Knallröda Zebra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    #16
    Ursprungligen postat av Robin
    Såsom algskrapade rutor och sand på botten eller vad menar du? Även en affär vill att det ska se snyggt ut.
    nä det var inte så ja menade, jag menade bara att det kan vara försäljartrick om man har tex groluxrör hos exempelvis röd zebra...

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #17
      Ursprungligen postat av Lutt
      nä det var inte så ja menade, jag menade bara att det kan vara försäljartrick om man har tex groluxrör hos exempelvis röd zebra...
      Vatten i akvariet är ett annat trick =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Lutt
        Användare
        • oktober 2005
        • 1919

        #18
        Ursprungligen postat av deelay
        Vatten i akvariet är ett annat trick =)
        hehe är inte det straffbart

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • december 2005
          • 658

          #19
          Ursprungligen postat av Baracudor
          Honorna ser väldigt blekoranga och färglösa ut, vet ej vad det beror på, foder, inredning eller belysning?
          //Baracudor
          Just det, foder, inredning och belysning, du verkar ju ha full koll på detta. Jag har köpt ett T5-rör som charkdisken använder för att framhäva det röda hos köttfärsen å dylikt. Jag tyckte inte att det blev någon större skillnad emot ett vanligt Seraplant-rör, finns i T8-variant oxå. Men båda rören gör det röda rödare. Mitt förslag är att du matar med den röda räkmixen (innehåller astaxanthin) samt sätter i ett lysrör typ Seraplant.
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • engstedt
            Användare
            • juni 2002
            • 78

            #20
            Vad är ett T5-rör? Halogen? Ska ordna 2 lysrör till mitt nya kar snart, har fått tips om 1 aquarelle och 1 grolux.
            _______________________
            400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #21
              T5 är en annan typ av lysrör. Smalare, ljuseffektivare samt energisnålare. Tyvärr kan man inte utan en rejäl ombyggnad byta ut sina grövre T8 rör i armaturen.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • engstedt
                Användare
                • juni 2002
                • 78

                #22
                Ok tack för svar!
                _______________________
                400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #23
                  Ursprungligen postat av Perikles
                  Just det, foder, inredning och belysning, du verkar ju ha full koll på detta. Jag har köpt ett T5-rör som charkdisken använder för att framhäva det röda hos köttfärsen å dylikt. Jag tyckte inte att det blev någon större skillnad emot ett vanligt Seraplant-rör, finns i T8-variant oxå. Men båda rören gör det röda rödare. Mitt förslag är att du matar med den röda räkmixen (innehåller astaxanthin) samt sätter i ett lysrör typ Seraplant.
                  ja nu tror jag inte att baracudor har koll på dom sakerna som han nämner, foder inredning och belysning,
                  men om han gör en räkmix spetsad med astaxhantin, och låter sina röd zebra gärna gå mot en mörk inredning plus att han köper groluxrör.
                  och att han har en bra stam av röda rödzebror utan sot på pannan, så kan han säkert få väldigt röda rödzebror. mvh janne

                  Kommentar

                  • Baracudor

                    #24
                    Tackar så mkt för alla tips ska se till att göra ordning en ny laddning räkmix och spetsa med lite astaxin, hur mycket ska man blanda i för att inte överdosera?

                    Har kollat mitt lysrör, har bara ett, och det är ett Sylvania Aquastar F30W / 174 -TB 10000K. Detta säger mig ingenting nån som har koll och vad är skillnaden mot tex grolux som verkar populärt. Röret jag har blev jag rekommenderad på en zoo butik, dock innan jag skaffade Röd Zebrorna.

                    För övrigt så är ju inredningen ljus, blästersand och kalksten och det kanske är ett problem i sig just för rödfärgen, eller?

                    Tyckte att Saulosisarna som jag hade tidigare gjorde sig bättre i akvariet, kanske kan det ha med färgen på fiskarna att göra mot ljus bakgrund

                    Kanske får skaffa mörkare inredning eller byta fiskar.. fast blästesanden tycker jag är kanonläcker och kalkstenarna kostade ju en mindre förmögenhet. Har nu blivit riktigt sugen på ett större akvarium med nån typ "klippvägg" som bakgrund.

                    //Baracudor

                    Kommentar

                    • dinajel
                      Användare
                      • november 2004
                      • 569

                      #25
                      Ursprungligen postat av Baracudor
                      Har kollat mitt lysrör, har bara ett, och det är ett Sylvania Aquastar F30W / 174 -TB 10000K. Detta säger mig ingenting nån som har koll och vad är skillnaden mot tex grolux som verkar populärt.
                      Sylvania Aquastar är väldigt likt Philips Aquarelle (om det säger dej mer). Det ger ett hyfsat kallt blått sken, men som ändå framhäver även röda färger. Tror dom flesta håller med mig om att det är ett bra rör.

                      GroLux har lägre färgtemperatur och är mycket rödare än Aquastar. Ett GroLux och ett Aquastar är nog en bra kombination om man vill framhäva alla färger (blått, rött, gult). Det kommer jag troligen själv köra i mitt framtida malawikar.
                      Daniel Andréasson

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #26
                        Ursprungligen postat av Baracudor
                        Tackar så mkt för alla tips ska se till att göra ordning en ny laddning räkmix och spetsa med lite astaxin, hur mycket ska man blanda i för att inte överdosera?

                        Har kollat mitt lysrör, har bara ett, och det är ett Sylvania Aquastar F30W / 174 -TB 10000K. Detta säger mig ingenting nån som har koll och vad är skillnaden mot tex grolux som verkar populärt. Röret jag har blev jag rekommenderad på en zoo butik, dock innan jag skaffade Röd Zebrorna.

                        För övrigt så är ju inredningen ljus, blästersand och kalksten och det kanske är ett problem i sig just för rödfärgen, eller?

                        Tyckte att Saulosisarna som jag hade tidigare gjorde sig bättre i akvariet, kanske kan det ha med färgen på fiskarna att göra mot ljus bakgrund

                        Kanske får skaffa mörkare inredning eller byta fiskar.. fast blästesanden tycker jag är kanonläcker och kalkstenarna kostade ju en mindre förmögenhet. Har nu blivit riktigt sugen på ett större akvarium med nån typ "klippvägg" som bakgrund.

                        //Baracudor
                        helt rätt salusi blir mycket gulare mot en ljus inredning, och framförallt så blir det mindre svart på salusin. blästersanden är inte för ljus för rödzebra, kalkstenen kan vara ett problem, men och andra sidan är kalkstenen bra för vattnet, så jag hade behållt kalkstenen och testat hur det går, ang färgen på rödzebra mvh janne

                        Kommentar

                        Arbetssätt...