tanganyika, galen idé?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    tanganyika, galen idé?

    hej! jag är ruskigt sugen på att skaffa tanganyika efter att ha haft malawi i 2-3 år. och jag är ju helt nu på detta med tanganyika (har dock haft multisar, men bara i nån månad ), så säg till om min artblandning är helt åt skogen!

    har tänkt att i mitt 222 liters har:
    *ca 10st leptosoma
    *1x1 brevis
    *1x1 ocellatus
    *1x1 stappersi
    snäcklekare funkar väll bra om det är en hona och en hane av varje art? har jag bara många snäckor så borde det väll funka. tänkte att det ska vara lite fart i akvariumet så därför kanske snäcklekare skulle göra susen. med tanke på att akvariumet inte är så stort så tänkte jag att snäcklekare trivs ju i minikar....
    men vad tror ni om denna idé? är det fullkomligt galet eller vore det värt att prova? är det nån art ni tycker borde passa in också, nån art som inte passar ihop med nån...? funera på nån mer art som håller sig ute på öppet vatten mer, men vet inte vilken isf...

    om det skulle vara lite riskabelt, skulle man då inte kunna mublera på nåt specielt sätt för att underlätta!?
    help me

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm
  • Pejan
    Användare
    • maj 2005
    • 204

    #2
    Tänkte flika in en erfarenhet angående ocellatus. Visst kan det funka om du lyckas hitta en hona och hane. Dock är det ju för det första väldigt svårt att avgöra det innan det blivit fullvuxna (men du kanske kan köpa så du vet?) för det andra är min erfarenhet den att även om man lyckas få en av varje kön, så kan det vara problematiskt att få dem att funka ihop. Ibland går det, ibland inte. Enligt mitt tycke en väldigt svår fisk och ibland funderar jag tom om den kanske inte är så lyckad som akvariefisk. Enligt mitt tycke en vacker och intressant fisk, men SVÅR att få att funka med sin egen art.

    Hälsar Peter

    Kommentar

    • Redbullen
      Användare
      • februari 2005
      • 734

      #3
      Tanganyika is the shit Choffe

      //Peter
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Jag är ledsen choffe men jag tror att du kommer att få ett väldigt tråkigt akvarium med 3 individer olika snäcklekare och 10 leptosomer. Jag tycker du borde hitta mer variation. Vad sägs om en art jullar, en art snäcklekare och leptosomerna? Du behöver mer som rör sig som inte ser likadant ut. De stackars 3 snäcklekarna kommer antingen ta död på varandra eller sitta och trycka. Det är vad jag tror.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • chriber
          Användare
          • oktober 2005
          • 84

          #5
          Hej,

          Ville bara inflika att ocellatus och stappersi är nära släkt vilket KAN innebära risk för hybridisering. Dessutom är min erfarenhet att L. stappersi är väldigt hårda mot varandra och med en snarlik art som ocellatus däri kan detta innebära problem dem emellan.

          mvh,

          Christer

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            Jag skulle skippa ocellatus/stappersii helt. Agressivare fisk får man leta efter.

            I ditt 222 skulle jag haft:
            10 leptosoma (inte jumbo)
            ett litet gäng l.multifascaitus/similis 5-6st
            ett par hästnosar (s.erythrodo, E.cyanostictus, T.irsacae)
            ett par J.transcriptus/ornatus

            Mycket sten, en del i akvariet med sandbotten som du täcker med snäckskal, men i övrigt skall det vara en labyrint av sten i hela akvariet för hästnosarna. Det blir lite svårt att rengöra så ett rejält filter är att föredra. Jag vet inte vad du har nu men tänk dig en filterhörna med en 1000l/h pump eller motsvarande så kommer allt att funka fint.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Pejan
              Användare
              • maj 2005
              • 204

              #7
              Appropå Ocellatus. Har startat upp ett Rio 400, där jag har en multiskoloni på cirkus 40 individer i olika storlekar. I karet går för tillfället också en ensam Ocellatus hanne. Multisarna har sina snäckor i cirka en tredjedel av karet och i andra ändan finns också ett antal snäckor (Typ en dryg meter bort) Trodde i min enfald att ocellatusen skulle välja de snäckor där inte multisarna var, men tji fick jag. Han har bestämt sig för att ta en snäcka mitt i kolonin med multisar och lekar rövare med multisarna med jämna mellanrum. Blir inte klok på denna fisk, kanske det som är charmen

              Hälsar Peter

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Skall du byta ut dina Malawiciklider? Ojoj, det är ett lurigt steg. Risken är att du ångrar dig. Skaffa ett kar till istället så får du the best of both worlds. Malawi blir ju lätt lite som ett gift och om man en gång börjat så MÅSTE man ha det hemma annars känner man sig ju helt tom
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Niklas Olsson
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 1156

