malawi dör..........................

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • håkan karlström
    Användare
    • april 2005
    • 91

    malawi dör..........................

    hej jag har ett mycket konstigt fenomen. jag har ett 660 liters med bara småa firrar än. men dom mår fint förutom att en efter en får fnatt å till sist är dom död.man ser inge fel på dom förutom att en del av dom har varit mer röd inuti gälarna. en del snurrar runt å en del står vid ytan sen dagen efter kan dom vara död. å dom som står vid ytan dom ställer sig typ bakom värmaren eller nån slang. men varför dör dom???? det är inte syre brist för dom mår fint annars.....trist när dom dör å man inget ser varför.....nån som känner till felet????
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Låter som något frätande eller obalans av något slag i karet?
    Byt 50% av vattnet. Se till att syretillförseln är maximal. Helst så att du får ett vitt skum i karet.
    Har du något som påverkar vattenkvaliten negativt. Rötter? Lågt KH?
    Det kan vara så att ditt ph svänger i karet. Fiskarna måste då hela tiden kämpa med att justera sig.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #3
      jag tippar på koppar förgiftning... kanske du har bytt panna nyss? testa o endast fylla på med kall vatten när du byter vatten. gör 20% vattenbyte i några dagar o kolla om du ser någon förbättring. Det är bara en tanke som kom upp. lycka till.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Åk till din lokala handlare och införskaffa ett ph och ett kh test.
        Om dina fiskar reagerar positivt på vattenbytet så fortsätt med 20-30% dagliga vattenbyte tills du har fått koll på dina problem och vattenvärde.
        Om dina firrar reagerar negativt på ditt vattenbyte så kan du ha problem med ditt kranvatten.
        Kolla förresten noga i karet så att ingen har pillat i ett mynt, spik, smycke eller liknade.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Ahh.. Andreas du hann före med metallförgiftningsteorin..
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • håkan karlström
            Användare
            • april 2005
            • 91

            #6
            hmmm...nu vart jag deppad. vi är nog inne på samma tanke. blästersanden min är knepig. den som brinner fast i stora klumpar å blir brunt av den. men å andra sidan så tycker jag dom dör oftare när jag har gjort vatten byten. kan vara en inbildning men tycker det. jag ska ta prover så lägger jag ut en tåt. men tycker mina L-malar ska dra in årorna före.suck om man må byta sand.....grrr.tack för era snabba svar.jag har kommunalt vatten.en del firrar har fått riktigt fri spel innan dom dött....

            Kommentar

            • Redbullen
              Användare
              • februari 2005
              • 734

              #7
              Har varit med om samma sak i ett 375 med stora malawi i för ett tag sen

              kunde inte komma åp ad det var för fel, kollade värdena (dom jag kunde se) och inget såg skumt ut..

              Ökade bara intervallerna på att byta vatten, men minskade mängden och då slutade dödsfallen, och fick i samma veva mer yngel....till och med ancistrusana fick yngel.

              //Peter
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

              Kommentar

              • håkan karlström
                Användare
                • april 2005
                • 91

                #8
                okey..jag byter 2 gånger i veckan ca 40% å har en kompis med samma sort fiskar i å hans lever å han byter vatten en gång i månaden. jag har mer fisk i än han åxå. vi har samma vatten... lutar mot sanden va????? svart bläster sand=aluminium nån ting minns inte vad det heter det som kan vara i där.men kom ju på jag har ju samma sand i dom andra karen å även i discus karet å dom lever ju.dom sägs ju att dom dör ju för det minsta lilla

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Ja Redbullen du har oxå Växjövatten. Kommunalt vatten är tyvärr inte samma sak som bra akvarievatten alla gånger.
                  Mina fiskar reagerar väldigt positivt när jag saltar vattnet en aning. det verkar hjälpa dom mot angrepp på slemlager och gälar. I mina kar är det väldigt mycket fisk och dom leker och frodas hela tiden. Så som sagt i mitt fall så minskade vattenproblemen avsevärt med lite salt.
                  2-6 axalsalt tabletter (finns på Granngården för 70-90 kr/ 25kg).
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Har oxå kört med svart sand ett tag men den ligger numera i förrådet och skrotar.
                    Int va den bra int.
                    Däremot var det förvånansvärt lätt att byta sanden. Sög ut sanden med min vattenslang. Fiskarna gick kvar i byttan utan problem.
                    Senast redigerad av LN; 27 november 2006, 19:52.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • håkan karlström
                      Användare
                      • april 2005
                      • 91

                      #11
                      axalsalt??? vad är det? jag testa å salta med havs salt nå gånger å vet inte varför jag slutade.tips på sand om det blir byte för å få fram fiskarnas färg mera....till malawi golden samt blå delfin, sen går det frontosor där åxå, ljus eller mörk???

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Axalsalt. Rent NaCl som "man" använder i sitt dricksvatten om man har egen brunn eller liknande. Inga tillsatser, svinbilligt, lätt att dosera, löser sig långsamt i karet.
                        Mina discus t.o.m knaprar på tabletten ibland. Mina troffar far runt i minibubblorna från tabletten och verkar uppskatta det.
                        Senast redigerad av LN; 27 november 2006, 19:57.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • håkan karlström
                          Användare
                          • april 2005
                          • 91

                          #13
                          ahaa..... okey. ska testa det....tack yttligare en gång.man må få fråga när man är nybörjare på malawi...hi hi...eller?????

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av loomis imx
                            hej jag har ett mycket konstigt fenomen. jag har ett 660 liters med bara småa firrar än. men dom mår fint förutom att en efter en får fnatt å till sist är dom död.man ser inge fel på dom förutom att en del av dom har varit mer röd inuti gälarna. en del snurrar runt å en del står vid ytan sen dagen efter kan dom vara död. å dom som står vid ytan dom ställer sig typ bakom värmaren eller nån slang. men varför dör dom???? det är inte syre brist för dom mår fint annars.....trist när dom dör å man inget ser varför.....nån som känner till felet????
                            ja att det är en förgiftning det är nog ganska klart, det symtomet att dom snurrar runt det är ett typiskt symtom för förgiftning, eller för kallt vatten är man byter vatten.
                            det kan också vara kloret som vattenverket blandar i, det som kallas kloramin, och det går inte att lufta bort.
                            en del säger att man kan lägga i askorbinsyra och att det då försvinner.
                            jag har haft samma problem att mina fiskar dog vid mina vattenbyten, men så kom jag på en ide att rena mitt inkommande vatten med aktivt kol, då försvann mina problem, och sedan dess så kör jag allt mitt inkommande vatten genom aktivt kol. mvh janne

                            Kommentar

                            • håkan karlström
                              Användare
                              • april 2005
                              • 91

                              #15
                              hmm lät intressant.. hade funderingar på kol i mitt filter men.....går det göra som du säger så...menar du att du sätter på en filter behållare typ på vatten slangen med aktivt kol som det går igenom då eller är jag dum nu????
                              '

                              Kommentar

                              Arbetssätt...