Lejonhuvud och paletter...funkar det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Lejonhuvud och paletter...funkar det?

    Hej igen! Jag ska tjata lite till om Lejonhuvudciklider (S. casuarius) och deras förhållande till Palettciklider... Nu har jag haft Lejonhuvudena i en vecka (jag tror det är ett par - även om de inte direkt vänslas!) men problemet är att Palettparet, särskilt hanen, inte på något vis accepterar de nya innevånarna. Han är på lejonen så fort han får en chans - öppet vatten etc. Paletterna markerar mot andra fiskar också, men inte alls lika "vasst" eller ofta...
    Egentligen borde det väl vara lejonen som är kungarna i karet eller??

    Min fråga är om detta kommer att lägga sig -eller är det lika bra att ge upp och flytta lejonen?

    Karet är 180 liter - tätt planterat - flera olika grottor och bebott av paletterna (med ca. 20 halvstora yngel, vilket inte lindra aggressiviteten ju), 6-7 nicholsis, 3 ancistrus och 6 Kongotetror. Jag tycker ju att de borde gå att samsas och att det inte är alltför tätt, men..

    Många frågor - litet rörigt - men kanske någon ändå kan säga något?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    Jag hade paletter och Lejonciklider ihop. Visserligen hade jag lejonhuvudena först, det funkade fint. 125*55*50 är måtten på det karet.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Borde funka fint, även om jag inte testat. Den enda firren jag är (lite) tveksam till i sammanhanget är egentligen nicholsin, de kan bli rackarns aggro med åldern. Men nu var det ju inte den som var problemet.

      Jag tror det löser sig om du ger firrarna lite tid. Kom Lejonen i karet efter paletterna? Kan vara så att de inte hunnit etablera sig. Verkar inte heller som om de har kommit igång med revir/yngel, då kanske det vänder. Ett problem kan också vara att paletterna (liksom många ciklider) har flera "olika" revir. Lekreviret är en femma och brukar inte vara något problem, men yngelreviret är en annan femma. Det är odefinierat - det är helt enkelt där ynglen är. När ynglen då flyttar sig i sina födosök så får helt enkelt allt annat i närheten däng. Karet låter annars perfekt för firrarna - kanske kan kolla över revirgränser och möblera om lite?

      Jag hade inte flyttat på Lejonen, däremot på paletterna samt ffa deras yngel. Dra upp ynglen i ett annat kar, och låt föräldrarna gå någon månad i samma kar så att Lejonen hinner etablera något. Prova sedan att ha i paletterna igen. Kanske blir problemet det omvända då...

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • matereo
        Användare
        • januari 2006
        • 169

        #4
        Troligtvis kommer det lägga sig, men fiskar är individer och jag har en gång haft riktigt aggro paletter som råsopade mot alla fiskar som dom hamnade i samma kar som oavsett. Så man kan aldrig veta... Pröva att ta bort palett ynglen kanske kan vara en id'e.

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #5
          Tack för svar. Jag ska försöka flytta palettynglen inom kort - har ett kar som ska tömmas först på nicholsi och palett ungdomar (säljer dom imorgon) och då kan paletterna få gå över tillsammans med ett nytt gäng nicholsiyngel (från ett alldeles för litet kar.)

          Vad gäller omöblering så gjorde jag en liten sådan - placerade ut ytterligare "grottor" när lejonen kom i karet. Jag kan tyvärr inte flytta ur de vuxna paletterna då jag inte har något ledigt kar - har inte så många från början - men ska göra som ovan och avvakta. Ger dem lite mer tid och så får vi se - men om det inte funkar så "ryker" lejonen, för paletterna har varit med för länge för att jag ska kunna avyttra dem...känslostyrt javisst, men det är ju egentligen grunden för hela hobbyn.

          Tack igen - jag ska dona lite och se vad som händer. Återkommer med rapporter.

          P.S Patrik, du är inte den förste som talar om nicholsins hetsiga humör, men av detta har jag ännu inte sett nästan något - förutom en och annan uppgörelse dessa hanar emellan. D.S
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Jepp, favvo-firrarna gör man sig inte av med hur som helst. Rätt tänkt! Annars säger jag som jag brukar - det är många firrar som inte läst böckerna, och det upphör jag aldrig att glädjas över... tänker då främst på nicholsin, för det är ena rackarns granna firrar!

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #7
              Återkommer här med en liten glädjande rapport - nu är palettynglen flyttade från stora karet...och det verkar som om det gjorde susen. Paletthanen är inte så aggro längre, även om han och Lejonhonan kaftas lite ibland. Dessutom verkar paletterna ha bestämt sig för en av de nya grottorna som hem - det ska nog ordna sig! Nicholsin får ett och annat t´juvnyp av Lejonen, men verkar ta det med ro också...

              Dessutom verkar Lejonhanen ha fått anställning som grävmasikn i anslutning till en av de nyställda "grottkrukorna" - gruset sprutar och han har snart kommit ner till botten. Är de så ivriga grävare egentligen? Och sedan verkar dessa två, som förhoppningsvis var ett par vi inköpstillfället, inte ha hittat varandra än - hur lång tid tar det? Hur mycket tålamod?

              Orkar du/ni mer Lejonsvar Patric och/eller Paryerman??
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Se där, det gjorde susen med flyttning av yngel och lite tålamod!!

                Lejonen kan gräva rätt friskt om jag inte missminner mig. Är ju i naturen en strömlevande firre i grunden, och i stark ström får man säkerligen bättra på grottorna. Har hannen börjat gräva så trivs han nog, låter som ett revir är på gång (tjuvnypen på nicholsin talar också för det). Ge dem lite mer tid, byt vatten och mata. När hannen grävt klart och honan är redo så borde det hända grejer. Ska inte vara särdeles kinkiga med parbildning, tror jag. Du kan ju även ha fått en liten hanne istf en hona, så ger det sig inte får du kanske byta ut den mindre.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                Arbetssätt...