Lamprologus callipterus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • september 2006
    • 304

    Lamprologus callipterus

    Hej allihopa,
    Är det nån som har erfarenhet av denna art? Ni som har det, kan ni kanske ladda upp lite bilder på dem?
    MVH
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av denna spånnande ciklid än men här finns en artikel med bilder: http://www.flyvefisken.dk/L%20callipterus%20art.html
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • oktober 2005
      • 1919

      #3
      har hört att det finns nästan bara albinos här i sverige

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Ursprungligen postat av Lutt
        har hört att det finns nästan bara albinos här i sverige
        Det kanske varit så tidigare men det har kommit in en hel del vildfångade L. callipterus via Danmark de senaste åren.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • olaJ
          Användare
          • augusti 2003
          • 584

          #5
          Ursprungligen postat av Micke
          Det kanske varit så tidigare men det har kommit in en hel del vildfångade L. callipterus via Danmark de senaste åren.
          Jag var i Nol igår och det fanns callipterus där.
          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

          Kommentar

          • Rasmus Pedersen
            Användare
            • september 2006
            • 304

            #6
            Ursprungligen postat av olaJ
            Jag var i Nol igår och det fanns callipterus där.
            Jag har också sett callipterus där.




            Tror ni att den går i mitt 240 med 2 st A. compressiceps, 6 st C. leptosoma och 2 st L. brevis? Behöver den fin sand, eller duger min 3-5 mm?
            MVH

            Kommentar

            • Lutt
              Användare
              • oktober 2005
              • 1919

              #7
              ok kanske får ta en tripp såsmåningom fastnade för dom när bo landin hade ett avsnitt från tanganyikasjön och de visade den arten, det är som man säger kär vid första ögonkastet, det var verkligen underhållande att se när de snodde snäckor ur andras hannars kolonier

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Tror ni att den går i mitt 240 med 2 st A. compressiceps, 6 st C. leptosoma och 2 st L. brevis? Behöver den fin sand, eller duger min 3-5 mm?
                Har inte haft den själv, men tycker om firren helt klart. Om jag minns rätt av det jag läst så behöver de ett hyfsat stort kar om man ska se det fulla beteendet. Skulle tippa på att ett tvåmeters kar funkar med två hannar, men knappast mindre. Vet inte hur dina andra firrar funkar med dem i karet, men tippar på att brevisen kommer att få bra med däng. Hannarna blir stora, och har de bara lite av den kaxighet som många snäcklekare har så vinner de lätt över brevisen. Leptosomorna och compressicepsen fungerar troligen bättre.

                Om brevisarna kan gräva i gruset kommer callipterus att kunna gräva de också. Har brevisarna problem med grävningen bör du byta sand till finare.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Rasmus Pedersen
                  Användare
                  • september 2006
                  • 304

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Har inte haft den själv, men tycker om firren helt klart. Om jag minns rätt av det jag läst så behöver de ett hyfsat stort kar om man ska se det fulla beteendet. Skulle tippa på att ett tvåmeters kar funkar med två hannar, men knappast mindre. Vet inte hur dina andra firrar funkar med dem i karet, men tippar på att brevisen kommer att få bra med däng. Hannarna blir stora, och har de bara lite av den kaxighet som många snäcklekare har så vinner de lätt över brevisen. Leptosomorna och compressicepsen fungerar troligen bättre.

                  Om brevisarna kan gräva i gruset kommer callipterus att kunna gräva de också. Har brevisarna problem med grävningen bör du byta sand till finare.

                  Hilsen,

                  P

                  Brevisarna kanske jag har möjlighet att flytta till ett annat kar, som jag då kör med finare sand i.
                  Jag har ju bara ett 120 cm långt akvarie, så då kan jag nog bara hålla en hane och två-tre honor, eller?

                  Här är en artikel om callipterus http://cichlid-forum.com/articles/l_callipterus.php
                  MVH

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ratz
                    Brevisarna kanske jag har möjlighet att flytta till ett annat kar, som jag då kör med finare sand i.
                    Jag har ju bara ett 120 cm långt akvarie, så då kan jag nog bara hålla en hane och två-tre honor, eller?

                    Här är en artikel om callipterus http://cichlid-forum.com/articles/l_callipterus.php
                    Jag hade i vart fall inte kört mer än en hanne i ett 240. Har ingen pejl på hur aggro honorna är inbördes, kanske funkar det finfint i ett harem men kanske krävs det konkurrens av ett annat harem för att det ska funka verkligt bra. Testa och se, även om jag inte själv hade kört ner de firrarna i ett 240 - det är ju flera hannar som är skoj, när man får fram snäckrövarbeteendet.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Mr.Gerhard
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 65

                      #11
                      Jag hade 1+2 callipterus i ett 720 det är nog den roligaste ciklid jag haft. Multisarna i karet tyckte nog hanen var jobbig för han snodde deras snäckor hela tiden.
                      720

                      Kommentar

                      • Rasmus Pedersen
                        Användare
                        • september 2006
                        • 304

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mr.Gerhard
                        Jag hade 1+2 callipterus i ett 720 det är nog den roligaste ciklid jag haft. Multisarna i karet tyckte nog hanen var jobbig för han snodde deras snäckor hela tiden.
                        Hehe, det hade varit kul att se!
                        MVH

                        Kommentar

                        Arbetssätt...