"Sjuka Lab. Trewavasae"??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KarpAnders
    Användare
    • november 2006
    • 18

    "Sjuka Lab. Trewavasae"??

    Hej hej allihop!!
    Detta blir min introduktion på detta forum....
    Efter att ha haft akvarieintresset vilande i ca 10 år, bestämde jag mig för att ta upp det igen i våras(innan när jag höll på sträckte det sig till ett lekande par Lab. Trewavasae).
    Som sagt, i maj for jag iväg på en resa till skåne för att köpa fisk. Det blev 6 stycken Lab. trewavasae och 4 st Mel. Auratus o 3 Lab Caeruleus. Alltihop sattes i det nya 450 liters akvariet. Senare samma månad var jag i Växjö o skaffade lite Anicistrus o 4 st Ps. Callainos. Senare under sommaren skaffade jag ytterligare 4 Lab Trewavasae(1+3 som var jävligt dåliga när jag köpte dem men hanen var så ***** fin). Senare fick jag även 10 yngel på 2 cm av Ps Estherae av en kompis kompis. Allt borde vara frid o fröjd men...
    Hela tiden har Lab. Trewavasae hållit på o varit dåliga. Först började det med dom 4 jag köpte i dåligt skick.. först dog hanen i slutet på sommaren, o inom ett par veckor även två av hans honor, jag gick o tänkte att det var värmen o så vidare... Sen dog även en av dom andra lite senare+ att övriga(endast Trewavasaena) från o till ser jävligt risiga ut. Tänkte då att pumpen kanske va dålig, så jag skaffade en Eheim 2217 o ställde in i ytan+ kompleterade med en innerpump Eheim 2210 även den i ytan. Med samma resultat med Lab. Trewavasae. Äter dåligt, med följd av att dom inte växer nåt nämnvärt o från o till står på botten o ser ut som dom ska dö inom närmsta dygnet. Igår när jag kom hem kollade jag PH:et för första gången(klantigt ja vet) det låg på endast 7 så jag plöjde ner en halvliter- en liter snäckskal(för höns) i gruset+ bytte 75 % av vattnet.. Detta till följd av idag står Trewavasae på botten o vaggar fram o tillbaka o ser riktigt sjuka ut(nu idag är PH:et 7.5). Det är hela tiden bara dom som beter sig på detta vis så nu är frågan om jag har fått tag på riktig skitfisk eller?(Trewavasae alltså) Alla andra arter verkar må bra o växer o har börjat leka...
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Trewavasae är lite känsligare än andra mbunas i synnerhet mot nitrit, att dom var i dålig kondition redan innan är minst sagt negativt...
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    Arbetssätt...