sjuka pseudotropheus saulosi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Secret_Alicia
    Användare
    • oktober 2006
    • 58

    #16
    Ursprungligen postat av malawijanne
    ja det finns sjukdomar som malawisar har utan att dom svullnar upp, men att jag skrev buken det tycker jag spelar mindre roll, ofta skriver man att dom har buken, men det kan lika gärna vara någon annan sjukdom.
    men det viktigaste här är faktiskt om fiskarna har blivit ihjälslagna eller fått någon sjukdom.
    och har dom fått någon sjukdom skulle jag rekommendera aquamoor plus lite octocin tabletter,
    det är nog det billigaste man kan medicinera i detta läget, och om det är någon sjukdom så brukar det hjälpa. mvh janne
    Nej de har inte blivit särskilt jagade...hanen som är sjuk nu är den dominanta. Honan har tyvärr dött nu under eftermiddagen .

    angående medicinering.... om jag meidcinerar med ovanstående mediciner och det inte är bukvattensot är det inte till mer skada än nytta då? För de tar väl bort alla "bra" bakterier oxå? Om jag inte medicinerar,,,hur stor är risken att fler insjuknar? Mycket smittsamt eller?

    Försökte "obducera" den döda fisken lite..tyvärr har jag varit borta under eftermiddagen så de andra fiskarna hade nästan ätit upp hela fisken, var typ tom inuti... det enda jag såg varatt den var lite rosa röd vid gälarna. Men så kanske de ser ut, vad vet jag

    Finns de medicinerna du nämner på en vanlig djuraffär?
    Senast redigerad av Secret_Alicia; 11 december 2006, 21:01.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #17
      Ursprungligen postat av Secret_Alicia
      Nej de har inte blivit särskilt jagade...hanen som är sjuk nu är den dominanta. Honan har tyvärr dött nu under eftermiddagen .

      angående medicinering.... om jag meidcinerar med ovanstående mediciner och det inte är bukvattensot är det inte till mer skada än nytta då? För de tar väl bort alla "bra" bakterier oxå? Om jag inte medicinerar,,,hur stor är risken att fler insjuknar? Mycket smittsamt eller?

      Försökte "obducera" den döda fisken lite..tyvärr har jag varit borta under eftermiddagen så de andra fiskarna hade nästan ätit upp hela fisken, var typ tom inuti... det enda jag såg varatt den var lite rosa röd vid gälarna. Men så kanske de ser ut, vad vet jag

      Finns de medicinerna du nämner på en vanlig djuraffär?
      ja jag har aldrig obucerat någon fisk, jag vet inte varför man skulle göra det som amatör.
      angående att det är en risk att dom goda bakterierna dör, jo det finns en risk att dom dör,men vad är viktigast just nu, jo det är att dina fiskar blir friska, sen angående att dom goda bakterie dör, visst gör dom, men sedan när dina fiskar har blivit friska så är det en baggis att få igång dom goda bakterierna igen.mvh janne

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #18
        Ursprungligen postat av malawijanne
        ja jag har aldrig obucerat någon fisk, jag vet inte varför man skulle göra det som amatör.
        angående att det är en risk att dom goda bakterierna dör, jo det finns en risk att dom dör,men vad är viktigast just nu, jo det är att dina fiskar blir friska, sen angående att dom goda bakterie dör, visst gör dom, men sedan när dina fiskar har blivit friska så är det en baggis att få igång dom goda bakterierna igen.mvh janne
        Håller bara med. Nu gäller det och försöka och få fiskarna friska och att få igång akvariet efter medicineringen brukar inte vara så svårt.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • Secret_Alicia
          Användare
          • oktober 2006
          • 58

          #19
          [QUOTE=malawijanne]ja jag har aldrig obucerat någon fisk, jag vet inte varför man skulle göra det som amatör.

          det var menat mest som ett skämt . menade att jag tittade på den när den var död

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #20
            [QUOTE=Secret_Alicia]
            Ursprungligen postat av malawijanne
            ja jag har aldrig obucerat någon fisk, jag vet inte varför man skulle göra det som amatör.

            det var menat mest som ett skämt . menade att jag tittade på den när den var död
            helt okey alicia mvh janne

            Kommentar

            • Secret_Alicia
              Användare
              • oktober 2006
              • 58

              #21
              ska åka och köpa mediciner nu. Läste nån stans att man kan "bada" de sjuka fiskarna i tex en hink och medicinera i hinken. Eller ska jag medicinera hela akvariet... hur påverkas de friska fiskarna av detta i såfall?

