Knallröda Zebra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baracudor

    Knallröda Zebra!

    Vad är hemligheten? med färgen på Röd Zebra Har ett gäng Röd Zebra, just nu 3 hanar, två blå och en skär samt bara 3 honor pga av lite bortfall. Ska dock på fylla på med några nya fiskar till veckan men vet ej om jag vill ha fler Röd Zebra då jag inte tycker de kommer till sin rätt i akvariet.

    Honorna ser väldigt blekoranga och färglösa ut, vet ej vad det beror på, foder, inredning eller belysning? Har haft dem ca ett år, de första 6 månaderna fick de räkmix, de senaste halvåret har det blivit "Malawi pellets" ist. Inredningen är ljus, blästesand och kalksten.

    Hade nästan lust att göra mig av med Röd Zebran tills jag såg Malawijannes bilder och blev mäkta imponerad! Snacka om knallröda firrar! Man kan nästan tro att de är redigerade? Har även några Hongi och hanen tycker jag är riktigt snygg dock ej riktigt i stil med Malawijannes.

    Anledningen till att jag överhuvudtaget skaffade Röd Zebrorna var en tillfällighet, då jag egentligen åkt 45 mil för att skaffa nya Saulosi då mina gamla dött i samband med flytt. Men saulosin var slut, det var inte Röd Zebran.. Saulosin tycker jag var skitsnygg och trevlig, men nu när man står här med ett gäng Röd Zebror kanske det bästa är att behålla dem och få ordning på färgen, eller?

    Nån som har nått eller några bra tips på vad göra

    //Baracudor
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Vill du ha röda rödzebror så proppa dom med foder maxat med astaxanthin så blir dom röda, finns att köpa löst eller i färdigt foder. Alternativet är att försöka hitta hyfsat röda som klarar att hålla färgen dom har med tex TetraRubin eller liknande. Nästan alla foder innehåller astaxanthin eftersom det inte bara ger färg utan även är bra för fisken på många andra sätt.
    Sedan så blir dom bra mycket snyggare med groluxrör hängades över burken.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • oktober 2005
      • 1919

      #3
      astaxanthin är ett ypperligt bra att hälla i tex räkmixen men man ska inte överdosera den...
      och det där med groluxrör har jag svårt för tycker det är jobbigt att kolla in i ett akvarium en längre tid med grolux, det brukar ju också vara ett försäljar knep hos zoohandlare att sätta i sådana lysrör hos exempelvis röd zebra.

      sen så har du ju spirulina fast där är det extremt viktigt att inte överdosera för att de kan få så fula svarta fläckar av det att de nästan kan se ut som OB

      Kommentar

      • Baracudor

        #4
        Ok. tack för tipset Har just läst på burken; Sera granured för öst-afrikanska ciklider, men kan inte hitta något i innehållsförteckningen om astaxanthin, det borde väl framgå där om det finns med i innehållet?

        //Baracudor

        Kommentar

        • Lutt
          Användare
          • oktober 2005
          • 1919

          #5
          Ursprungligen postat av Baracudor
          Ok. tack för tipset Har just läst på burken; Sera granured för öst-afrikanska ciklider, men kan inte hitta något i innehållsförteckningen om astaxanthin, det borde väl framgå där om det finns med i innehållet?

          //Baracudor
          men det står inget om någon beta karoten då eller tex spirulina...vet ej själv vad sera innehåller utan brukar köra på hikari

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #6
            Har man en bra stam så är dom ganska röda utan färgfoder men ska dom lysa julrött så är det färgfoder som gäller

            Kommentar

            • Sullgucku
              Användare
              • september 2005
              • 89

              #7
              cyclopeeze verkar kunna bidra med lite färg.
              aquarelle rör tycker jag ger ett behagligt ljus

              Kommentar

              • sthlmmicke
                Användare
                • november 2006
                • 15

                #8
                Ursprungligen postat av deelay
                Vill du ha röda rödzebror så proppa dom med foder maxat med astaxanthin så blir dom röda, finns att köpa löst eller i färdigt foder?????.

                Var kan man köpa löst astaxanthin? Sthlm området..tetrarubin funkar inte hoss mig

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lutt
                  det brukar ju också vara ett försäljar knep hos zoohandlare att sätta i sådana lysrör hos exempelvis röd zebra.
                  Såsom algskrapade rutor och sand på botten eller vad menar du? Även en affär vill att det ska se snyggt ut.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Vill du ha röda rödzebror så proppa dom med foder maxat med astaxanthin så blir dom röda, finns att köpa löst eller i färdigt foder. Alternativet är att försöka hitta hyfsat röda som klarar att hålla färgen dom har med tex TetraRubin eller liknande. Nästan alla foder innehåller astaxanthin eftersom det inte bara ger färg utan även är bra för fisken på många andra sätt.
                    Sedan så blir dom bra mycket snyggare med groluxrör hängades över burken.
                    ja klockrent som vanligt deelay, men du kan ju tillägga att jag har plockat ut dom rödaste och sådana utan svart på pannan, ur varje kull dom senaste 15 åren.
                    som jag sen har odlat på, alltså ren inavel.
                    jag har även sett till att det bara blir rosa hannar på grund utav urvalsodlingen. mvh janne

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av Robin
                      Såsom algskrapade rutor och sand på botten eller vad menar du? Även en affär vill att det ska se snyggt ut.
                      kanonbra kommentar robin. mvh janne

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Janne; får du numer enbart rosa hanar? Hur många generationer cirka tog det att "bli av" med de blå?
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • wenger
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 233

                          #13
                          Ska du ha riktigt röda zebror ska du inte köpa yngel då hanen är blå. Då blir dom inte lika röda. Finns många dåligt odlade rödzebror på marknaden tyvärr.

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av ozric
                            Janne; får du numer enbart rosa hanar? Hur många generationer cirka tog det att "bli av" med de blå?
                            ja för mig tog det väl en 4 eller 5 generationer, men dom jag började var säkert också inavlade för att dom var väldigt röda i färgen från början.
                            jag gjorde faktiskt en test då akvarium malawi fick in röd zebra vildfångade igen, efter att rödzebra hade varit borta från affärerna i över 20 år.jag köpte vildfångade och blandade in i gruppen, jag tyckte att dom vilda hade ganska bra färg visst hade dom lite sot på pannan.
                            men det kommer jag aldrig mer göra om, för något blekare och sotigare som dom ynglen blev, det har jag inte sett någonstans.
                            nej det var inget för mig så jag sålde av mina vilda, och fortsatte att köra på mina inavlade knallröda rödzebra. nvh janne

                            Kommentar

                            • intercepter
                              Användare
                              • juli 2006
                              • 56

                              #15
                              astaxin

                              astaxin hittar du i hälsokostaffärer kostar ca 249 kr för 60 kapslar
                              SvedalaCiklid

                              www.svedalaciklid.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...