Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • april 2002
    • 953

    Tropheus

    Hej har köpt ett gäng superfina Kiriza dom är i storlek ca 10 cm och har 22st.Hade sen innan ett pare av Tropheus Luputa, även dom ca 10cm.Mitt problem nu är att paret luputa har blivet mycke agresiva mot dom nya fiskarna. Mina frågor är: kan man ha dom tillsammans?, kommer dom att lungna ner sig?, kommer kirizana att tuffa till sig?
    När jag tillsatte kirizorna så ändrade jag om helt o hållet i karet, jag tog även upp luputeparet o satte in kirizorna först.Jag vänta 2 dagar innan luputorna sattes tillbaka, men direkt dom kom i så tog hanen ett stort revir som ingen annan vågar sig in på.Han simmar även obehindrat in på andras revir o ger även dom rejält på käften
    mvh Stefan

    mvh Stefan
  • KimEkdahl
    Användare
    • april 2002
    • 14

    #2
    ta väck Luputa paret
    sätt dom i en annan burk i en vecka
    och lått Kirizarna vänja sej ordentligt
    det är mitt råd
    !

    Tropheus är det ända som gäller hos mig
    Tropheus vad mer behöver tilllägas?

    Kommentar

    • kilova
      Användare
      • april 2002
      • 327

      #3
      Tropheus Luputa har jag aldrig hört talas om men om kiriza får stryk tycker jag inte du ska ha dem ihop,kirizan får lätt bukvattensot om dem får stryk ofta + stessen som uppstår.tror inte det går bättre om du sätter i dem om en vecka eller så luputa är väl fullvuxen mendan kirizan är halvvuxen ,hadde kanske gått bättre om alla hadde varit fullvuxna.



      mvh kim

      kilova
      Tropheus moori golden kazumba F1
      Tropheus dubosi F1
      Tropheus Chaitica F1
      Tropheus red chimba F1
      Tropheus black pemba F1
      Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
      Tropheus moori bärnsten F1
      Tropheus moori kejsare
      Mvh Kim

      Kommentar

      • stiffe
        Användare
        • april 2002
        • 953

        #4
        Tack för era svar.Mitt luputa par är inte fullvuxna, tror jag, dom har ju samma storlek som kirizana ca 10cm, det är tom så att dom största kiriza hanarna är lite större än luputa hanen. Luputa honan är ca 8cm.Dom tuffaste kirizorna ger tillbaks på henne,men jag har ännu inte sett att någon ger tillbaks på luputa hanen.Sen undrar jag över påståendet om att kirizorna skulle ha lättare att drabbas av buken än andra tropheusar. Stämmer det verkligen?


        mvh Stefan
        mvh Stefan

        Kommentar

        • kilova
          Användare
          • april 2002
          • 327

          #5
          jag menade inte att dom har lättare att få soten bara att troffar lätt får soten om dom blir stressade (angripna hela tiden).
          mvh kim

          kilova
          Tropheus moori golden kazumba F1
          Tropheus dubosi F1
          Tropheus Chaitica F1
          Tropheus red chimba F1
          Tropheus black pemba F1
          Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
          Tropheus moori bärnsten F1
          Tropheus moori kejsare
          Mvh Kim

          Kommentar

          Arbetssätt...