Äter P. nigripinnisar sina småsyskon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Äter P. nigripinnisar sina småsyskon?

    Skälet till att jag frågar är att jag har en P. nigripinnis-hona som kommer att spotta vilken dag som helst. Frågan är då om jag kan ha de nyspottade i en yngelburk tillsammans med storasyskonen. Storasyskonen är cirka 6 månader gamla och ungefär 4 cm långa. De går i dagsläget i en burk tillsammans med prinsessor, men börjar bli rätt jagade där.

    Kommer storasyskonen att se sina småsyskon som mat eller som just syskon? Jag antar att det kommer funka bra, men man vet ju aldrig. Better safe than sorry, liksom.
    Daniel Andréasson
  • Mikael_S
    Användare
    • maj 2006
    • 246

    #2
    Jag gjorde så fast med L.trewavasae, det e ju en malawiciklid men tanken var densamma.
    De äldre ynglerna var ca 3-4cm och de nyspottade ynglerna var bara nån vecka. Släppte i de små försiktigt men de äldre slukade dem , de hann knappt ner till botten innan de hade de äldre i hälarna och de slutade sedan som mat åt de äldre. Det är mina efarenheter med blandade storlekar fast hos malawi då.

    Men vet inte riktigt hur det är med tanganyika och absolut inte hos nigripinnisar =)
    Mvh Mikael Schöllin

    Kommentar

    • molehill
      Användare
      • september 2005
      • 56

      #3
      Jag brukar släppa i lite nya yngel bland de gamla när jag lyckas fånga dom i
      det kar föräldrarna går i och de har aldrig blivit uppätna. Då är de största ynglena
      i spottkaret 2,5-3cm och de jag släpper i bara några dagar gamla.
      Ska flytta en hona snart till det karet och se om det fungerar när det kommer lite fler
      småttingar på samma gång... Man vet ju aldrig!

      Kommentar

      • Vingåker
        Användare
        • november 2004
        • 73

        #4
        Varken vuxna eller större syskon äter dom små ynglen. Jag har olika storlekar i akvariet.
        Alltid vara en smula barn - det är att vara vuxen

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Haller med alla. P. n. ater inte sina smasyskon. Daremot sa kan t ex honan stressa ynglen genom att forsoka plocka upp dem vilket de inte vill. Lite flytvaxter, eller valisneria som gar upp i ytan ar bra tror jag.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • dinajel
            Användare
            • november 2004
            • 569

            #6
            Åh, men det låter ju strålande! Då låter jag honan spotta ut ynglen, flyttar sedan tillbaka honan till stora tanganyikaburken, och låter sen dom nyspottade ynglen äta upp sig några dagar. Sen får deras lite äldre syskon flytta från prinsesskaret till yngelburken.

            Tack för hjälpen!
            Daniel Andréasson

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Ingen egen erfarenhet av nigripinnis, men däremot med leptosoma. De äter inte sina syskon, om de inte är fullvuxna har de för små munnar för det. Fast inte ens de vuxna brukar ge sig på ynglen. I ett spottkar för leptosoma verkar det snarare vara en fördel att ha flera yngel, har för mig att honorna i naturen ofta spottar samtidigt och verkar känna en slags trygghet i om det finns andra yngel av samma sort när de spottar. Helt nyspottade yngel brukar heller inte vara på samma ställe som lite större yngel. Lodräta ytor med smala/djupa skrevor i gillar de skarpt, även Vallisneria och flytväxter är bra. Tror inte alls det är någon fara.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...