tuggande hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Secret_Alicia
    Användare
    • oktober 2006
    • 58

    tuggande hona

    Hej

    Igår köpte jag ett par Aulonocara "röd rubin". Honan tuggade och hade gjort det sedan i fredags. Eftersom jag är nybörjare på malawi har jag aldrig sett en tuggande hona. Så nu till min fråga..hur kan jag se om hon fortfarande tuggar. Hon äter inte ochhåller sig borta i en grotta. Såg ej att hon hade spottat i påsen jag fraktade henne i.

    Och om det nu är så att hon fortfarande tuggar...finns det någon chans att få ynglen att överleva utan yngelkar... har dock två tomma burkar (70 och 100 l). Vad behöver jag förutom pump i ett yngelkar?

    Tacksam för hjälp...
    Senast redigerad av Secret_Alicia; 06 december 2006, 20:45.
  • tomas123
    Användare
    • oktober 2003
    • 67

    #2
    Hej, jag vet ju inget om ditt akvarium som dina fiskar nu går i typ strl. ?? andra fiskar??men har du nåt litet tomt akv. så är det ju bra. Med pump menar du då filterpump så är väl det som behövs o kanske doppv. kan ju ta vatten från ditt stora akv. o flytta honan elr om du kan tömma henne själv o bara släppa i ynglen sen. det tar ju ca 3v innan ynglen mogna att komma ut.hoppas du lyckas...mvh Tomas

    Kommentar

    • Secret_Alicia
      Användare
      • oktober 2006
      • 58

      #3
      Ursprungligen postat av tomas123
      Hej, jag vet ju inget om ditt akvarium som dina fiskar nu går i typ strl. ?? andra fiskar??men har du nåt litet tomt akv. så är det ju bra. Med pump menar du då filterpump så är väl det som behövs o kanske doppv. kan ju ta vatten från ditt stora akv. o flytta honan elr om du kan tömma henne själv o bara släppa i ynglen sen. det tar ju ca 3v innan ynglen mogna att komma ut.hoppas du lyckas...mvh Tomas
      Jag har ett 420 l. med mest mbunas i, ca 25 st. (hongi, fuelleborni, saulosi)

      Ja jag menar filterpump... har två st innerfilter fluval 3+ och fluval 4+. Doppvärmare går att fixa....

      Vad matar man yngel med? och hur många ungefär får en röd rubin? Detä r ganska mycket jobba va?
      Senast redigerad av Secret_Alicia; 06 december 2006, 20:23.

      Kommentar

      • mange_016

        #4
        Ursprungligen postat av Secret_Alicia
        Jag har ett 420 l. med mest mbunas i, ca 25 st. (hongi, fuelleborni, saulosi)

        Ja jag menar filterpump... har två st innerfilter fluval 3+ och fluval 4+. Doppvärmare går att fixa....

        Vad matar man yngel med? och hur många ungefär får en röd rubin? Detä r ganska mycket jobba va?

        Jag har sj yngel från Aul - Walteri och hur många yngel det blir är väl olika skulle gissa mellan 10-20 .. Min hona spottade 15 st har jag lyckats räkna till iallafall o jag matar med räkmix , funkar klockrent .. Nackdelen med Aul är att dom växer ganska sakta så lite jobb har du nog att pyssla med om det nu lyckas *hoppas* ..

        Kommentar

        • Mikael_S
          Användare
          • maj 2006
          • 246

          #5
          Till en början matar jag malawiynglerna med cyclops som också är ett frysfoder som funkar bra för mig. Räkmixen tycker jag är lite för stor för nyspottade yngel. Men övergår till räkmixen efter nån månad.