              Kommentar

              • Secret_Alicia
                Användare
                • oktober 2006
                • 58

                #22
                Nu har jag inhandlat eSHa 2000. Jag filtrerar genom aktivkt kol... bör jag ta bort det innan medicinering?

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #23
                  Ursprungligen postat av Secret_Alicia
                  Nu har jag inhandlat eSHa 2000. Jag filtrerar genom aktivkt kol... bör jag ta bort det innan medicinering?
                  ja ta bort det aktiva kolet annars så blir medicinen verkningslöst. mvh janne

                  Kommentar

                  • Perikles
                    Användare
                    • december 2005
                    • 658

                    #24
                    Ursprungligen postat av Secret_Alicia
                    ska åka och köpa mediciner nu. Läste nån stans att man kan "bada" de sjuka fiskarna i tex en hink och medicinera i hinken. Eller ska jag medicinera hela akvariet... hur påverkas de friska fiskarna av detta i såfall?
                    Medicinera hela burken, du har ju haft ett par dödsfall. De övriga, friska mår inte illa av det.
                    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                    Cicero (106-43 f.kr)

                    Kommentar

                    • Secret_Alicia
                      Användare
                      • oktober 2006
                      • 58

                      #25
                      Ursprungligen postat av Perikles
                      Medicinera hela burken, du har ju haft ett par dödsfall. De övriga, friska mår inte illa av det.

                      försent.... har redan flyttat över den sjuka till ett 100 liters... och medicinerat... vill se om det fungerar först. funkar det så kör jag dosen som var i "förebyggande" syfte i det stora akvariet. måste dessutom första ta ut den aktiva kolen och köpa annat filtermaterial.

                      så nu är det bara att hålla tummarna...

                      ska jag höja temperaturen förresten..ligger på 26 nu

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #26
                        Ursprungligen postat av Secret_Alicia
                        försent.... har redan flyttat över den sjuka till ett 100 liters... och medicinerat... vill se om det fungerar först. funkar det så kör jag dosen som var i "förebyggande" syfte i det stora akvariet. måste dessutom första ta ut den aktiva kolen och köpa annat filtermaterial.

                        så nu är det bara att hålla tummarna...

                        ska jag höja temperaturen förresten..ligger på 26 nu
                        Hur vet ni att ni inte har missat någon sjuk fisk, som det ännu inte har brutit ut på? Jag menar är det värt och vänta? Och det är ju inte säkert att medicinen hjälper de som är väldigt sjuka. Om det är "buken" så brukar det bara synas på ett fåtal individer, men att de andra bär på sjukdomen eller att bakterierna finns kvar i akvariumet.
                        Ni skall inte ha något filtermaterial under medicinkuren, utan se bara till att syresättningen är god.
                        26 grader har fungerat för mig och mata inte fisken på minst en vecka det gör det bara värre om det är någon slags tarmbakterie.
                        Senast redigerad av Johan F; 12 december 2006, 17:37.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • Secret_Alicia
                          Användare
                          • oktober 2006
                          • 58

                          #27
                          ska jag plocka ut allt filtermaterial i både ytter och inner filter alltså. ska jag låta de stå på tomma alltså?

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            #28
                            Ursprungligen postat av Secret_Alicia
                            ska jag plocka ut allt filtermaterial i både ytter och inner filter alltså. ska jag låta de stå på tomma alltså?
                            Ja, åtminstone har jag fått dessa rekommendationer när jag har medicinerat, men jag har bara erfarenhet av preparat Aquafuran och Octozin. Och dessutom så kommer alla onda och goda bakterier och dö, så filtren har ingen effekt mer än mekanisk rening och det klarar fiskarna sig utan. Jag har efter 4-5 dygn installerat filtermaterialet igen.

                            Kanske någon annan kan svara, om det även gäller eSHa 2000 ?
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • Secret_Alicia
                              Användare
                              • oktober 2006
                              • 58

                              #29
                              Nån annan som har någon åsikt?? Medicinera hela akvariet och i så fall ta ur filtermaterial eller ej?

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #30
                                Ursprungligen postat av Secret_Alicia
                                Nån annan som har någon åsikt?? Medicinera hela akvariet och i så fall ta ur filtermaterial eller ej?
                                jag skulle gjort som johan säger... kör en cleansweep och starta om burken, bort med allt filtermaterial och medicinera, det brukar vara det mest effektiva.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...