicia
                            Men svullnar de inte upp vid bukvattenssot?
                            Jo, i det sista stadiet så liknar fisken en taggig spärrballong, då är det tvärkört. Oftast avlivar man den innan det eller så dör den p.g.a att tarmarna mest liknar en klump lungmos.
                            Jag tror att det är dax att medicinera. En bredspektrumsmedicin typ Esha2000 eller AquaFuran kan nog funka. I ditt fall så skulle jag prova Esha2000.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av Perikles
                              Jo, i det sista stadiet så liknar fisken en taggig spärrballong, då är det tvärkört. Oftast avlivar man den innan det eller så dör den p.g.a att tarmarna mest liknar en klump lungmos.
                              Jag tror att det är dax att medicinera. En bredspektrumsmedicin typ Esha2000 eller AquaFuran kan nog funka. I ditt fall så skulle jag prova Esha2000.
                              ja det finns sjukdomar som malawisar har utan att dom svullnar upp, men att jag skrev buken det tycker jag spelar mindre roll, ofta skriver man att dom har buken, men det kan lika gärna vara någon annan sjukdom.
                              men det viktigaste här är faktiskt om fiskarna har blivit ihjälslagna eller fått någon sjukdom.
                              och har dom fått någon sjukdom skulle jag rekommendera aquamoor plus lite octocin tabletter,
                              det är nog det billigaste man kan medicinera i detta läget, och om det är någon sjukdom så brukar det hjälpa. mvh janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...