          Det är inte så mkt jobb med yngel som många tror. Det är bara att göra vattenbyten nån ggn mer än med ditt 420L. Sen lite mer mat till dem, ca 2-3 ggr per dag. Så kommer det nog gå jättebra
          Senast redigerad av Mikael_S; 06 december 2006, 23:21.
          Mvh Mikael Schöllin

          Kommentar

          • Secret_Alicia
            Användare
            • oktober 2006
            • 58

            #6
            Ursprungligen postat av Mikael_S
            Till en början matar jag malawiynglerna med cyclops som också är ett frysfoder som funkar bra för mig. Räkmixen tycker jag är lite för stor för nyspottade yngel. Men övergår till räkmixen efter nån månad.

            Det är inte så mkt jobb med yngel som många tror. Det är bara att göra vattenbyten nån ggn mer än med ditt 420L. Sen lite mer mat till dem, ca 2-3 ggr per dag. Så kommer det nog gå jättebra
            Ja cyclops har jag hemma. problemet är att jag åker bort 2 dagar över jul. Enligt mina beräkningar borde hon spotta runt den 20:e sådå r ju ynglen bara några dagar gamla när jag åker... då måste jag ha nån som är här 2-3 ggr om dagen och matar eller?

            Kommentar

            • Kristian Hennig
              Användare
              • augusti 2006
              • 76

              #7
              har akkurat samme problem, bare at jeg har det med 4 tyggende tropheus real ilangi
              tror jeg må ringe hjem til mor og far og si at det ikke blir noe jul i år.,. noen som har erfaring med sultende yngel - hvor lenge klarer de seg uten mat?
              tropheus.org

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Om din hona tuggar borde hon se ut såhär ungefär...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • september 2005
                  • 1250

                  #9
                  Usch, det var en ful och grå sill Viktor, det måste vara en Malawi?
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • Secret_Alicia
                    Användare
                    • oktober 2006
                    • 58

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    Om din hona tuggar borde hon se ut såhär ungefär...

                    Ja hon ser ut ungefär så där...fast jag tycker inte att "knölen" under munnen är lika tydlig på min.... hon gör små tuggande rörelser med munnen oxå.

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Ursprungligen postat av Per Bjellert
                      Usch, det var en ful och grå sill Viktor, det måste vara en Malawi?
                      Du skulle ramla av din stol om du såg hannen...
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Secret_Alicia
                        Användare
                        • oktober 2006
                        • 58

                        #12
                        Ursprungligen postat av Zaphi
                        Du skulle ramla av din stol om du såg hannen...

                        skicka en bild då

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Har ingen, men den ser la ut såhär ungefär:

                          Tropical Fish Hobbyist Magazine Online Forum-TFH Magazine-Proper Introductions-Comments, Suggestions and Article Discussion-TFH Q & A Column-Freshwater Fishkeeping
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • nusse
                            Användare
                            • april 2006
                            • 69

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kristian Hennig
                            har akkurat samme problem, bare at jeg har det med 4 tyggende tropheus real ilangi
                            tror jeg må ringe hjem til mor og far og si at det ikke blir noe jul i år.,. noen som har erfaring med sultende yngel - hvor lenge klarer de seg uten mat?
                            Jag har krossat pellets till ett fint mjöl och fyllt i en Eheim foderautomat. Just den här automaten kan mata upp till 4 ggr om dygnet. Har funkat klockrent i ett halvår. Jag har fött upp både golden- och c. moori-yngel på enbart krossade pellets och det har funkat bra.

                            Mvh Magnus.
                            Zoon

                            Kommentar

                            • Secret_Alicia
                              Användare
                              • oktober 2006
                              • 58

                              #15
                              Ursprungligen postat av nusse
                              Jag har krossat pellets till ett fint mjöl och fyllt i en Eheim foderautomat. Just den här automaten kan mata upp till 4 ggr om dygnet. Har funkat klockrent i ett halvår. Jag har fött upp både golden- och c. moori-yngel på enbart krossade pellets och det har funkat bra.

                              Mvh Magnus.
                              Ahh ok...lät ju bra! vad kostar en sån?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...