                  #9
                  Nääädå, tänk inte att du kommer sakna dina Malawi, du kommer bli så fascinerad av Tanganyika att du kommer stanna där ett bra tag så efter en vecka har du helt glömt dina Malawi... :-)
                  //Niklas

                  www.nofoto.se
                  Nofoto på Facebook
                  ____________________________________

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    Skall du byta ut dina Malawiciklider? Ojoj, det är ett lurigt steg. Risken är att du ångrar dig. Skaffa ett kar till istället så får du the best of both worlds. Malawi blir ju lätt lite som ett gift och om man en gång börjat så MÅSTE man ha det hemma annars känner man sig ju helt tom
                    Nu känner jag mig skyldig till Christoffers eventuella byte till Tanganjykaciklider.
                    Även jag har föreslagit ett akvarium till. Bygg en ställning för två akvarier. Tar ju inte mer plats.
                    Så Christoffer, spara dina veckopengar tills du har till ett nytt eller beg. akvarium.
                    Det är roligare att ha två akvarier med firrar från 2 fina sjöar än ett.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Det är roligare att ha två akvarier med firrar från 2 fina sjöar än ett.
                      Håller med här! Dessutom har du då fördelen att ha två akvarier till västafrikanska ciklider när du kommit ur den akvaristiska puberteten och tröttnat på tanganyika- och malawisillar .
                      Nej, det finns allt för mycket intressanta ciklider för att begränsa sig till en speciell grupp. Har man plats och möjlighet tycker jag man ska försöka ha lite av varje.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • choffe
                        Användare
                        • november 2005
                        • 841

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jonas E
                        Jag skulle skippa ocellatus/stappersii helt. Agressivare fisk får man leta efter.

                        I ditt 222 skulle jag haft:
                        10 leptosoma (inte jumbo)
                        ett litet gäng l.multifascaitus/similis 5-6st
                        ett par hästnosar (s.erythrodo, E.cyanostictus, T.irsacae)
                        ett par J.transcriptus/ornatus

                        Mycket sten, en del i akvariet med sandbotten som du täcker med snäckskal, men i övrigt skall det vara en labyrint av sten i hela akvariet för hästnosarna. Det blir lite svårt att rengöra så ett rejält filter är att föredra. Jag vet inte vad du har nu men tänk dig en filterhörna med en 1000l/h pump eller motsvarande så kommer allt att funka fint.
                        tack för dom råden! jag kollade lite på vilka de var, och multis har jag en gång haft, så skulle hellre ha brevis om det nu funkar.
                        transcriptusen har jag faktiskt kollat på medans jag la in mitt första inlägg, men visste inte om den funkar i en 222 burk, men den är isf intressant
                        hästnosar vet jag inte rikigt än, dom känns inte så roliga på nåt sett (har iof bara sett dom på bild ).....

                        men alltså, kan denna blandning isf vara något som skulle funka bättre?
                        *10 leptosoma
                        *brevis (hur många)
                        *transcriptus
                        annars, skulle Altolamprologus compressiceps, "Sumbu" funka? tycker den är så grymt läcker! ser så skräckinjagande ut trots sin storlek....
                        om inte den, nån leleupi då? den ser ju spännande ut

                        mvh christoffer
                        Senast redigerad av choffe; 07 december 2006, 17:48.
                        Christoffer Lundholm

                        Kommentar

                        • choffe
                          Användare
                          • november 2005
                          • 841

                          #13
                          Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Nu känner jag mig skyldig till Christoffers eventuella byte till Tanganjykaciklider.
                          du kan vara lugn! jag har funderat på att byta till tanga innan vi sågs sist! jag lovar

                          mvh christoffer
                          Senast redigerad av choffe; 07 december 2006, 20:40.
                          Christoffer Lundholm

                          Kommentar

                          • choffe
                            Användare
                            • november 2005
                            • 841

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke
                            Håller med här! Dessutom har du då fördelen att ha två akvarier till västafrikanska ciklider när du kommit ur den akvaristiska puberteten och tröttnat på tanganyika- och malawisillar .
                            Nej, det finns allt för mycket intressanta ciklider för att begränsa sig till en speciell grupp. Har man plats och möjlighet tycker jag man ska försöka ha lite av varje.
                            hehe....men jag har ju inte så värst mycket plats, så det skulle bli knepigt med ett kar till, även om det skulle vara på ställning. (det står ju på övervåningen så skulle nåt pajja så är det nära till trappan/nedervåningen....

                            tack för alla råd! dom behövs för att en nybörjare som jag ska lyckas!

                            mvh christoffer
                            Christoffer Lundholm

                            Kommentar

                            • Perikles
                              Användare
                              • december 2005
                              • 658

                              #15
                              Ursprungligen postat av Zaphi
                              Malawi blir ju lätt lite som ett gift och om man en gång börjat så MÅSTE man ha det hemma annars känner man sig ju helt tom
                              ?????
                              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                              Cicero (106-43 f.kr)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...